Star
Wars Episode I - The Phantom Menace
The Ultimate Edition (2000)
Barta Zoltán írása
A 2000-es év végére, pontosabban a karácsonyi lemez-piacra szánt
Episode I The Phantom Menace dupla CD-nek hatalmas kihívással
kellett szembenéznie. A rajongók általában tényleg megvesznek
mindent, azonban egy drága hanglemez már óvatosságra intheti őket,
főleg ha nem sokkal korábban már vásároltak valami hasonlót. Ebben
az esetben azonban más volt a helyzet. Amikor 1999. május 3.-án
a boltokba került a film zenéjének első kiadása, mi, rajongók
tisztában voltunk azzal, hogy közel sem az egész zenét halljuk
a Naboo képével ékesített korongon.
Az
üzleti érdekek azt diktálták tehát, hogy egy időre - röpke másfél
évre - jegeljék a film zenéjének nagy részét, és csak akkor jelentessék
meg, amikor már nem lehet többet eladni az eredeti lemezből. A
látszat fenntartása, vagyis annak érdekében, hogy ne tűnjön a
szokásos "egy-rókáról-minél-több-bőrt-lehúzni" akciónak
a dolog, a korábban kiadott lemezekhez képest rendhagyó összeállításban
kellett piacra dobni a soundtrack albumot.
Az
első Star Wars trilógia filmzenéi alaposan megcsonkítva, és nem
időrendi sorrendben kerültek lemezre. Ennek a gyakorlatnak az
1993-ban kiadott 4 CD-s Anthology vetett végett, de az 1999-es
Episode I ismét felelevenítette ezt a hagyományt. A rajongók többségét
- és többek között e sorok íróját is - rettentő mód zavarta ez,
mondván így sokat csorbul a film felelevenítésének élménye. Egy
Star Wars soundtrack albumot nem jó úgy hallgatni, hogy közben
gondolatban az egyik jelenetről a másikra kell ugranunk a cselekményben.
A The Ultimate Edition láthatóan orvosolta ezt a hibát, és egy
ragyogó ötlettel az adott helyszíneken hallható témákat összefűzve
folytatólagosan engedi lejátszani a zenét. A felvételek között
csak ott van szünet, ahol már egy másik témacsoport kezdődik.
Természetesen e csoportok is külön számokra vannak osztva, és
köztük is kedvünkre ugrálhatunk, ha valamit külön meg akarunk
hallgatni.
"És
most mi lesz?" kérdezhetik azok, akik annak idején nagy
lelkesen megvették az első kiadás CD-jét. El kell adnunk a régi
lemezt, hogy megvegyük az újat, vagy ne vegyük meg, mert annyi
újdonság úgysincs rajta? Ha valaki jól gondolkodik, akkor megszerzi
az újat, a régit, viszont éppúgy megtartja a gyűjteményében, mint
például a 'Special Edition' megvásárlása után az 'Anthology'-t.
Az Episode I albumok között jócskán van átfedés, mégsem ugyanaz
a kettő. Mindegyik tartalmaz olyan részeket, amelyek a másikon
nincsenek, és mivel a 'The Ultimate Edition' leginkább csak a
filmhez vágott zenei elemeket tartalmazza, az első CD a hosszabb
témáival néhol több elmélyülést enged. Az új albumon a felvételek
listáján két 'bonus track' van feltüntetve: az egyik, a 'Desert
Winds' című felvétel igazi csemege, hiszen a film végleges változatából
kimaradt. A másikat, a 'Duel of the Fates' slágerszámot viszont
már 1999 májusa óta ismerhetik mindazok, akik a clip-jét felvették
valamelyik tv-csatornáról, vagy letöltötték az Internetről. A
'The Ultimate Edition' tematikáját követve ezt a felvételt is
szét kellett darabolni, és belegyúrni a valamelyik témacsoportba.
Ez meg is történt, de valamiképpen mégis meg akarták őrizni egységes
egészként, ezért a clip filmes hangeffektjeivel kiegészítve került
a második CD végére. (Ebben a clip-ben eredetileg a film munkálatainak
"zajai" is szerepeltek, a CD-s változatról azonban ezt
elhagyták.)
Ha
osztályoznom kellene a 'The Ultimate Edition'-t, akkor mindenképpen
jelest adnék neki. Nem azért, mert elvakult híve vagyok John Williams
kompozícióinak, és azért sem mert eggyel több lemezt tudhatok
a gyűjteményemben. Ezt a CD albumot sokkal inkább az igényessége,
az ötletes szerkesztése tette naggyá a szememben, no meg persze
az, hogy végre olyan Star Wars-zenét is hallgathatok CD-ről, mely
eddig csak a filmben csendült fel. Az egyetlen hiányt a reklámokban
beígért John Williams-kommentárok elmaradása jelenti, de ezen
majd csak túlteszem magam valahogy.
(A
cikk eredeti változata az Echo Base 17-es számában olvasható.)
|