2004 márciusában jelent meg első írása, az önálló The Wess'har
Wars sorozat első része, amelynek nyelvezete és stílusa már
előkészületi - kézirati - fázisában felkeltette a Del Rey kiadó,
és általuk a Lucasfilm-es szakik figyelmét. Gyorsan fel is kérték
hát, hogy egy éppen készülő új PC-játékhoz írjon háttérsztorit.
Ez volt a Republic Commando, amelyhez pont a múltja és
szakismerete alapján találták alkalmasnak. Mivel nem voltak túlságosan
elmélyedt ismeretei ’Star Wars’-ügyileg, és mert a keretek között
nagyrészt szabadon gazdálkodhatott, Traviss lelkiismeretes alapossággal
készítette elő a munkát. A maga elé tűzött feladat sem volt csekélység:
megmutatni azt, hogy miért lettek szerte a galaxisban közutálat
tárgyai úgy a Köztársaság polgáraiért harcoló klónkatonák, mint
a Jedi-rend köztiszteletben álló tagjai. Az előtanulmányok nem
voltak hiábavalók, hiszen olyan összefüggéseket sikerült feltárni
és beleszőni a történetbe, amelyekre talán még Lucas sem gondolt
korábban. A klónkatonák mandalori eredetéből kiindulva az írónő
megalkotta a komplett kultúrát, mint fő motiváló tényezőt és kiindulópontot.
Sőt, a dolognak bevallottan van magyar vonatkozása is, mivel a
mando'a nyelvet - a RepCom zeneszerzője, Jesse Harlin segítségével
- a magyar nyelv bizonyos jellegzetességeinek figyelembevételével
alkotta meg. A nemek egybemosása, a kiejtési minták, a nevek becézése
mind-mind ismerős lehet a hazai olvasóknak.
Ami
a lényeg: nem az volt a szándék, hogy szolgai módon novellizálja
a Delta osztag kalandjait, mi több, nem is őket helyezte a fókuszba,
hanem egy másik csapatot, az Omegát. A cselekmény a Klónok
támadása geonosis-i rohamát követően veszi kezdetét, hogy
végül csaknem 2500 oldal múltán három évvel későbbre, a Sith hatalomátvétel
utáni napokra vezessen át minket. A végére ötkötetessé bővült
széria két fő erénnyel bír. Először is – akárcsak anno az X-szárnyúak
esetében – világossá teszi, hogy a ’Csillagok Háborúja’ nem pusztán
a Skywalker-família és baráti körének csetepatéit jelenti, sőt,
hogy az Erő-érzékenyek nélkül (vagy épp azok ellenében) is zajlanak
események, és élnek még rajtuk kívül más rokonszenves lények is
a Galaxisban. A két Trilógia alakjai legfeljebb említés szintjén
jönnek elő, és igazából még csak nem is hiányoljuk őket. A másik
erénye pedig az, hogy a regények nem az összecsapásokat emelik
ki, hanem inkább arról beszélnek, miként élték meg azokat a fejlemények
résztvevői, vagy elszenvedői. Ez utóbbi tényező Traviss fő vonása:
női mivoltán túlmenően az, hogy haditudósítóként és riporterként
nem kevés időt töltött katonák társaságában, gyökeresen meghatározta
a háborúkról alkotott nézetét. Míg az írásaiban szerepeltetett
kommandósai és közvitézei végzik a kötelességüket, folyamatosan
moralizálnak, és kommentálják a harcokról kialakított lesújtó
véleményüket. Érdekes, hogy bár az írónő gyakorlatilag minden
könyvének (nem csak a Star Wars-osaknak!) a fő témája valamilyen
háború, azt efféle már-már pacifista szemszögből még nemigen közelítette
meg senki. A végső konklúzióként mindig az jön le: a háború léleknyomorító,
utálatos vonása az emberi fajnak, ráadásul mindannyiszor mindössze
egy-két konkrét személy, vagy hatalmi csoport érdekeit szolgálja,
miközben mindenki más egyszerű, felhasználható és eldobható eszközzé
satnyul hozzá. Ez önmagában természetesen nem egy eget-földet
megrengető felismerés, de ilyen szövegkörnyezetben legalábbis
nem mondható bevett témaválasztásnak. Ami bizonyos, hogy az írónő
alkotásait végigböngészve – optimális esetben - az egyszeri, laikus
olvasó is másként néz majd a továbbiakban úgy a katonaság intézményére,
mint a politikusokra, vagy akár egyes kutatók munkásságára. Bátran
megkockáztatható: ha a köteteiben boncolgatott eszméit (nem csak
a háborús jellegűeket értve ez alatt) más keretekben próbálná
előadni, Karen Travissnek bizony helye lehetne a legfontosabb
kortárs művészek között. Nem csoda, hogy a RepCom is olyan sikeres
lett mindenfelé, ahol megjelent, holott olyan stílust vitt a Sagába,
amely az akcióorientált olvasóknak nem is kifejezetten a kedvence
- és ez azért már jelent valamit...
