Monopoly Star Wars -
Episode II
Barta Orsolya írása
A
Monopoly nevű társasjáték igen nagy népszerűségnek örvend az egész
világon, ezért több, mint 100 féle variációja létezik. Mindegyik
egy alapra épül, a szabályok is mindig ugyanazok, mégis újra és
újra elfogynak a különböző változatok a boltok polcairól. A nagy
sikerfilmek moziba kerülése után általában megjelenik egy Monopoly
is az adott filmre átdolgozva. Így külföldön lehet találni Superman-est,
Spiderman-est, Batman-est, olyant, amiben a Fantastic Four szereplői
vannak, nem régen egy Karib Tenger Kalózai-s változatot is sikerült
felfedeznem. Ezen tendencia alól a Star Wars sem lehet kivétel,
ebből önmagában már kb 6-7 féle jelent meg, mind különböző figurákkal
és helyszínkártyákkal.
Az Episode II idején az aktuális változat került a boltok polcaira,
és érdekes módon hazánkban is kapható volt, ami egyébként nem
túl gyakori. Igaz a lefordításával nem bajlódtak, tehát mind a
szabály, mind a különböző kártyák angolul vannak benne, de talán
ez is hozzájárult ahhoz, hogy igen korán a leértékelt játékok
közé került, ami a gyűjtőknek külön könnyebbséget jelentett a
beszerzésében.
Maga
a játék a már megszokott alapokra épül, de mintha a tervezők ötlethiányban
szenvedtek volna, mert a megvásárolható ingatlancsoportok meglehetősen
kaotikus képet mutatnak. A Naboo ér a legkevesebbet, utána két
Coruscant jön, előbb a Skyline, majd a Streets 3-3 kártyával,
utána a Tatooine, és a Kamino. A következő két helyszíncsoport
megint következetlen, mindkettő geonosisi, az első a droidgyár
és környéke (Planet Geonosis), a második az aréna részeit foglalja
magába. Az utolsó két 'birtok' a droid és a klón hadsereg, amikre
szintén lehet épületeket húzni...
Ennek
a játéknak a menetében viszont van egy nagy újítás, ami kimondottan
Star Wars-ossá teszi, ez pedig az Erő. A játék elején két Erő
korongot (egy világos és egy sötét oldalit) kell elhelyezni a
'Go' és a 'Free Parking' mezőn. A két, számos dobókocka mellett
van egy harmadik is, az Erő dobókocka, aminek három világos és
három sötét oldala van. A játék folyamán mindhárom kockával egyszerre
kell dobni, és ha az Erő-kockán az 'örvény' jel jön ki, a két
koronggal annyit kell haladni a pályán, amennyit a két, számos
kocka mutat. A dolog akkor kezd izgalmassá válni, ha egy játékos
olyan mezőre lép, amelyen az ellenkező oldali Erő-korong van,
vagy az Erő-korong érkezik ellenkező oldali karakter által elfoglalt
mezőre. (Pl. Obi-Wan rálép egy olyan mezőre, ahol éppen a sötét
Erő-korong van.) Ilyenkor azonnal harcra kerül a sor, ami azt
jelenti, hogy a játékos dob az Erő-kockával. Ha a saját oldali
jelet sikerül dobnia (világos - világos, sötét - sötét), akkor
nyert és oda léphet a pályán, ahova csak akar. Ha ellenkező oldali
jelet dob, akkor veszett és 200 kreditet kell fizetnie a Banknak.
Ez tehát az újítás az eredeti Monopoly-hoz képest, de mint írtam,
a megszerezhető birtokok összeválogatásával nem vagyok megelégedve.
Mindazonáltal érdemes kipróbálni ezt a változatot, már csak az
Erő miatt is.
<<<
Az 1997-es Monopoly Star Wars Limited Collectors' Edition
|