|
Star
Wars Miniatures - Szabálymagyarázatok
Barta
Orsolya összeállítása
Azért
választottam az SW Mini-tanfolyam harmadik részének a célzási
szabályok tárgyalását, mivel úgy vettem észre, hogy ezek gyakran
még a régebb óta játszóknak is gondot okoznak. Ezért megpróbálom
összefoglalni a tudnivalókat. Az alapjait természetesen a hivatalos
szabálykönyvből is meg lehet tanulni, az azonban sajnos nem tér
ki bizonyos speciális esetekre. Mindenek előtt tisztázni kell
néhány, a játékban használt fogalmat.
Legális célpont (Legal Target, Szabálykönyv
40. oldal): Egy ellenségnek a támadás, különleges képesség
vagy Erőképesség legális célpontjának kell lenni a támadáshoz.
A támadó karakternek látótengelyben kell lennie vele. A fedezékben
lévő ellenség csak akkor legális célpont, ha ő a támadóhoz a legközelebbi
ellenség. Ha egy vagy több ellenség szomszédos a támadó karakterrel,
csak azok lehetnek számára legális célpontok.
Látótengely
(Line of Sight, Szabálykönyv 41. oldal): Egy karakter akkor
látja a célpontot, ha az látótengelyben van vele. A fal blokkolja
a látótengelyt. A látótengely meghatározásához húzzunk egy képzeletbeli
egyenest az egyik karakter négyzetének bármely pontjából
a másik karakter négyzetének bármely pontjába.
Ha húzható közöttük legalább egy olyan egyenes, amit nem blokkol
fal, a két karakter látótengelyben van egymással.
Fedezék
(Cover, Szabálykönyv 34. oldal): A karakterek
és bizonyos terepelemek fedezéket nyújtanak a támadásokkal szemben.
Egy karakter csak akkor támadhat meg egy fedezékben lévő ellenséget,
ha az hozzá a legközelebbi célpont. A fedezékben lévő karakter
+4 védekezési bónuszt kap a támadásokkal szemben.
Itt
fontos még megemlíteni, hogy a karakterek minden esetben fedezéket
nyújtanak a mögöttük állóknak, az alacsony tereptárgyak viszont
abban az esetben nem számolandók a célpont számára fedezéknek,
ha a támadó saját négyzetén, vagy vele szomszédos nyégyzeteken
vannak!
A
célzáshoz tehát kell legalább egy olyan ellenséges karakter, aki
legális célpontnak számít. Ez minden olyan támadásra vonatkozik,
aminek a használatához célzás szükséges. Van azonban néhány olyan
képesség, ami a célzási szabályok figyelembe vétele nélkül okoz
sérülést. Ezen képességek használatához nem szükséges legális
célpont. (Lásd. 11. pont.)
|
|
1.
Fedezék nélküli ellenségek
A legális célpont legfontosabb általános feltétele a látótengely
megléte a támadó és a célpont között. Ha a támadó karakter több
ellenséges karakterrel is úgy áll látótengelyben, hogy azok egyáltalán
nincsenek fedezékben, akkor a támadó számára mindegyik ilyen ellenség
legális célpontnak számít, vagyis támadható.
|
|
Az
ábrán Captain Rex mind a négy Battle droidra lőhet, mivel egyikük
sincs hozzá képest fedezékben, ezért nem számít a közöttük lévő
távolság sem. Mivel dupla támadás képességgel is rendelkezik, nagy
valószínűséggel két droidot ki is tud lőni. |
|
2.
Fedezékben lévő ellenségek
A fedezékben lévő ellenség csak akkor legális célpont, ha ő a támadóhoz
a legközelebbi ellenség. (A látótengely megléte kötelező!) Ilyenkor
meg kell számolni a négyzeteket a támadó és az ellenséges karakter
között. A távolság számolásánál a nehéz terep, és az alacsony tereptárgy
is csak egy-egy négyzetnek számít, tehát nem kell duplán számolni.
