The
Star Wars Vault
Válogatás
a gyűjtemények mélyéről
Barta Zoltán összeállítása
Amikor
először hallottam Steve Sansweet és Peter Vilmur készülőfélben
lévő könyvéről, igencsak meglepődtem, hiszen ilyen szerkezetű
kiadvánnyal korábban csak történelmi események és korszakok feldolgozása
okán találkoztam. Azt az ötletet, mely révén eredeti dokumentumok
reprodukcióin keresztül ismerkedhetünk meg egy adott korral, eleve
üdvözlendőnek találtam, főleg, hogy egykori államférfiak, hadvezérek
és közkatonák feljegyzései, levelei, utasításai egyárant megtalálhatóak
voltak e kiadványokban. Ezek nem a megszokott módon, a könyv oldalaira
nyomva, hanem kivehető mellékletként, gyakran az eredetivel megegyező
minőségű papírra, esetenként mesterségesen összepacázva, vagyis
az eredetit rekonstruáló állapotukban vehettem szemügyre. Az
ilyen könyvek közül az elmúlt két évben jópár megjelent hazánkban
is, tehát a történelem iránt érdeklődők számára nem lehet túlságosan
nagy újdonság ez a kivitel.
Visszatérve
az eredeti kiindulási ponthoz, az előzményeket ismerve felettébb
kíváncsi voltam, milyen lenne ez Star Wars-os változatban? És
persze arra is, milyen kritériumok alapján válogatják majd ki
a bemutatásra szánt anyagot. Mert hát az ilyen könyvek hiába tűnnek
vaskosnak, a speciális nyomdai eljárások miatt - amik a betűzdelt
mellékleteket rejtik - ez az oldalszámot tekintve nem nyilvánul
meg pozitívan.
Aztán
hosszú, több hónapos várakozás után végre megérkezett a könyv,
és izgatottan ültem neki az áttanulmányozásnak. Annyit már az
előzetes beharangozókból is sejteni lehetett, hogy reprókból ebben
sem lesz hiány, és a harmincadik évfordulóra való tekintettel
a teljes Saga-t felöleli a kötet.
A
The Star Wars Vault címen megjelent könyv két fő irányt
céloz meg. Az egyik a filmsorozat születése a kezdeti lépésektől,
az első megasikereken át a kultusszá válásig. A másik irányvonal
a háttéripar legendás termékeinek rövidebb-hosszabb történetét
eleveníti fel annak tükrében, melyik korszakban milyen érdekességek
jelentek meg szerte a világon. Ez utóbbinál nem lehetett kétséges,
hogy Steve Sansweet magángyűjteménye jelentette az alapot, mert
ott aztán van miből válogatni. Mr. Sansweet pedig nem fukarkodott
a ritkaságokkal, és ennek köszönhetően igen sok érdekességet ismerhetünk
meg az első film készítése előtti évekből is. Ebből a korszakból
persze a film tervezési fázisainak állomásai az érdekesek. Ha
alaposabban szemügyre vesszük a kézzel rajzolt vázlatokat gyorsan
rájöhetünk, mennyire közel járt a Star Wars is ahhoz, hogy a hetvenes
évek egyik tucatfilmje legyen. A későbbi sikereket hozó egyedi
jellegzetességek első ránézésre nem igazán ismerhetőek fel, és
a kezdetben nehezen döcögő sztori sem annak indult, amivé 1976-ra,
az élőszereplős forgatás megkezdésének idejére lett. Nos, ennek
illusztrálására a könyv nyolcadik oldalához csatolva kapásból
megszemlélhető Ralph McQuarrie 1974-ben rajzolt vázlata, amit
a George Lucas korai sztorikezdeménye alapján rajzolt.
Ugyanitt
végre találkozhatunk azzal az American Grafitti-ből származó
hangtekerccsel, ami R2-D2 névadója lett. Ezt a szalagot 'Reel
2 Dialogue 2' jelzéssel látták el, innen pedig már csak egy rövid
lépés volt az R2-D2 név megszületése. A következő melléklet a
Tatooine-ra kalauzolja az olvasót, egészen pontosan a Lars-farmra.
Erről a díszletegyüttesről és a garázs mellett parkoló Skyhopper-ről
két igen részletes tervrajzot mellékeltek. A terveken jól látható,
miként gondolták ki, hogy a különböző kameralátószögekhez - a
szigorú takarékosságot figyelembe véve - mennyit kell belőlük
megépíteni.
