Sculpting
a Galaxy
Inside The Star Wars Model Shop
Barta Zoltán összeállítása
A 2006-os év egyik
legjelentősebb Star Wars-os kiadványa volt Lorne Peterson, az
ILM veteránja által összeállított könyv, mely a Saga modelljeinek
világába vezette el a rajongókat. Nagy szerencse, hogy Mr. Peterson
részt vett mindkét trilógia munkálataiban, így segítségével valóban
átfogó képet alkothatunk a hat filmhez készült makettekről, modellekről
és idegen lények maszkjairól. Mindezzel nemcsak Lorne Peterson,
de a neves pályatársak, kollégák - pl. Phil Tippet, Joe Johnston,
Richard Edlund, John Dysktra - munkájába is betekinthetünk.
Az alábbi összeállításban most először egyszerre tudjuk bemutatni
a standard- és a deluxe-változatot is, vagyis a könyvesboltok
kínálatában felbukkant olcsóbb és a méregdrága, általában csak
megrendelésre kapható verziót. A kettő közti különbség persze
nem pusztán a csomagolás minőségében keresendő.
Először kezdjük a standard változattal. A Sculpting a Galaxy:
Inside the Star Wars Model Shop 2006 novemberének közepén,
a Dressing a Galaxy után bő egy évvel jelent meg, és az elődjéhez
hasonló koncepcióval kívánta elkápráztatni a filmek kulisszatitkai
iránt az átlagosnál jobban érdeklődő rajongókat. (Mert valljuk
be, egy 50 dolláros könyvet tényleg csak azok vesznek meg, akiket
valóban érdekel a téma, a deluxe-ról már nem is beszélve.) A több
mint kétszáz oldalas terjedelmével, és az igencsak látványos képanyaggal
büszkélkedő kötet nem okoz csalódást, annak ellenére sem, hogy
tényleg csak a felszínt karcolgatja. De lássuk be, nem is tehet
mást. A még publikálatlan képanyag mennyiségét figyelemebe véve
egy hatezer oldalas könyv sem lenne elég, ilyet összeállítani
viszont, tudjuk jól, fizikai képteleneség lenne. Maradjunk tehát
a realitások talaján, és fogadjuk el, hogy bármennyire is remek
kiadványok jelennek meg az utóbbi években, a kiadók kénytelenek
válogatni a témakörök között.
De kanyarodjunk vissza a Sculpting a Galaxy-hoz. A Dressing
a Galaxy-hoz viszonyítva sok hasonlóságot fedezhetünk fel
benne, leginkább, ha a szerkesztés koncepcióját nézzük. A két
könyvet tekintve a Sculpting... a Dressing...-hez
képest azonban meglehetősen szószátyárnak mondható. Azért a Lorne
Peterson műve a terjedelmesebb szöveges részekkel az átlagos olvasók
számára sem válik kevésbé fogyatszhatóvá.
Az alcímben feltüntetett Star Wars-os Model Shop-ba értelemszerűen
az eredeti trilógiával lépünk be. (Az összeállítás egyébként nem
bontja szigorúan két részre a trilógiák munkálatait, hiszen egy-egy
fejezeten belül mindkét korszak alkotásait megtaláljuk.) Az első
fejezet tehát az űrhajóké. Ha volt valami, amivel a Star Wars
le tudta hengerelni a közönséget, akkor az a tökéletesen kivitelezett
és mozgatott űrhajó-modellek sorozata volt. A fejezet lapjain
persze nincs olyan részletes elemzés róluk, mint például a Chronicles-ben,
ahol a vázlatkezdeménytől, a filmben felbukkanó változatig sokféle
variációval megismerkedhetünk.