Ha a támadó karakter fedezékben lévő ellenségre akar támadni, akkor
a célpont defense (védekezés) pontjához még 4-et kell hozzáadni,
amit a fedezék miatt kap. Emellett természetesen, ha a támadó lát
más ellenségeket is, akik nincsenek fedezékben, azok is legális
célpontok (Lásd az 1. pontot.) |
|
Itt
Captain Rex dolga már nem olyan egyszerű, mivel a droidok elmozdultak,
és a négyből három fedezékben van. Rex a Battle droid 1-re és a
battle droid 2-re nem lőhet, mivel nem ők hozzá a legközelebbi ellenségek
és fedezékben vannak. (Battle droid 1 nyolc, Battle droid 2 pedig
5 négyzetnyire áll tőle.) Támadható viszont a Super Battle droid,
mivel bár fedezékben van, csak 4 négyzetnyire áll tőle, vagyis ő
a legközelebbi ellenség, és a Battle droid 3 is, mivel az egyáltalán
nincs fedezékben. |
|
3.
Stealth (lopakodás) képességű karakterek, mint célpontok
A lopakodás képesség már ki lett elemezve egy korábbi cikkben, de
néhány mondatban nem árt feleleveníteni az alapoka: Ha egy lopakodás
képességű karakter fedezékben van, akkor nem számít a legközelebbi
ellenségnek egy olyan támadó számára, aki tőle 6 négyzetnél távolabb
áll.
Ilyen esetben a támadó két dolgot tehet: vagy megnézi, hogy ki a
második legközelebbi ellenség, aki nem Stealth képességű és arra
támad, vagy 6 négyzeten belülre mozog az eredetileg kiválasztott
célponttól. (Bizonyos különleges- és Erő-képességek egyéb lehetőségeket
is engedélyeznek, ezeket bővebben a szabálymagyarázatok második
részében lehet megnézni.)
|
|
Az
ábrán a Super Battle droid nem lőhet egyik republic commandosra
sem, mivel mindegyiknek van lopakodás (Stealth) képessége, és mindegyik
6 négyzetnél távolabb áll a droidtól. Ebben az esetben a Super battle
droid nem tehet mást (ha támadni is akar), minthogy közelebb megy
a kommandósokhoz. (Lásd. következő ábra) |
|
A
Super Battle droid mozgott 4 négyzetnyit (az alacsony tereptárgyra
való fellépés 2-nek számít), és így már mind a négy ellenséghez
támadási pozícióba került: Scorch és Sev már nem állnak hozzá képest
fedezékben, tehát minden további nélkül támadhatóak, Boss és Fixer
pedig hiába áll még mindig fedezékben, 6 négyzeten belülre kerültek,
ráadásul mindketten ugyanolyan távolságra állnak a droidtól, vagyis
ők is támadhatóak. |
|
4.
Accurate Shot (pontos lövés) képességű támadók
Ha a támadó karakterünknek van Accurate Shot (pontos lövés) képessége,
akkor a Stealth képesség hatástalan. Számukra a fedezékben lévő
Stealth képességű ellenségek is legális célpontok, mindegy hogy
milyen messze vannak. Az Accurate Shot képességű karakterek bármelyik
távoli ellenségre lőhetnek az egész pályán, akivel megvan a látótengely. |
|
A
Battle Droid Sniper-nek van Accurate Shot képessége, tehát ő az
egész pályán bármely ellenségre lőhet, akivel megvan a látótengelye.
Hiába áll minden kommandós fedezékben és 6 négyzeten kívül, ez nem
gátolja a battle droid snipert a támadásban. |
|
5.
Accurate Shot és "Super"- Stealth / Cloaked
Az Accurate Shot képességű támadókat is megköti azonban az úgynevezett
"Super"- Stealth illetve a Cloaked képesség. Az ilyen
képességű ellenségeket, ha fedezékben vannak, csak szomszédos négyzetről
lehet támadni, ezek tehát más esetben nem tekinthetőek legális célpontnak.
|
|
Megváltozik
azonban a helyzet, ha belép a képbe Clone Commander Bacara, aki
minden lopakodás (Sealth) képességű klónnak "Super"-Stealth-et
ad. Mivel mindnyájan fedezékben vannak a Battle Droid Sniper egyikőjükre
sem lőhet, bár a látótengely megvan. |
|
6.
