|
Star
Wars Miniatures - Szabálymagyarázatok
Barta
Orsolya összeállítása
Az
itt bemutatott "továbbképző tanfolyam" az első
darabja egy reménybeli sorozatnak, amit azért bátorkodom elindítani,
mert amióta egyre behatóbban foglalkozunk az oldalon a Star
Wars Miniatures játékkal, folyamatosan növekszik a hazai
játékos tábor. Mivel a Wizards of the Coast nem
érezte szükségét, hogy a kis magyarországi forgalmazókat a szabálykönyv
és a kapcsolatos kiadványok lefordítására kötelezze, így ez a
játék hivatalosan csak angol nyelven érhető el, ami viszont sok
érdeklődőt elrettent a komolyabb elmélyedéstől. Ezért vettem a
bátorságot, hogy a teljes szabálykönyvet lefordítsam magyarra,
valamint hogy elindítsam ezt a "továbbképzést". Ezeket
a bemutatókat leginkább az "Ami a szabálykönyvből kimaradt,
vagy nem teljesen egyértelmű" kifejezéssel lehetne összegezni.
Az
itt és a továbbiakban leközölt ismertetők nem saját találmányok,
hanem egy külföldi oldalról mentettem át, és gondoltam, nagy segítség
lehet az itthoni játékosoknak, ha lefordítva közzéteszem. Az eredetit
"Nickname" (ez a nickneve) írta, még 2006-ban.
Néhány kiegészítést, ami kimaradt a korábbi angol verzióból, hozzátettem,
mert szerintem fontos.
|
1.
A Stealth (Lopakodás) különleges képesség, és használata
Mindenek
előtt tisztában kell lennünk a Stealth (Lopakodás)
képesség szabályával:
Stealth
- Lopakodás: Ha ez a karakter fedezékben van,
nem számít a legközelebbi ellenségnek a célpont kiválasztásánál
egy olyan ellenség számára, aki 6 négyzetnél távolabb áll. Mivel
a karakterek fedezékben lévő ellenséget csak akkor támadhatnak meg,
ha az a hozzájuk legközelebb eső ellenség, ha ilyen képességű karakter
van a legközelebb a 6 négyzeten kívüli támadóhoz, akkor a második
legközelebbi számít a legközelebbinek. Ha a támadó 6 négyzeten belül
áll, akkor a fedezék szokásos szabályait kell követni.
A
Stealth képességnél nagyon fontos tudnunk, hogy a játékszabályok
szerint melyik ellenség számít a legközelebbinek. A lopakodó karaktereket
általában nem számolhatjuk a legközelebbi ellenség meghatározásánál,
így sokszor nem a ténylegesen legközelebb lévő ellenség fog a legközelebbinek
számítani. Az alábbi ábrákon a szabályok szerinti legközelebbi ellenség
mindig N-nel van jelölve. Sok példában egyáltalán nem lesz legközelebbinek
számító ellenség (vagyis legális célpont)!
Most
pedig végigvesszük, hogy a Stealth képesség hogyan is működik különböző
helyzetekben.
|
1.
Alap Stealth |
|
A
Scout Trooper 7 négyzetnyire áll Luke-tól és fedezékben van. Mivel
megvan neki a Stealth képesség, nem számít a legközelebbi ellenségnek.
A célpont kiválasztásának alapvető szabálya értelmében Luke csak
a hozzá legközelebbi ellenséget támadhatja meg, vagy olyan ellenséget,
aki nincs fedezékben. Így Luke nem támadhatja meg a Scout
Troopert, más célpontja pedig nincs.
Ezért Luke ebből a pozícióból nem tud támadni. |
|
2.
Többszörös Stealth |
|
Mint
az előző példában is, a Scout
Trooper-ek mind 6 négyzeten kívül vannak
és mind fedezékben, így a Stealth képességük működik. Luke egyiküket
sem tudja megtámadni a kezdő pozíciójából. |
|
3.
A Stealth korlátai |
|
A.
Luke most már 6 négyzeten belül áll a zölddel jelölt Scout
Trooper-től, aki ekkor hiába áll fedezékben,
a Stealth képességnek 6 négyzeten belül nincs hatása. Így már a
zöld Scout
Trooper számít a legközelebbi ellenségnek,
ezért Luke megtámadhatja.