A Sculpting...-ban inkább a részletesség kihangsúlyozása
a cél, és ez a viszonylag nagyméretűnek számító oldalpárokon könnyen
megvalósítható. Nagyon jó példa erre a birodalmi csillagromboló
felszínéről készített közeli sorozat, ahol tényleg a legapróbb
kiszögellés is jól látszik, és az avatott szemek fel tudják fedezni,
melyik részlet honnan származik. Régóta ismeretes ugyanis a Star
Wars-os modellek készítésének története, vagyis az a korábban
rendhagyónak számító megoldás, ahogy létező járművek bolti modelljeinek
garmadáját felvásárolva, majd ezek alkotóelemeit egy teljesen
új koncepció szerint összerakva születtek meg a korábban sosem
látott űrhajók.
Ami viszont igazán látványosan nyomon követhető, az az egyes modellek
eltérő méretarányban történő megépítése. Ez logikus volt, nem
lehetett elég egyetlen méretben összehozni őket, ha felvételek
során a beállítások mindig más és más méretarányt követeltek.
Éppen ezért született egy sorozatnyi verzió a csillagrombolóból
is, az asztal nagyságútól a félméteresig. És persze ott van a
legendás parancsnoki híd, melyet a The Empire Strikes Back miatt
kellett olyan hatalmasra építeni, hogy egy kellően részletes Millennium
Falcon elférjen a hátoldalán. Az alapos munkának meglett az eredménye.
És ez még nem minden. A modelleket nemcsak megépítették, de igyekeztek
élettel is megtölteni. Egyrészt kialakították a belső terüket,
vagyis műszerfalat és fényeket tettek oda, ahova lehetett. Másrészt
pedig a vadászgépek és egyéb kisebb hajók esetében pilótákat is
beleültettek a fülkékbe, javítva a közeli felvételek életszerűségén.
És hát mit ne mondjunk remek munkát végeztek. Elég egyetlen pillantást
vetni a Slave I modelljére, és rögtön beláthatjuk, mennyi tervezési
időt és munkát és öltek bele egyetlen járműbe.
És ahogy elérkezünk a prequel-trilógia űrhajóinak sorozatához,
ismét megcáfolhatunk egy tévhitet. Sokan azt hiszik, hogy az új
filmek tisztán CGI-ból állnak, és a korábbi technológiából semmit
nem használtak a készítésüknél. Hát ez korántsem igaz, és erre
a The Phantom Menace-ből merít igazolást. A Radiant VII vagy a
kecses Naboo-i N-1 Starfighter nagyon is igazi volt, legalább
is abban az értelemben, hogy ezeket a járműveket is meg kellett
alkotni. A méretarányos modellekkel aztán könnyebb volt dolgozni,
ugyanis sokszor ezekről a modellekről készült képsorok kerültek
a végleges változatba. Leggyakrabban a közeli felvételeken, amikor
a megfelelő fénybeállítások miatt erre volt szükség.
Egyébként az űrhajókról szóló rész a leghosszabb, ami azt jelenti,
hogy csaknem nyolcvan oldalon keresztül gyönyörködhetünk a zseniálisan
összerakott csata- és teherhajókban, no meg a vadászgépekben.
A következő nagy egység a felszíni- és légköri járművek fejezete,
és bizony ez is bővelkedik tanulmányoznivalóban. Az egyik ezek
közül, melyet a könyvben a hatalmas fotóknak köszönhetően alaposabban
szemügyre vehetünk, a jawa sandcrawler. Ez a filmben hatalmas
méretűnek tűnő lánctalpas jármű a valóságban egy félméteres modell
volt, ami egy remek távirányító szerkezetnek köszönhetően mozgott
a külső helyszínen. Igen, a mozgását egyszerűbb és a történeti
hűség kedvéért optimálisabb volt egy sivatagos helyen, természetes
fénynél felvenni, mint műteremben szöszmötölni vele, ahol nagyobb
az esélye annak, hogy a studió körülményei miatt elvész a hitelessége.
Ha ehhez még hozzátesszük azt is, hogy maga a homokkúszó tulajdonképpen
egy furnérlemezből öszeállított szerkentyű volt, amit szakavatott
kezek varázsoltak rozsdamarta érccsillévé, akkor talán megérthetjük,
miért illik a filmes modellezőket a művészek közé sorolni.