Szomszédos ellenségek
Ha egy vagy több ellenség szomszédos a támadó karakterrel, csak
azok lehetnek számára legális célpontok. Ez a szabály szintén vonatkozik
az Accurate Shot képességű karakterekre is.
|
|
Az
ábrán a Battle Droid Sniper 1 csak General Aayla Securára támadhat,
hiába vannak a látóterében más ellenségek is (sőt Boss még fedezékben
sincs), mert Aayla Secura szomszédos vele. Ezzel szemben a Super
Battle droid 2 bármelyik ellenséges karaktert választhatja célpontnak
(a kommandósokat és Securát is.) |
|
7.
Draw Fire (tűz elvonása) képesség
Szabálykönyv, 36. oldal: Ha egy ellenség célba
vesz egy ettől a karaktertől 6 négyzeten belül álló szövetségest,
kényszeríteni lehet a támadó karaktert, hogy ezt a karaktert célozza
az eredeti célpont helyett. Ehhez azonban a Draw Fire képességű
karakternek is legális célpontnak kell lennie a támadó karakter
számára. A támadó ellenállhat ennek a hatásnak 11-es dobással.
|
|
8.
Diplomaták és egyéb karakterek
A diplomaták olyan speciális képességű karakterek, akik mindaddig
nem tekinthetőek legális célpontnak a támadó számára, amíg az más
ellenséges karakterrel is látótengelyben van. Ilyen esetben a diplomata
nem számít a legközelebbi ellenségnek, tehát a második legközelebbit
kell legális célpontnak tekinteni, ha fedezékben van, illetve minden
egyéb olyan ellenséges karaktert, akik nincsenek fedezékben. A diplomatákat
csak akkor lehet támadni, ha más ellenség nem látható a támadó számára.
Ha csak a diplomata áll szomszédos négyzeten a támadóval, akkor
a támadó számára nincs legális célpont, mivel a szabályok szerint
ilyen esetben csak a szomszédos ellenség támadható, viszont azt
a diplomata képessége védi a támadással szemben. Ha a támadóval
több karakter is szomszédos, akkor a diplomatán kívül a többi legális
célpont a számára. |
|
A
fenti ábrán Leia Organa Senatornak van diplomata képessége. A stormtrooper
1-hez képest nincs fedezékben, az mégsem támadhatja a diplomata
képesség miatt, mivel más ellenségeket is lát (Luke-ot, Deena Shan-t
és Han Solo-t is.) A másik három ellenség közül Luke nincs fedezékben
ezért a stormtrooper 1 számára csak Luke a támadható célpont. (A
két fedezékes messzebb áll, mint Luke, tehát már nem a legközelebbiek.)
A stormtrooper 2 már támadhatná mindhárom ellenséges karaktert,
mégsem teheti, mert Leia szomszédos vele, és ilyen esetben csak
a szomszédos karaktert lehetne támadni, de Leiát a diplomata képesség
miatt még mindig nem lehet.
A hátul maradt scout troopernek viszont szerencséje van, mivel az
ő pozíciójából csak Leia látható, így vele szemben már nem működik
a diplomata képesség. A scout trooper nyugodtan lőhet Leiára. |
|
9.
Invisible (Láthatatlanság) képesség
Eddig mindössze egy Invisible képességű karakter létezik (TCW
24 – Chameleon droid), aminek nem kell fedezékben állnia, akkor
is csak szomszédos ellenségek számára számít legális célpontnak.
|
|
Az
ábrán a Chameleon droid láthatatlan, vagyis hiába áll a tér közepén,
csak a két szomszédos karakter, Cody és Shaak Ti számára lehet legális
célpont. Cody csak a chameleont támadhatja, Shaak Ti ellenben választhat
Asajj Ventress és a droid között. A három távolabbi katona (Sev,
Boss és Rex) csak Ventress-t támadhatják, hiába áll előtte tisztán
a chameleon. Ventress ellenük megkapja a +4 védekezési bónuszt,
mert bár a chameleon láthatatlan, mégis fedezéket nyújt a mögötte
állóknak. |
|
10.
Karakterek fénykarddal (with lightsaber)
Némi értetlenséget szokott kiváltani azon fénykardos karakterek
célpontválasztása is, akik alapból nem közelharcosok, mégis van
fénykard képességük. A leggyakoribb félreértés ilyenkor az, hogy
az ilyen karakter, ha egy szomszédos ellenséget támad, közelharcossá
válik-e vagy nem. Nos a válasz: nem.
