Star
Wars Episode II: Attack of the Clones
Egy filmzene négy borítóval
Barta Zoltán összeállítása
A
Star Wars filmek zenéje szerves részt képez a képi világgal. Éppen
emiatt a második rész bemutatója előtt a türelmetlenebb rajongókhoz
hasonlóan én is alig vártam, hogy végre meghallgathassam az új
rész zenéjét. (Volt aki ezt is talonba tette, mondván, majd a
premier után szakít rá időt.) Aztán nagyjából az történt, amit
vártam. Nekem maradéktalanul tetszett, de egyes kritikusok szerint
John Williams már nem tud újat nyújtani, főleg a Star Wars zenék
terén nem, hiszen az Attack of the Clones képsorait nézve,
és a kísérőzenét hallgatva egymás után tűnnek fel a korábbi filmekben
hallható zenei motívumok...
Ilyen
vélemény hallatán egy átlagos rajongó is megrökönyödik, hát még
az, aki több évtizede van elmerülve Williams mester szimfonikus
költeményeinek univerzumában. Ha az baj, hogy a karakterekre jellemző,
őket hangulatilag felvezető zenei témák fel-felbukkannak a filmekben,
akkor ott komoly bajok vannak az kritikus értékelésével. Amennyiben
a zeneszerző nem alkalmazná ilyen erőteljesen ezeket a megoldásokat,
minden bizonnyal egy fontos dramaturgiai elemtől fosztaná meg
a nézőt, és ezt egy ilyen nagyszabású, George Lucas felügyelete
alatt zajló produkció soha nem engedhette meg magának.
A
film megtekintése után pedig számomra - és gondolom mások számára
is - teljesen nyilvánvalóvá vált, miért is kell egyre hangsúlyosabban
kiemelni például a Birodalmi indulót (Imperial March),
vagy Luke Skywalker témáját. (Binary Sunset) Ettől ez
nem vált önismétléssé, ötlettelenné, hanem közeledve a harmadik
részhez, a prequel trilógia végkifejletéhez inkább nyomatékosította
az eljövendő irányokat. Palpatine-ból egy szép napon Császár lett,
Anakin-ből pedig Darth Vader, stb. Az ő útjukat nem lehetett viszszafordítani,
és erre a legszőrösebb szívű kritikusnak sem lett volna hatalma.
De
milyen is maga a zene? Az album összeállítása hűen követi az első
rész felépítését, és ez alapján csak egy lényegi keresztmetszetet
kapunk a film muzsikájából. Ennek következtében a zeneszámok egy
jól kifundált hangulati montázsban csendülnek fel, amelyben a
könnyed felvételek közé néhány meglepően újszerű és harsány darab
is került.
A
film zenéjében legtöbbször Anakin és Padmé szerelmi motívuma jelenik
meg. Ez az album második számától, az Across the Stars-tól
kezdődően többször is felbukkan, de mindig más és más hangszerelésben,
vagyis más és más hangulati töltéssel fűszerezve. A szárnyalóan
elementáris nagyzenekari megoldástól kezdve a végletekig lecsupaszított
hárfa-csembaló kettősig számtalan variációban bukkan fel a lemezen.
Nem tolakodva, hanem néha inkább okosan előkúszva a háttér forgatagából.
A felvétel dallamvilága egyébként leplezetlenül utal a negyvenes-ötvenes
évek hollywoodi filmjeinek zenéire, és a szuper-melodikus kompozíció
segítségével Williams mester pedig nem titkoltan kísérletet tett
arra, hogy a következő Oscar-gálán ismét Star Wars-mű komponálásáért
vehesse át a hőn áhított aranyszobrocskát. Az más kérdés, hogy
ez most nem jött össze...
A
hetvennégy perces albumon két olyan felvétel is található, mely
tíz percnél hosszabb. Ezek közül a Zam the Assassin and the
Chase Through Coruscant a formabontó jellegével tűnik ki.
A dinamikus alapokra épülő kompozíció hitelesen adja vissza a
Zam Wessel második merényletkísérletének, üldözésének és elfogásának
pillanatait. A szokatlan elemként megjelenő torzított gitár jól
kiemeli a Coruscant eszeveszett légi forgalmának kaotikus zűrzavarát,
Obi-Wan Kenobi kétségbeesett küzdelmét az orgyilkos-droiddal,
valamint a fejvadász és Anakin kapkodó összecsapását a többszáz
kilométeres sebességgel repesztő légisuhanón. A felvétel hosszúsága
az egymáshoz kapcsolódó jelenetekhez lett igazítva, és ez nagyon
helyes megoldásként értékelhető. Így nem szakad meg a zene élvezete,
és a rajongó nem zökken ki a film ezen részének gondolati felidézéséből.
Ennek
ellentételezéseként jó néhány, visszafogottabb, sejtelmesebb hangvételű
darabot is fellelhetünk az Episode II filmzenéjében. A Yoda
And The Younglings azon része, mely konkrétan a Jedi templomban
zajló kiképzésről szól, egy különlegesen lágy, a gyermekkor vissza
nem hozható varázsát a tudatalattiban felidéző kórussal jut kifejezésre.
A gyermeki lélek egyszerűsége és a Jedi lovagrend néhány év múlva
bekövetkező darabokra hullása éppúgy benne van, mint Yoda határtalan
bölcsessége.
Az
album legvégére maradt, "bonus track"-ként feltűntetett
On the Conveyor Belt szolgáltatott egy furcsa meglepetést,
ugyanis a másfél tucatnyi tévé-spotnak hála, ennek a számnak a
legvégét már vagy ötszázszor volt alkalmam meghallgatni. Egyébként
ha már bonus track, akkor mindenképpen érdemes lenne megtudni,
hogy a tizennegyedik felvétel mihez képest bonus, ha mind a négy
különböző borítóval ellátott albumon megtalálható? A megjelenés
előtt olyan pletykák kaptak szárnyra, hogy csak a filmplakátos
borítón lesz rajta ez a bizonyos 'bonus track', de aztán nem így
történt. Mindegy, legalább mindekinek megvan...
|