B. A kékkel jelölt Scout
Trooper szintén támadható célpont.
Bár ő 6 négyzetnél távolabb áll Luke-tól, nincs fedezékben, így
a Stealth nem működik.
|
|
4.
A Stealth és az Accurate Shot (Pontos lövés) |
|
Mindegyik
Scout
Trooper 6 négyzetnél távolabb áll Han
Solo-tól és mindegyik fedezékben is van, ezért a Stealth működik,
és nem számítanak a legközelebbi ellenségnek. Ennek ellenére Han
Solo meg tudja őket támadni, mivel neki Accurate Shot (Pontos lövés)
képessége van.
Szabálykönyv:
Accurate Shot - Pontos lövés: Ez a karakter
képes megtámadni egy fedezékben lévő ellenséget akkor is, ha nem
ő hozzá a legközelebbi. Az ellenség ettől még megkapja a +4 bónusz
védekezést, ha éppen fedezékben van.
|
|
5.
Stealth képességű és sima célpontok |
|
A
Scout Trooper-eket
Luke nem tudja támadni a Stealth képességük miatt. Normális esetben
a Stormtrooper sem lehetne támadható, mivel fedezékben van és nem
ő Luke-hoz a legközelebbi ellenség. De mivel a Stealth képesség
azt mondja, hogy ilyen esetben a következő legközelebbi ellenség
számít a legközelebbinek, ezért végül is a Stormtrooper
válik a legközelebbi ellenséggé, és Luke megtámadhatja.
Szabálykönyv:
Stealth - Lopakodás: ... ha ilyen képességű
karakter van a legközelebb a 6 négyzeten kívüli támadóhoz, akkor
a második legközelebbi számít a legközelebbinek...
|
|
6.
A Stealth és a "Super"-Stealth Commander Effect (parancsnoki
hatás) |
|
Moff
Nyna Calixte-nek van egy olyan parancsnoki hatása, ami tovább tökéletesíti
a Stealth képességet. Bár ez nem hivatalos játékbeli megnevezés,
általában "Super"-Stealth-nek szokták nevezni.
Moff
Nyna Calixte karakterkártyája:
Moff Nyna Calixte CE: A
csapatod Stealth képességű karakterei (beleértve Moff Nyna Calixte-t
is), ha fedezékben vannak, csak szomszédos ellenség által támadhatóak.
Az
ábrán normális esetben a Stealth-nek már nem lenne semmilyen hatása,
mivel minden ellenség 6 négyzeten belül áll, így Luke megtámadhatná
a hozzá legközelebb álló Scout Troopert, de Moff Nyna Calixte
parancsnoki hatása megakadályozza Luke-ot abban, hogy bármilyen
Stealth képességű karaktert megtámadjon, ha az fedezékben van,
kivéve, ha egymás mellett állnak. Így Luke egyik ellenséget sem
tudja megtámadni.
|
|
7.
A "Super"-Stealth Commander Effect és a Stealth-nélküli
célpontok |
|
A
"Super"-Stealth parancsnoki hatás némely esetben megváltoztatja
a támadó viszonyát a Stealth nélküli célpontokhoz is. A Scout
Trooper 3 négyzetnyire van Luke-tól, ezért már nincs hatása a
Stealth képességének, vagyis ő számít Luke számára a legközelebbi
ellenségnek. Luke mégsem támadhatja meg őt a "Super"-Stealth
parancsnoki hatás miatt. Így ebben az esetben Luke a kezdő pozíciójából
már a Stormtroopert sem támadhatja meg, mert nem ő számít hozzá
a legközelebbi ellenségnek.
Hogyha
Luke 6 négyzeten kívülre mozog a Scout Trooper-től, akkor a Stealth
újra aktív lesz, és így megint a Stormtrooper fog a legközelebbi
célpontnak számítani, vagyis Luke ezután megtámadhatja.
|
|
8.
A "Super-Stealth" és az Accurate Shot |
|
A
"Super"-Stealth parancsnoki hatás az Accurate Shot képességű
karaktereket is meggátolja abban, hogy fedezékben lévő, Stealth
képességű ellenségekre támadjanak. Han Solo-nak ugyanúgy szomszédosnak
kellene lennie valamelyik ilyen képességű karakterrel, hogy megtámadhassa.