A jawa sandcrawler felvételénél viszont volt még egy akadály,
amit le kellett küzdeni. A viszonylag sík terepen hogyan lehet
úgy felvenni egy félméteres modellt, hogy az a vásznon majd bérház
nagyságúnak hasson? A megoldás kézenfekvő volt: gödör ásással.
Miután tehát a kamera lekerült pár centiméterre a felszín közelébe,
már csak a tűző naptól kellett megóvni, és máris kezdődhettek
a felvételek.
A következő fejezetben a
droidok és egyéb teremtmények megalkotásának néhány emlékezetes
momentumát kísérhetjük figyelemmel a Mos Eisley kocsmától a Jabba
palotáig, az Episode I mélytengeri világától a Darth Vader műtőasztaláig.
A droidokat tekintve az eredeti trilógiában nem volt más megoldás,
a realisztikus mozgatás miatt az eredeti méretben is össze kellett
rakni őket. Éppen emiatt készült a The Empire Strikes Back jeleneteihez
egy életnagyságú probe-droid modell, amit a közeli felvételekhez
használtak. Ez nagyon látványos bállításokat tett lehetővé, és
a hatalmas, rovarszerű droidot egy stabilan lefektetett sín segítségével
nem volt nehéz mozgatni sem. Az igazi nehézséget az embertelen
hideg jelentette, emiatt az itt használt trükkamerához villámgyorsan
ki kellett találni egy olyan megoldást, amellyel a Finse-i jégmezőkön
is a működési hőmérsékleten tudták tartani a kamerát.
Persze a robotokból is készült kisebb méretű változat, így a probe-droid
sem csak a teljes nagyságában került a Lucasfilm archívumába.
A prequel-trilógiában azonban egy kissé megváltozott a koncepció,
annak ellenére, hogy a robotok egy részébe még mindig emberek
öltöztek. A tervezési szakaszban viszont alapkövetelmény volt,
hogy a robotokat valós méretükben kellett megépíteni, és ezzel
elkerülhető lett nagyon sok probléma. Egy jelenet összeállításánál
így tisztában voltak a funkciókkal, a méretekkel, és a valós szereplőknek
sem kellett folyton a semmibe bámulniuk.
A Sculpting a Galaxy utolsó nagy fejezetében a környezetet megformázó
maketteket szemlélhetjük meg, sajnos csak a teljesség igénye nélkül.
Ezekkel a remekművekkel az a legfőbb probléma, hogy nem olyanok,
mint a Lucasfilm jelmezeinek-kellékeinek döntő többsége, vagyis
nem lehet őket csak úgy elraktározni. Arról nem is beszélve, hogy
a terjedelmesebb városi maketteket mozgatni sem lehetne, így azok
tényleg csak a forgatás idejére vannak 'összedobva', majd a felvételek,
és a fotózás után mindenki nagy szívfájdalmára szétszedésre kerülnek.
(Éppen ezért nagy kincsnek számítanak azok a makettek is, melyek
a Star Wars-os kiállításokon felbukkannak.) Pedig ha belegondolunk,
ezek megtervezésénél nagyon észnél kell lenni, ugyanis e makettek
sok esetben élőszereplős jelenetekhez szolgálnak hátterül, éppen
ezért az arányokat, a színeket és a kidolgozást sokkal precízebben
kell megoldani. A Special Edition Mos Eisley városképe ebből a
szempontból igen jó példa lehet. A feladat az volt, hogy a város
korábbi képét sokkal nyüzsgőbbre kellett formálni. Vagyis több
épületet, több járókelőt, több járművet kellett belevarázsolni
a húsz évvel korábbi felvételekbe. Új díszlet építésére nem nyílt
lehetőség, emiatt a szakemberek más eszközökhöz folyamodtak.
Építettek egy makett-együttest, mely híven utánozta a korabeli
felvételek Mos Eisley-beli városképét, majd erről, természetes
fényviszonyoknál készítettek felvételeket. Az eredmény bámulatos
volt, és ezek a munkálatok kitűnő előtanulmánynak bizonyultak
a prequel-trilógia munkálataihoz.