A
Köztársasági (majd utóbb Birodalmi) Kommandó tehát egy sokszereplős,
nagyívű történetszál, amely szépen megmutatja, hogy a kaminói
keltetőkből kikerülő klónokat milyen kapcsolatrendszer fűzi egymáshoz,
a kiképzőikhez (Kal Skirata és Walon Vau karaktere a Bővített
Univerzum legjobban sikerültjei között van), valamint vezéreikhez,
a Jedi tábornokokhoz valamint az egész, általuk védelmezett társadalomhoz.
Rákényszerít, hogy elgondolkodjunk arról, miként képes egy lényegében
gyermeki elme feldolgozni az átélt számtalan szörnyűséget, miképpen
képes alkalmazkodni azokhoz, miként tekint azokra az általunk
hétköznapinak vélt dolgokra, amikért egy katona legfeljebb harcol,
de köze nem nagyon van hozzájuk. Kiemelt tényezőként szól arról,
hogyan álltak hozzá a kaminoi génmanipulálók az egész klónprogramhoz
(előrebocsátható: ezirányú közönyük legfeljebb a Sithek nézeteihez
mérhető), és hogy ez a lelketlenség miként mérgezte meg az alkotók
és teremtményeik viszonyát. E téren egy olyan fejtegetésbe megy
bele, amely más írásokban maximum kósza utalásként bukkan fel:
miért kellett ennyire felgyorsítani a klónok növekedését, és milyen
következményekkel járt ez; a kiképzők pedig ennek folyományaként
miért érezték nem pusztán helyénvalónak, hanem egyenesen elengedhetetlenek,
hogy teljesértékű kulturális motivációt is átadjanak a katonáknak.
Elmondja, mennyire is becsülték a sereg katonáinak életét azok,
akik harcba rendelték őket, legyen az akár Palpatine főkancellár,
akár a nagybecsű Szenátus, akár a Jedi Tanács, illetve hogyan
tekintette őket a köznép, aminek szolgálatában éltek, szenvedtek
és meghaltak. Tökéletes választ ad arra, hogy a klónok miért tudták
szemrebbenés nélkül végrehajtani az ominózus 66-os parancsot,
és az azt követő tisztogatást. A hátborzongató az, hogy mindez
abszolút érthetően és átélhetően van elővezetve.
Persze
azért némi negatívum is fellelhető. Mivel esetenként túl sok szereplőt
mozgat egyszerre, az író nem mindig tudott akkora hangsúlyt helyezni
egy-egy adott alakjára, mint ami kívánatos lett volna, ezért azok
jellemábrázolása nem mindig tartja az optimális egyensúlyt. Ráadásul
a szándékos deheroizálás mellett feltűnő, hogy a többéves, sorozatos
kemény ütközetek sem szednek vámot a három (és fél) osztag tagjai
közül; pontosabban azért az egyikük súlyosan megsérül (és ezzel
apropót ad újabb polémiákhoz a nagy Köztársaság még nagyobb erkölcsiségéről),
egy másik pedig eltűnik, ami viszont - mint tudjuk - önmagában
még nem jelent semmit. Ám ez legyen a legnagyobb baj!
A
regények tartalmi része tehát maga a Klónháború, azon kívül pedig
a mandalor kultúrkör – és részben vagy egészben ezek lettek a
témái sajnálatos módon a The Clone Wars, azaz A klónok
háborúja című animációs sorozatnak is. Hogy ez miért sajnálatos?
Amíg Traviss értelmi és érzelmi oldalról igyekezett feltárni az
összefüggéseket, addig a TCW sekélyes és zavaros válaszokkal szolgál
csupán. Érdekesnek vélt történeti szösszenetek kedvéért szétverték
(más egyebek mellett) az olvasók széles köre által méltán kedvelt
Republic Commando-szériát, kissé röhejessé téve egyben
a mandalor világot is, miközben csupán morzsákat használtak fel
abból, amin Traviss évekig dolgozott. A Mortis-szálat és Darth
Maul újabb garázdálkodásait bemutató sületlenségek mellé betársult
egy kimiskárolt és hiteltelen Halálőrség-vonulat, illetve a klónokhoz
való sokkal idealizáltabb és humánusabb (de leginkább csak sokkalta
gyerekesebb) viszonyulás képe, amitől értelmetlenné vált azoknak
a társadalomhoz és a vezetőkhöz fűződő kapcsolata is. Ezt már
valószínűleg Filoniék is érezték, ezért a hányatott sorsú hatodik
évadra kierőlködtek magukból egy olyan húzást, amivel végképp
beletörölték a lábukat Traviss művébe: a klónok csak egy nyavalyás
chip beültetése miatt voltak oly' szolgai módon engedelmesek a
kritikus pillanatokban...