A
premier előtt néhány héttel, egészen pontosan 1977 április-május
fordulóján lezajlottak azok a próbavetítések, amiktől George Lucas-ék
az első kézzelfogható visszajelzéseket remélték. A San Francisco-i
Northpoint Theater-ben lezajlott eseménynek két érdekessége volt.
Az egyik, hogy kizárólag meghívottak vehettek részt rajta, vagyis
a vetítés egy válogatott közönségnek szólt. A másik pedig az,
hogy a közönség között szétosztásra került egy kérdőív, és ezen
a nézőket - néhány általános kérdésen kívül - arról faggatták,
mennyi filmet néznek havonta, milyen filmeket láttak az elmúlt
időszakban, honnan hallottak először a Star Wars-ról, hányasra
osztályoznák a filmbeli emberi és nem emberi karaktereket, melyik
tetszett a legjobban, stb, stb. Nos, ez egy páratlan kordokumentum
azoknak, akik meg szeretnének ismerkedni az időszak szokásaival,
és szerencsére azok számára, akik nem juthatnak hozzá a kérdőív
eredeti példányához most kivehető mellékletként végigbogarászhatják
a meghívó reprodukciójával együtt.
Néhány
oldallal később az 1977-es év egy másik jellemző darabja, a pólóra
vasalható matrica bukkan elő. Lucas több interjúban elmondta,
hogy a reklámtárgyak jogait mindenképpen magának akarta megszerezni,
éppen ezért a pólók eladásából is remélt némi hasznot. Arra persze
nem számított, mennyire hatalmas lesz ez a haszon, ugyanis több
millió fogyott belőle az első film bemutatója utáni időszakban.
Éppen ezért az olvasó a The Star Wars Vault mellékleteként
egy eredeti méretű Darth Vader-fejes matricával találkozhat. A
matrica természetesen felvasalható, bár tutira nem próbálkozna
vele senki.
Aztán
tovább lapozgatva a könyvet rábukkantam egy olyan ereklyére, aminek
több mint huszonöt éve (!) szeretném megszerezni a darabjait.
Ez egy angol cég matricás háttér-sorozata volt, mely a Star
Wars tíz jelenetét emelte ki. A hátterekre a vásárlók saját
kezüleg satírozhatták rá a szereplőket, a lézersugarakat és a
tárgyak egy részét, ezzel is egy kis kreatívitásra ösztönözve
önmagukat. A reprodukció, legalábbis ami a papír minőségét illeti,
ebben az esetben sajnos nem sikerült valami jól, és ezt onnan
tudom, hogy a sorozat három darabja nekem is megvan. Ha már itt
tartunk a mellékletekre jellemző az eredetihez hasonló, vagy nagyon
közelítő papírminőség, ami elengedhetetlen az ilyen jellegű kiadványok
esetében. A matricás háttér azonban láthatóan kifogott az alkotókon
és ez egy kicsit levon a hitelességéből. Persze semmi sem lehet
tökéletes, csak egy magamfajta rajongó egy ilyen albumnál elvárhatja
legalább a tökéletesség látszatát. Mindezek ellenére azért nagyon
nagyra értékelem azt a munkát, mit a Sansweet-Vilmur alkotópáros
The Star Wars Vault-ba ölt.
A
könyvben a jelentőségét kihangsúlyozva elég terjedelmesen foglalkoznak
a filmzenékkel, és a hozzájuk köthető gyűjtenivalóval. Ezúttal
azonban nem a lemezek, hanem az élő koncertek kerültek a középpontba.
John Williams szerzeménye már 1978-ban hallható volt egy koncertturnén.
A látványos lézershow-val és direkt kivetítőre készített képsorokkal
megtámogatott turné hatalmas sikerrel zajlott. Az egyik állomás
Londonban volt, a Royal Albert Hall-ban. A reprodukált műsorfüzet
tanusága szerint 1978. február 16-án a patinás koncertteremben
ugyan csak hat felvételt játszottak, a Williams mester által vezényelt
London Symphony Orchestra által előadott zeneművek nagy élményt
jelentettek azoknak a szerencséseknek, akik akkor meg tudták fizetni
a három font ötvenbe kerülő belépődíjat.
