Indiana Jones and the Temple of Doom - The Illustrated Screenplay
Egy igényes kiadvány 1984-ből
Barta Zoltán összeállítása

Vér, veríték és könnyek... Röviden így jellemezhetnénk George Lucas és Steven Spielberg második közös munkáját, az Indiana Jones and the Temple of Doom (Indiana Jones és a végzet temploma) című filmet. Az akkoriban sok vitát kiváltó, a naturális jeleneteiről elhíresült alkotás ismeretében valóságos csodának számít, hogy csak PG besorolást kapott, (15 éven aluliak felnőtt kísérővel tekinthették meg) ráadásul egyes kritikusok véleménye az volt, hogy ennyi felesleges erőszakot ritkán látni a filmvásznon.

Mindezek ellenére a film beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és újabb kalandra hívta a Jones-rajongók milliós táborát. A Frigyláda... után nem volt könnyű olyan filmet készíteni, mely ismét lebilincseli és elszórakoztatja a nézők millióit. De a Lucas-Spielberg párosnak ez sikerült. A korábbinál nagyobb anyagi ráfordítással készült produkció ugyan még magán viselte a matiné-korszak B-kategóriás mozijainak stílusjegyeit, ettől függetlenül az alkotók már nem ragaszkodtak rögeszmésen ahhoz, hogy ők is ilyet csinálnak. Tisztában voltak azzal, mire képesek, és persze azzal is, mit vár el tőlük a közönség. Éppen ezért a második Indiana Jones-film előkészítése, pontosabban már a sztori kitalálása során egy nagyszabású, szokatlan megoldásoktól sem mentes darab körvonalazódott George Lucas fantáziavilágában.

Nos, a film munkálatainak java részét, a tervezést és a forgatást, valamint a teljes forgatókönyvet az 1984-ben megjelent Indiana Jones and the Temple of Doom - The Illustrated Screenplay című kiadványban bocsátották a rajongók rendelkezésére. A The Art of Star Wars művészeti sorozat köteteire felettébb hasonlító mű alapos elmélyülést tesz lehetővé, ugyanis a forgatókönyv szövegével párhuzamosan nyomon követhetők a film képei, az adott jelenetek korai vázlatai, valamint a díszletek és trükk-munkálatok egyes szakaszai. Az ILM gárdája - immár a Star Wars trilógia lezárása után - olyan hatalmas rutinnal rendelkezett, hogy nem okozott nekik különösebb gondot a George Lucas sztorijához szükséges vizuális trükkök megjelenítése.

A kiadvány Steven Spielberg bevezetőjével kezdődik, aki örömmel vetette bele magát a munkába, persze csak miután kivárta az 1983-as Oscar-díjátadó ceremóniát. (Előző évi produkciója, az E. T. több kategóriában kapott jelölést, és ennek tudatában Spielberg valószínűleg nem tudott volna a Jones-filmre koncentrálni.) Egy héttel az ünnepség után megkezdődtek végre az élőszereplős munkálatok, és csaknem öt hónap elteltével fejeződtek be, igaz ez az időszak a főszereplő, Harrison Ford gerinc-sérülése miatt nyúlt ilyen hosszúra.

A film első jelenete egy revükép a sanghaji Club Obi Wan-ból. Igen, nem tévedés, a keleties hangzásnak köszönhetően itt egy poénos utalás bukkan fel a Star Wars-os Jedi mesterre, viszont ebben a galaxisban nem kötőjellel írják a nevét. Szóval ezen a helyszínen kerül sor Indiana Jones és Lao Che, a helyi gengsztervezér közötti konfliktusra, melyben Indy húzza a rövidebbet. A revü jelenet természetesen Lucas ötlete volt, aki valami meghökkentőt, szokatlant akart a film elejére, és ez sikerült is, amihez már csak ráadás volt Dr. Jones fehér öltönye és csokornyakkendője. A Club Obi Wan díszleteiben rengeteg statiszta között maga Spielberg is feltűnik, hiszen egy olyan kavarodáshoz, amit Indiana Jones okoz, jó sok emberre volt szükség.

A jelenethez a tánckarnak különleges jelmezkollekciót terveztek. Először a hagyományos kínai motívumokat, majd pedig a klasszikus amerikai revük kosztümparádéját csodálhatjuk meg. Mindez persze a női főszereplő, Willie Scott karakterének megtámogatásához szükséges, aki a háttér szerint éppen itt vendégszerepelt.

A főhősök a Club után Indiában kötnek ki, ahol egy teljesen más világot, életformát kellett bemutatni. A mérhetetlen szegénységben tengődő falusiak és a fényűző pompában élő gyermek-uralkodó közötti szakadék valóban látványosra sikerült, és ebben a díszlet- és kosztümtervezők munkájának legjava is benne van. Viszont itt belép egy új elem a munkálatokba, mely a hatalmas díszleteket volt hivatott kiváltani. Azért, hogy a produkció egyes jeleneteihez, melyek csak pár másodpercig tűnnek fel a vásznon, ne kelljen nagy méretű díszleteket építeni a jól bevált mattüveg-festmény trükköket használták. Az ILM annak idején a Star Wars-filmekben fejlesztette tökéletesre, ebben a produkcióban pedig már szinte nagyüzemben kellett "gyártani" őket. (A mennyiség szerencsére nem ment a minőség rovására.) A Pankot-i palota és környéke kifejezetten igényelte ezeket a festményeket, hiszen képtelenség lett volna még makett formájában is felépíteni ezt a komplexumot. Főleg egy olyan snitt kedvéért, melyben a film gyerekszereplője, Short Round (a magyar "keresztségben" a 'Picur' nevet kapta) kinéz egy ablakon, és a körülötte a palota épületei láthatóak. A leglátványosabb a film végén a döbbenetes méretű kanyonfal reprodukálása volt, ahová a felejthetetlen bányacsillés üldözés után érkeztek meg a szereplők.

Apropó, üldözés! Ez a jelenet ma már a filmtörténet legismertebbjei közé tartozik. A kivitelezés és a fényképezés módja, a számtalan vizuális effektus és megvalósítás során felhasznált ötletek emelték ennek a kornak a legjobbjai közé. Lehet, hogy a mai digitális technika birtokában egy kicsit idejétmúltnak tűnnek a bábokkal helyettesített szereplőkkel, vagy éppen a 'stop motion' megoldásokkal, de akkor ez nem volt kis mutatvány.

Mola Ram titkos áldozati szentélye és a bánya természetesen valós díszletként jelenik meg a filmben. Itt a szereplőknek sokat kellett mozogniuk, tehát elkerülhetetlen volt a megépítésük. Persze amit lehetett, a tervezők a költségek csökkentése érdekében miniatürizáltak. Ilyen volt például az emberáldozathoz használt fortyogó láva-katlan is, a hozzá való fémketreccel, meg a méretarányos babával, amit beleengedtek. (Kate Capshaw karaktere is meg lett formázva, de ezt a babút a sztori szerint nem áldozták fel.)

Összegzésképpen elmondható: az Indiana Jones and the Temple of Doom - The Illustrated Screenplay egy kitűnő, és mára már ritkaságnak számító áttekintése a filmnek. A remek fotó és storyboard-anyag, valamint az áttekinthető szerkesztés már a nyolcvanas évek közepén is elismerést váltott ki a kiadvány vásárlóiból, manapság pedig ezért tisztelet jár. Ha valaki rábukkan valahol, ne hagyja ki, szánjon rá a zsebpénzből, nem fogja megbánni.