Az első Halálcsillag szintén elgondolkodtató megoldásokat igényelt.
Egy mesterséges bolygó felszínét létrehozni nem túl könnyű feladat,
hiszen a fényhatásokra ugyanúgy figyelni kell, mint egy élő planéta
esetében. A csatához szükséges felvételeket éppen ezért hol studióban,
hol pedig a stúdió udvarán rögzítették, attól függően, éppen mire
volt szükség. A robbanások nagy részét szintén a szabad ég alatt
rögzítették, és ebben valószínűleg biztonsági okok is közrejátszottak...
Ha a Sculpting a Galaxy standard változatáról ennyi mindent
el lehet mondani, akkor milyen lehet a limitált deluxe-verzió?
Jogos kérdés, és amíg kölcsön nem kaptam egy példány ebből a tízkilos
(!) kiadványból, nem is tudtam felfogni, mennyivel nyújthat többet
a mezei könyvnél. Nos, ha beleszámítjuk a tényleg extra, díszitésként
a Millennium Falcon hátsó traktusát magán viselő csomagolást,
mely egy rafináltan kiképzett dobozként rejti a tartalmat, akkor
tényleg megvan rá minden okunk, hogy leessen tőle az állunk.
De nézzük szép sorjában. Maga az alapkönyv egy jelentősen kibővített
kiadás, vagyis sokkal több fotóval-infóval gazdagodhat az a szerencsés,
aki meg tudja kaparintani a korlátozott példányszámú verziót.
A bővített oldaszám mellett mindenféle melléklettel, betoldott
kiegészítővel felvértezett könyv az újdonság erejével hat azok
számára is, akik "csak" a standard kiadással rendelkeznek.
Extraként jár hozzá a From Plastic to Pixels című, terjedelmét
tekintve ugyan vékony, de mindenképpen érdekes kötet, a prequel-trilógia
CGI-os munkálatairól.
És persze van egy exkluzív DVD-melléklet, amit az első pillanatban
bizony kétkedéssel fogadtam. (A Dressing a Galaxy-hoz
szintén járt egy ilyen, és attól bizony nem estem hasra.) Ezúttal
viszont kellemesen csalódtam, a Sculpting... DVD-je ugyanis
felülmúlta a várakozásaimat. Lorne Peterson remek összeállítással
rukkolt elő mind a két trilógia készítésének kulisszatitkaiból.
És ezt annak ellenére mondom, hogy az összeállítások jelentős
része állóképek slide show-szerű megjelenítéséből áll, Mr. Peterson
kommentárjával. (Részletesebb leírás a Sculpting a Galaxy
DVD-ről itt
olvasható!)
Tovább kutakodva a dobozban - gondosan, egy erre a célra kiképzett
szivacságyba süllyesztve - megtalálhatjuk a limitált extrák eddigi
gyöngyszemét, az eredeti modellek reprodukcióit. A Luke Skywalker
terepsiklójának modelljét a karakterek figuráival, valamint az
első Halálcsillag felszínének hét darabját előhalászva megérthetjük,
miért is olyan nehéz a limitált kiadás. A karakterek egyébként
nem valami kidolgozottak, de hát akkor csak arra volt szükség,
hogy az alakjukról felismerhetőek legyenek. A Halálcsillag darabkáival
kiegészülve igazi kincs lehet a gyűjtők számára, főleg ha tudjuk,
mindössze háromezer (!) számozott és dedikált példány készült
belőle.
Összegezve az eddigieket, mindenképpen ajánlható mind a két változat.
Aki persze megteheti, válassza inkább a limitált kiadást, és ezért
már nem kell olyan brutális árat fizetnie. Az eredeti 395 dolláros
összeg az Internetes kereskedelemnek köszönhetően az utóbbi hónapokban
jelentősen mérséklődött. De azért ne bízzuk el magunkat, még így
sem került át az olcsó kategóriába...
|