Azt
viszont jegyezd meg, hogy az Accurate Shot képességű karakternek
nem okoz megkötést a legközelebbi ellenség szabálya, így ő nyugodtan
lőhet a legtávolabbi, Stealth nélküli ellenségre is.
|
|
9.
Stealth, Accurate Shot és a Black Sun Vigo Commander Effect |
|
A
Black Sun Vigo parancsnoki hatása meg tudja akadályozni abban az
Accurate Shot képességű karaktereket, hogy fedezékben lévő Stealth
képességű karakterekre támadjanak.
Black
Sun Vigo karaktrkártyája:
Black Sun Vigo CE: Minden 6 négyzeten belüli
követő, aki fedezékben van, nem támadható az Accurate Shot képességgel,
hacsak nem valóban a legközelebbi ellenség.
A
Stealth-es karaketrek pedig nem számítanak a legközelebbi ellenségnek.
Így Han Solo nem támadhatja meg őket, mivel fedezékben vannak,
Han pedig Accurate Shot-ot használ. Szerencsétlenség viszont,
hogy a Vigo parancsnoki hatása saját magára nem érvényes, így
ő még mindig támadható maradt. Ebben a helyzetben Han számára
az egyetlen támadható célpont a Vigo.
|
|
10.
Stealth, "Super"-Stealth és a Sniper (Orvlövész)
|
|
Az
egyes karaktereknek nem csak a terep elemei, hanem más karakterek
is (ellenségesek és szövetségesek egyaránt) fedezéket adnak. Ha
egy Stealth képességű karakternek csak egy másik karakter ad fedezéket
a támadó elől, akkor a Sniper megtámadhatja a Stealth-es karaktert,
akkor is, ha az 6 négyzetnél távolabb áll tőle. Ráadásul a célpont
ilyen esetben még a +4 védekezési bónuszt sem kapja meg, vagyis
a Sniper számára olyan, mintha nem is lenne fedezékben. Így a Scout
Trooper hiába van a Stormtrooper mögött, aki normális esetben fedezéket
ad neki, a Whipid Tracker számára mindketten olyanok, mintha nem
lennének fedezékben.
Szabálykönyv:
Sniper - Orvlövész: Ez a karakter figyelmen
kívül hagyja a célpontján kívül az összes többi karaktert, beleértve
azokat is, akik fedezéket nyújtanak a célpontnak. A legális célpont
meghatározásánál figyelmen kívül hagyja a közbülső karaktereket,
így a célpont a fedezék miatt egyéb karaktertől nem kaphat +4
védekezési bónuszt. Ez a képesség arra nem jogosítja fel a támadó
karaktert, hogy figyelmen kívül hagyja a fedezéket nyújtó terepelemeket
is.
A
"Super"-Stealth-nél ugyanez a helyzet; ha a fedezéket
csak egy másik karakter adja a "Super"-Stealth-esnek,
akkor a Sniper számára ő nincs fedezékben, vagyis támadható. Moff
Nynának viszont a dobozok adják a fedezéket, ezért hiába van a
legközelebb a Whipid-hez, a "Super"-Stealth miatt őt
nem lehet támadni.
|
|
|
Stealth-el
kapcsolatos kérdések: |
K:
Használhatom a Dark Trooper Missiles (Rakéta) képességét egy
fedezékben lévő Stealth-es karakter ellen, mivel a Missiles nem
támadás?
V:
Nem. A Stealth képesség nem korlátozódik a támadások tiltására.
Ez a képesség a célzást korlátozza le, és mivel a Missiles is a
célzási szabályokat követi, ugyanúgy vonatkozik rá a Stealth, mint
a normális támadásokra. |
K:
Hogyha egy Recon képességű karakter csak egy Stealth képességű
ellenséggel van látótengelyben, attól még használható a Recon?
V:
Igen. A Recon nem célozza meg a karaktert. A képesség csak azt írja
elő, hogy meglegyen a látótengely egy ellenséges karakterrel. Az
olyan képességekre, amik nem használnak célzást, nincs hatással
a Stealth. |
|
|
|