És
még valami a zenei univerzumból. A The Star Wars Vault egy olyan
mellékletet tartalmaz, mely tényleg csak hab a tortán. Ez nem
más, mint az Episode II. Attack of the Clones végefőcímjének kottája.
A könyvbe ragasztott változat azonban egészen biztosan nem mérethelyes,
hiszen elég nehéz lett volna beleírni a hangjegyeket, ennek ellenére
mégis érdekesség, leginkább a zeneértők és művelők számára.
Külön
fejezetben ismerkedhetünk meg a filmek népszerűsítésében nagy
szerepet játszott plakátokkal. A nemzetközi kitekintés sorra veszi
az olasz, orosz, török remekműveket, és bemutat egy japán jegyet
is. Az amerikai gyűjtők számára egzotikumként kezelt darabok mindig
is a kiemelkedő érdekességek közé tartoztak. Legnagyobb szívfájdalmamra
azonban - és ez a könyv egészére értendő - magyar vonatkozást
nem találtam a lapokon. Ezen bizony egy kicsit elcsodálkoztam,
hiszen én is tudom, hogy Steve Sansweet milyen sok magyar kiadású
Star Wars-os relikviával rendelkezik. Talán majd legközelebb...
A
kiadványból a Star Wars korai élelmiszeripari termékei sem hiányozhatnak.
A világon már akkoriban is sok millió doboznyi kukoricapelyhet
és egyéb instant-kaját forgalmaztak, és ha a termékét egy gyártó
olyan sikeres filmmel is promotálhatta, melyet mindenhol ismertek,
az eladások a többszörösét érhették el az átlagosnak. Hogy az
ilyen termékek még kelendőbbek legyenek, egymás után kerültek
melléjük az olyan, ma már ritkaság számba menő játékok és egyéb
kiegészítők, amit konkrétan gyűjteni is lehetett. A könyv a vonatkozó
oldalakon található korabeli termékek mellett egy 1978-as gyorséttermi
menühöz adott Landspeeder-rel teszi teljesebbé a képet, amit akár
össze is lehetne rakni.
Ami
más szempontból szintén különlegessé teszi a könyvet, az az Expanded
Universe egyes produktumainak felvillantása. A Holiday Special-t
gondolom senkinek sem kell bemutatni, még akkor sem, ha csak
egyetlen egyszer ment adásban, és maga George Lucas fogadkozott,
hogy saját kezüleg semmisítené meg az esetlegesen felbukkanó másolatait.
A film sugárzása óta eltelt harminc év (1978. november 17.) az
akkori keserű csalódást sok rajongóban szép emlékké változtatta,
sokan éppen emiatt szeretnék a gyűjteményükben tudni ezt a másfél
órás produkciót. (A Holiday Special-ből a szövegkönyv
egy része vehető ki mellékletként.) Hasonló a helyzet a nyolcvanas
évek közepén futó Droids és az Ewoks című rajzfilmsorozatokkal.
Az akkor szép reményekkel induló szériák nem rengették meg a világot,
és mivel csak igen lazán kapcsolódtak a filmekből megismert Star
Wars-galaxishoz, nem kerültek a legnézettebb műsorok közé a tengerentúlon.
A Droids-ból a főszereplőket, R2-t és C-3PO-t egy átlátszó
fólián köszönthetjük az extra tartalmak között.
A
könyv egyetlen gyenge pontját az egymást meglehetős összevisszaságban
követő témakörök jelentik. Az első végiglapozás után egy kicsit
kuszának éreztem a szerkesztést, és bár az oldalpárokba való csoportosítás
ezen valamelyest enyhített, az időrendiség borulása végig ott
kísértett a lapokon.
A
poénok lelövése helyett végezetül inkább hadd ajánljuk a gyűjtők
figyelmébe a The Star Wars Vault-ot. A Lucasfilm archívumának
kincseit harminc évre visszamenőleg bemutató kiadvány ha nem is
tud teljes képet adni a Saga korszakairól, arra mindenképpen jó,
hogy felhívja a figyelmet egy-egy témakörre. Mert ezekből a viszonylag
szűk terjedelmet tekintve nincs is olyan kevés. A legnagyobb öröm
persze az, ha egy olyasvalamivel találkozunk, ami nekünk is megvan
odahaza a gyűjteményünk mélyén. Ekkor egy pillanatra tényleg miénk
az univerzum...
|