Nem
csoda tehát, hogy a TCW részleteinek kibontakozásakor az írónő
bepöccent, méghozzá nem is kicsit. Először még volt annyi bizalom,
hogy megírja a felvezető mozifilm adaptációját 2008-ban; ami alapvetően
nem is lett rossz, noha a RepCom-szériához mérten azért
eléggé harmatosnak mondható (látványosan megmutatkozik, mit is
jelent az, ha meg van kötve a szerző keze). Sőt, a rákövetkező
évben az 501-esek mellett még kijött egy TCW-s
tematikájú regénnyel is. Időközben azonban annyira elmérgesedett
a viszony a Lucasfilm és Traviss között, hogy ’kreatív nézetkülönbségek’
okán nem kifejezetten érzékeny búcsút vettek egymástól. Ennek
viszont mi, olvasók isszuk meg a levét, mert miatta az utolsó
regény olyan ordító cliffhangerrel zárul, amitől legszívesebben
azonnal resetelnénk a komplett animációs sorozatot (beleértve
akár a néhány jól sikerült epizódot is), ha az megoldaná a problémát.
Rajongói oldalról felvetődött, hogy esetleg utólag össze lehetne
fésülni a kétféle sztorivonalat, de Traviss erre azt nyilatkozta,
hogy noha elméletileg lehetséges volna, de egyfelől olyan izzadtságszagú
lenne, hogy ehhez nem adná a nevét, másrészt meg van munkája így
is elegendő, esze ágában sincs visszatáncolni. Mondjuk elnézve,
mit tettek az általa részletekbe menően kidolgozott háttérrel,
ez teljesen érthető.
A
lényeg, hogy a Star Wars univerzumba tett kirándulása
nem volt elfecsérelt idő és energia. Az Epic Games 2008-ban felkérte
Traviss-t, hogy dolgozza át a Gears of War c. videojátékát
irodalmi formába, amit ő szívesen meg is tett – nem keveset dobva
a brand élvezeti értékén –, sőt azóta már a Microsoft-os Halo
világában is letette a névjegyét (annak második kötetét, Az
áradat-ot ismerve volt mit rendbehozni a sorozat renoméján),
azaz unatkozni valóban nincs oka.
A
magyar olvasók részére külön öröm, hogy a RepCom, ez
a nagyszerű regényfolyam megjelenhetett, hiszen a menet közben
felmerült ellentmondások miatt jogtulajdonosi-szerkesztői szinten
ma már nem annyira preferált ez a sorozat. Témaválasztása és alapossága
miatt azonban tökéletes választás mindazok részére, akik szeretik
az elmélyedősebb, olykor filozofálgatósabb irodalmat, és azt,
ha a történetek szereplői józan ésszel megindokolható módon, emberi
érzelemvilág birtokában cselekszenek, és nem mellesleg közelebbről
is megismerhetjük általuk a kedvenc univerzumunk egyes rejtettebb
szeleteit is.
Karen
Traviss ’Star Wars’-os regényei:
Republic/Imperial
Commando-sorozat
- Hard Contact – Tűzharc
- Triple Zero – Coruscant
- True Colors – Színvallás
- Order 66 – A 66-os parancs
- 501 st – 501
The
Clone Wars-sorozat
- The Clone Wars – A klónok háborúja
- No Prisoners
Legacy
of the Force-sorozat
- Bloodlines
- Sacrifice
- Revelation
Novellák
és elemzések (megjelentek a SW Insider számaiban, ill. egyes regényekhez
fűzve; zárójelben jelezve, melyik történeti szálhoz tartoznak):
- Omega Squad: Targets (Triple Zero – Coruscant)
- In His Image (Betrayal)
- A Two-Edged Sword (Betrayal)
- Odds (True Colors – Színvallás)
- Boba Fett: A Practical Man (Sacrifice)
- Guide to the Grand Army of the Republic – társszerző: Ryan Kaufman
- The Mandalorians: People and Culture
A hazánkban megjelent Star Wars: Republic Commando-könyvsorozat
borítói: |