The
Clone Wars - Original Motion Picture Soundtrack
Barta Zoltán összeállítása
Amikor
nyilvánvaló tény lett a The Clone Wars animációs sorozat
beindulása, felvetődött a kérdés: vajon ki lesz a széria zeneszerzője?
Ezt a posztot bizonyára sokan szerették volna megkaparintani,
azonban csak az pályázhatott eséllyel a tisztre, akinek nemcsak
remek érzéke van átörökíteni John Willliams halhatatlan melódiáit
egy ilyen produkcióba, hanem jelentős rutinnal rendelkezik a televíziós
műfajban is. Mert bizony a tévé az más, alapvetően más, itt állandóan
magas színvonalat kell produkálni, méghozzá gyilkos tempóban.
A kiválasztott szerencsés - Kevin Kiner - pedig nem okozott csalódást.
Olyannyira nem, hogy mire észbe kaptam, már vagy ötödször hallgattam
végig az általa komponált és vezényelt The Clone Wars
Soundtrack Albumot. A zene vizuális, vagyis a korábbi filmekhez
hasonlóan azonnal tudok hozzá képeket társítani, és már a második
alkalom után beugrottak a zenéhez tartozó teljes jelenetsorok.
Kiner becsületére legyen mondva, mindezt úgy érte el, hogy csak
itt-ott veszi elő Williams témáit. Vannak persze kötelező körök,
mint a főcím és a vége főcím, de a dallamok közül leginkább csak
felsejlenek a korábban már belénk ivódott zenei elemek, mert ezeket
Kiner elegánsan, a saját koncepciója szerint továbbfűzi. És mindezek
mellett nem fél a kísérletezéstől sem. A nagyzenekari hangzást
játszi könnyedséggel keveri össze a szintetizátorokkal és a torzított
gitárral, míg a ritmusszekciót az akciódúsabb krimikben mostanában
divatos kopogós dobolással erősíti. Mindezt pedig, a kitűnő hangszerelésnek
hála, egy tökéletesen élvezhető eleggyé gyúrva tálalja a nézőknek.
Kevin Kiner vajon hol tett szert erre a rutinra, hogy ilyen mesterien
ötvözze a nem könnyen elegyíthető műfajokat? Nos, a The Clone
Wars előtt a világ egyik legnézettebb tévé-sorozatához, a
CSI: Miami-hoz komponált zenét, méghozzá igen sokat.
Ott aztán mindenre szükség volt: alá kellett festeni drámát, adrenalin
bizsergető akciót, vagy éppen a tengerparti bulizást. A komponista
sokat merített tehát ebből a korszakból, de közben oda tudott
figyelni arra is, hogy a zenéje a rendkívül sok ötletnek hála
mindvégig egyedi maradjon. Enélkül nem is lehetne hosszú távon
életképes.
De
nézzük egy kicsit részletesebben, hogyan is épül fel a The
Clone Wars filmzenéje. Ami már első ránézésre is szokatlan,
az a rengeteg - szám szerint harminckettő - felvétel. A filmzenék
gyűjtésében valamennyire gyakorlott rajongók rögtön kiszámolhatják,
hogy ez a lemez a nem túl hosszú kompozíciók sorozata, és ezt
az anyagot egyhuzamban végighallgatva teljesen rendben valónak
tűnik. Mivel a film meglehetősen akciódús, és a cselekmény sokszor
ugrik egyik helyszínről a másikra, a zene vágása során gondosan
ügyeltek a kicentizett pontosságra, ezért mindvégig egyfajta izgalmas,
már-már populáris lüktetés érezhető, és ez nem megy a minőség
rovására. Kiner zseniálisan átírta a főcímzenét, és nem rombol
vele mítoszt. Ehhez az animációs filmhez ez a stílus passzol.
Ami alapvetően mássá teszi a zenét, az a közel-keleti beütés.
Az Episode III egyik drámai részében csendült fel egy női vokál,
mely Anakin és Padmé gyötrődéseit volt hivatott kihangsúlyozni.
Kiner nemcsak belekapaszkodik ebbe a témába, hanem alaposan körbe
is járja azt. Ehhez jó hátteret ad a Tatooine kietlen pusztasága,
és a felvonultatott zenei elemek remekül illenek a sötét oldal
szolgálóinak megjelenéséhez.
A csatajelenetek közül a Battle of Christophsis még a
klasszikus stílusjegyeket viseli magán. Erőteljes fúvós- és üstdobhangzással
festi alá a szeparatista és a köztársasági haderő összecsapását.
A váltást az Obi-Wan to the Rescue című felvételtől kezdve
érezhetjük. Az erőteljes gitárhangzás, elegyedve a sejtelmesen
vibráló szintetizátoros basszussal, a hol dübörgő, hol pedig csak
kopogó dobokkal varázsolja a hangzást izgalmassá.
És a végére még maradt egy meglepetés. A vége főcímben Kiner mintha
Williams zenéjét a Meco legendás 1977-es feldolgozása szerint
értelmezte volna újra. Lehet, hogy ez csak a véletlen műve, és
harminc év után ő is ugyanazt az irányt találta meg, amit Monardo-ék
annak idején. De az is lehet, hogy gyerekkorában sokat hallgatta
a mester átiratát.
Összegezve elmondhatjuk, hogy bármennyire is gyermekek számára
készült a The Clone Wars, a zenéjét az idősebb generációk
is a magukénak érezhetik. Ötöst érdemel...
|