Star
Wars - 1977
A legendás dupla
album
Barta Zoltán írása
Soha
azelőtt nem született még ilyen hatásos kísérőzene a filmtörténelemben.
1977 óta John Williams-et a soundtrack-albumok királyaként szokás
emlegetni, és a trónt a Star Wars dupla kiadásával foglalhatta
el. A koromfekete borítójú, hetvenpercesnél valamivel hosszabb
kiadás világszerte a mai napig is az egyik legnagyobb kincse a
rajongóknak. Akkoriban a lemez megjelenése nagyon szokatlan volt.
Egyrészt, mert dupla lemezen kiadni nagy merészségnek számított,
másrészt, mert a film rendezője saját maga ült a produceri székbe.
George Lucas zseniálisan ismerte fel azt, hogy a kísérőzenének
mekkora szerepe lehet a film cselekményének meghatározásában.
A korábbi elképzelés, vagyis az eredeti, XIX. századi klasszikus
témák felhasználása abban a pillanatban meghiúsult, amikor Steven
Spielberg bemutatta John Williams-et Lucas-nak. Ez a pillanat
mindkettőjük életére, alkotó tevékenységére hatással volt.
Ha
előszedjük azt a bizonyos Star Wars-logos dupla bakelit, - vagy
CD-lemezt - a gyűjteményünk mélyéről, és meghallgatjuk, már az
első taktusok után egy kicsit tompának érezhetjük. Ez valójában
a régi hangfelvétel sajátossága, és a fiatalabb rajongók csak
a Special Edition-t ismerve fapadosnak titulálhatják. (Az 1997-es
dupla kiadásokra a zenét is felújították, és ez az anyag minőségben
bizony messze felülmúlja a korabelit.) Az eredeti, 1977-es Star
Wars soundtrack-lemez hordozott, és a mai napig is hordoz néhány
érdekességet. Az amerikai dupla kiadás ugyanis lemezenként érthetetlen
összevisszaságot mutatott. A lemezen felcsendülő témák nem időrendben
hangzanak el. Ez magyarázható a hangulati hatásokkal, és ennek
fényében érthető a látszólagos zűrzavar. Viszont az egyik lemezen
az első és negyedik, a másikon a második és harmadik oldal olvasható
a belső címkén, és ezt sokáig nem lehetett ésszerűen magyarázni.
Nyomdai hibáról nem beszélhettünk, mert akkoriban jó pár 'Made
in USA' feliratú lemez forgott közkézen hazánkban, és valamennyi
így tartalmazta a film zenéjét. A magyarázat csak jóval később
tudatosult, amikor is górcső alá vehettem a The Empire Strikes
Back és a Return of the Jedi soundtrack-albumainak
hátterét is. Az első lemez a sztori különböző síkjairól válogatva
tartalmazza a kísérőzenét, viszont az 1-4, 2-3 összeállítással
lehetőség nyílik arra, hogy szükség esetén egy gyors cserével
rövidített változatban élvezhessük John Williams szerzeményét,
a London Symphony Orchestra tolmácsolásában.
A
Star Wars még nem tartalmazott annyi karakterre bontott motívumot,
amennyit például a következő rész, ezért elfogadhatónak tekinthető
ez a megoldás. A zenei témák összeállításánál akkor még nem merült
fel a film elején hallható 20th Century Fox Fanfare szerepeltetése,
amit a rajongók mindig is a filmzene saját részének tekintettek.
Ez igen érdekes momentum, hiszen ezt nemcsak a nyugati, de a magyar
fanatikusok is hasonlóképpen gondolták. Erre sajnos még jó néhány
évig várniuk kellett, de a kiadók végül is engedtek.
A
lemez nemcsak hangzó anyagával, de a design-jával is figyelemfelkeltő
volt a maga idejében. A borító elején nem volt kép, csak a hatalmas
logo, a hátsó borítón pedig Darth Vader sisakja uralta a galaxis
csillagtengerét. (A felvételek nincsenek felsorolva a borítón,
ehhez a lemezeket ki kell venni a belső borítójukból, vagy elő
kell halászni a kétoldalas magyarázó szöveget.) A borítót kinyitva
egy tizenkét képből álló sorozatot nézhetünk végig. A színes fotók
a Star Wars emlékezetes pillanatait villantják fel a film eleji
rajtaütéstől a záró kitüntetési ceremóniáig. A mellékletet leszámítva
sehol egy felesleges kommentár, sehol egy apró betűnyi ünneprontó
felirat. Az album megszerzése abban az időben valóban felért egy
ünneppel, és a rajongó a lemez lejátszása közben néma áhítattal
böngészhette végig a borítót és a mellékletet.
John
Williams Lucas instrukcióival szinkronban kezdettől fogva törekedett
az egyes karakterekre jellemző motívumok kidolgozására. A korabeli
albumon hallhatunk négy kísérletet: Luke Skywalker, Leia hercegnő,
Ben Kenobi és Darth Vader. Az első kettő tökéletesen sikerült,
hiszen a kettős naplementét figyelő fiatal Skywalker egy valóságos
életérzést teremtett, míg Leia Organa filmbeli megjelenését kísérő
lágy fuvola- és hárfa dallamok szintén meghatározóak lettek. Ben
Kenobi és Darth Vader "zenéje" még nagyon kiforratlan
volt, de ez utóbbinak csak a következő részig kellett várnia,
hogy a fenyegető alakját dinamikusan megjelenítő mű bevonuljon
a hallhatatlan filmzenék közé.
A
lemezanyag felvételének gyorsasága általában még a legnagyobb
zeneértőket is meglepi. A munkálatokra a film készítésének utolsó
szakaszában került sor, 1977. március 5. és 16. között. Tizenegy
nap elegendő volt, és ez egyáltalán nem ment a minőség rovására.
Még akkor sem, ha belegondolunk, hogy egy-egy témát gyakran többféle
változatban rögzítettek, csak azért, hogy a rendezőnek legyen
miből válogatni. John Williams, és az általa vezényelt London
Symphony Orchestra megdolgozott a dicsőségért, viszont érdemes
elmondani, hogy a filmzene egyik legemlékezetesebb darabja, a
Benny Goodman stílusában komponált jazz (vagy inkább jizz) melódia,
a Cantina Band kilenc, zenekaron kívüli muzsikus bevonásával készült.
A trombita, klarinét, szaxofon, acél-dob és billentyűs kavalkád
frenetikus sikert aratott, és ma ugyan olyan elválaszthatatlan
elemeként kezelik a filmzenének, mint a nagyzenekari darabokat.
És Williams mindezt évekkel később is meg tudta ismételni...
Az
1977-ben megjelent dupla bakelit-lemezes kiadáson a következő
felvételek hangzanak el:
Side
1:
1.
Main Title
2. Imperal Attack
3. Princess Leia's Theme
4. The Desert and the Robot Auction
Side
2:
1. Ben's Death and TIE Fighter Attack
2. The Little People Work
3. Rescue of the Princess
4. Cantina Band
Side
3:
1. The Land of the Sandpeople
2. Mouse Robot and Blasting Off
3. The Return Home
4. The Walls Converge
5. The Princess Appears
Side 4:
1. The Last Battle
2. The Throne Room and End Title
A dupla album "tartozékai": A klasszikus SW-logos
borító, a Darth Vader-fejes hátsó borító, a kinyitható belső borító,
az egylapos magyarázó szöveg, a hatalmas méretű poszter, és ráadásnak
az egyik német kiadás Hildebrandt-festményes borítója, és "szinezett"
hátsó borítója.
|