Először is azt kell tisztázni, hogy vajon mely karakterek tekinthetőek
fénykardosnak. A legtöbb esetben elég könnyen megállapítható, hogy
egy karakternek van-e fénykardja vagy nincs, mivel általában látszik
a figurán. A fénykarddal rendelkező karakterek pedig általában közelharcosok,
vagyis csak szomszédos ellenséget támadhatnak, de van néhány kivétel.
Ezek egyik csoportja az, melyeknél ugyan tisztán látható a fénykard,
mégis lövősök, a másik csoport pedig, akiknél nincs fénykard, vagy
nem látszik, mégis közelharcosok.
Fénykarddal rendelkező, de lövős karakterek: Jedi Sentinel (Old
Republic), Dark Jedi (Sith), Anakin Skywalker on STAP (Republic),
Aurra Sing - Jedi Hunter (Saparatist), Luke Skywalker - Legacy of
the Light Side (Rebel), Luke Skywalker - Hoth Pilot Unleashed (Rebel),
Dark Side Adept (Imperial), Kyle Katarn (New Republic), Mara Jade
- Jedi (New Republic)
A szabálykönyv úgy határozza meg a fénykardosnak számító karaktereket,
hogy: "Az olyan karakterek számítanak fénykardosnak, akiknek
van a kezében fénykard, és akiknek megvan a "lightsaber"
képesség, vagy olyan Erő képességük van, ami tartalmazza a lightsaber-t.
(Pl.: Lightsaber deflect, Lightsaber block, stb.)"
A legfontosabb azt megjegyezni, hogy egy fénykardos, de egyébként
a kártyája szerint lövős karakter soha nem válik közelharcossá,
hacsak ez nincs nyomatékosan kiemelve a kártyáján!
A másik fontos megjegyzendő, hogy a Fénykard dobás (Lightsaber Throw)
képesség mindig távoli támadásnak számít, még akkor is, ha a használó
karakter egyébként közelharcos. (Tehát például lehet a kivédésére
Evade-et használni.) |
|
|
11.
A célzási szabályokat mellőző képességek
Ilyen képességből nem sok van. Ezek használatakor nem kell a támadónak
a legális célpontokat számolgatnia, mivel a képesség automatikusan
egy meghatározott csoportra hat.
Force
Alter (Erő módosítás): Egy 6 négyzeten belüli ellenséget
kényszerít, hogy újradobja az utolsó támadását. Nem kell legális
célpontnak lennie.
Force Burst (Erő robbantás): 10 pont sebesülést
okoz, minden 6 négyzeten belüli karakternek.
Force Repulse (Erő visszaverés): A pontértékének
megfelelő négyzeten belül sebez minden karaktert a megadott értékkel.
Force Storm (Erő vihar): A megadott értékű
sebzést okozza minden szomszédos karakternek.
Lightsaber Sweep (Fénykard söprés): Megtámad
minden vele szomszédos karaktert, figyelmen kívül hagyva a célzási
szabályokat.
Lightsaber Throw 3 és 5 (Fénykard dobás 3 és
5): 1 illetve 2 támadást lehet csinálni egy látótengelyben
lévő ellenség és minden vele szomszédos ellenség ellen. Csak látótengely
szükséges hozzá, a fedezék nem számít, így nem érvényes a Stealth,
Cloaked és a "Super"- Stealth képesség hatása sem.
Kohun Infestation (Kohun fertőzés): Megtámadhat
egy 12 négyzeten belüli ellenséget. Csak a látótengely-szabályt
mellőzi, a fedezék és a legközelebbi-ség még mindig figyelembe veendő
kitételek.
Sith Hatred (Sith gyűlölet): 10 sebesülést
okoz minden 2 négyzeten belüli ellenségnek.
Sith Sorcery (Sith varázslat): Minden
6 négyzeten belüli ellenség elkábul. 11-es dobással védhető.
Whirlwind Attack (Forgószél támadás):
Minden szomszédos ellenséget kétszer megtámad.
|
|
A
Szabálymagyarázatok első leckéje itt
olvasható. |
A
Szabálymagyarázatok második leckéje itt
olvasható. |
|
|