ATTACK OF THE CLONES - The Illustrated
Companion (2002)
Barta
Zoltán írása
Már
évekkel ezelőtt megfogadtam: ezentúl semmin sem fogok meglepődni.
Az élet azonban rám cáfol, főleg amikor egy-egy új, az előzőeknél
is látványosabb darabbal bővül a Star Wars kiadványok hosszú sora.
Így történt ez 2002 tavaszán is, és a meglepetésem tárgyát akkor
egy angol nyelvű kiadvány jelentette, mely a maga módján egészen
egyedülálló módon közelíti meg az Attack of the Clones
világát.
Az újdonságokat számomra a körítés jelenti, főleg az, hogy az
egymást követő művészeti és egyéb albumok miképpen képesek új
értelmezést adni az esetleg sokszor körüljárt témáknak. Nos, a
nemrégiben megjelent Episode II - The Illustrated Companion
újra bebizonyította, hogy a hozzáértők mindig újabb és újabb adalékokat
képesek beleszőni az ilyen jellegű "illusztrált kézikönyvekbe".
Ami pedig a könyv grafikai megoldásait illeti, szintén csak felsőfokú
jelzőkkel illethetőek. A nagy gondossággal megtervezett oldalakon
felvonultatott tengernyi kép, rajz és festmény olyan közegben
látható, amely igazán méltó a rajongók dicséretére.
Mivel az Attack of the Clones-hoz nem jelent meg hivatalos
Making of... könyv, és az Art of Episode II meg nem tartozik a
legkönnyebben hozzáférhető darabok közé, ezért talán az áthidaló,
vagy éppenséggel nagyon is hiánypótló The Illustrated Companion
a legalkalmasabb az űr kitöltésére. Marcus Hearn író és Dan Newman
designer közös alkotásából származó mű a szokásokat félretéve
nagyon taktikusan két részre osztva tárgyalja a Star Wars galaxis
története második fejezetének hátterét és készítésének fázisait.
Az
Episode II világa
A második rész világa (The World of Episode II) egy nagyon
színesen, és kellemes stílusban tálalt háttérleírás. Nem követi
el azt a hibát, hogy fejezet címet szigorúan véve kizárólagosan
csak a Klónok támadásával foglalkozzon. A bevezetőben a történetet
az elejéről - az Episode I-tól - kezdi mesélni. A karakterek konkrét
kitárgyalásánál éppen ezért több irányba ágazódnak szét az elemzések,
vagyis ha egy-egy szereplő több filmben jelen van, akkor valamennyi
korban olvashatunk róla információkat.
És nemcsak róla, de a viszonylag tágan vett kapcsolatrendszeréről
is, no meg a járműveiről, és az új trilógiában megjelenő bolygókról.
Vegyük például Anakin Skywalker-t, akinek az Attack of the Clones-ban
látható alakját helyezve a középpontba az időben előre és hátra
ugorva mutatják be. Az emlékezetes Tatooine-i versenytől így eljuthatunk
Darth Vader fenyegető alakjáig, aki a második Halálcsillagra érkezve
a felkelőkkel való végső leszámolásra készül. Az illusztrációként
felvonultatott képeken egy mozgalmas életpálya elevenedik meg,
és mi tudjuk, ez az élet még sok egyéb rejtéllyel szolgál az elkövetkezőkben
is.
A
könyv a helyszínek elemzése közben sem fókuszál egyetlen témára,
és ez igen szimpatikussá teszi számomra a The Illustrated
Companion-t. A Tatooine-nál maradva felvillantja a bolygó
néhány jellegzetességét, az őslakosok szokásait, és nem feledkezik
meg azokról a mellékszereplőkről sem, akik valamilyen módon fontos
szerepet kapnak a cselekményben.
Az Episode II készítése
A második főfejezet (The Making of Episode II) sokkal
izgalmasabb és látványosabb anyaggal szolgál. A film készítésének
kulisszatitkaiba, valamint az azt megelőző művészeti tervezés
rejtelmeibe betekinteni önmagában is megér egy misét. Az Episode
II öt országon átívelő forgatási munkálatai, az újonnan kifejlesztett
digitális rögzítés-technika, és a sok "új", a rajongók
számára korábban teljesen ismeretlen színész felvonultatása jótékonyan
hatott a film készítésének folyamatára. A munka pedig precíz,
végletekig kidolgozott munkamenetet igényelt, különben nem készülhetett
volna el időre a nagy mű.
A The Illustrated Companion egészen a kezdetektől követi
nyomon a forgatást, amely többek között olyan legendás helyszínen
is zajlott, mint a nyugat-londoni Ealing stúdió, ahol évtizedekkel
korábban Sir Alec Guiness készített jó pár emlékezetes produkciót.
És persze nem maradhatott ki az Elstree stúdió sem, ahol 1976
és '82 között a klasszikus trilógia sok díszletet igénylő jelenetei
készültek.
A könyv szerkesztése során láthatóan mindent elkövettek annak
érdekében, hogy a forgatásról szóló részek ne csak a kékhátteres
felvételekről tanúskodjanak. Sőt, mintha a több kilométernyi vászon
előtt zajló jelenetek nem kapnának annyi teret a könyvben, mint
a konkrét előkészületek, és a művészeti munkák, úgyhogy ezért
gondolatban még egy jó pontot írok fel a képzeletbeli táblára.
Amikor eljutunk a kosztümtervezést bemutató részhez, ismét egy
izgalmas téma kerül terítékre. Ilyenkor gyakran kiderül, hogy
a film tervezésének korai szakaszában bizony teljesen másképpen
gondoltak egyes dolgokat. Például Amidala alapvetően más stílusú
ruhakölteményekben pompázott volna, és Dooku grófnak - egy lépéssel
a saját kora előtt járva - már a későbbi birodalmi tisztek uniformisát
kellett volna hordania.
És ami ebből a könyvből világosan kitűnik, - csak a kritikusok
nem tudnak róla, - nem minden esetben játszotta a CGI a főszerepet.
Az alkotók munkáját jelentősen megkönnyítette az a modellező stáb,
mely éjjel-nappal gyártotta a különböző helyszínek méretarányos
változatait. A Coruscant-i teherkikötőt éppúgy lemodellezték,
mint a Geonosis-i arénát, és ezekről az apró "díszletekről"
készült felvételeket jól bele tudták illeszteni a film látványvilágába.
A The Illustrated Companion tartalmáról nem nagyon érdemes
többet mesélni, hiszen ez az album is azok közé tartozik, melyet
inkább érdemes kézbe venni, és többször átlapozni. Aki esetleg
meg akarja venni, egészen biztosan nem fogja sajnálni érte az
árcímkén feltűntetett tizenöt angol fontot, hiszen utóbbi évek
egyik legszebben kivitelezett háttérkiadványát tudja a gyűjteményéhez
csatolni.
|