Star
Wars Chronicles
Az 1997-es Hong Kong-i kiadás
Barta Zoltán összeállítása
A
Star Wars-univerzum bővelkedik a szebbnél-szebb kivitelű könyvek
és egyéb kiadványok megteremtésében. Gyakran elég nehéz közöttük
valamiféle reális mércét felállítani, hiszen legszívesebben mindent
megvenné még a kezdő rajongó is. A csúcsot sokáig a kilencvenes
évek közepén Japánban, majd a nagy sikerre való tekintettel más
országokban is kiadott Star Wars Chronicles című, enciklopédia
nagyságú és kiállítású könyv jelentette.
Az
angol nyelvű kiadás szerkesztője, Deborah Fine az Aeon Inc.-vel
karöltve nem kisebb feladatra vállalkozott, mint arra, hogy a
trilógia jelmezeinek, eszközeinek, járműveinek megtervezése és
végleges formába öntése körüli, meglehetősen sokrétű munka bizonyos
fázisait szemléltesse. Amikor az érdeklő először kézbe veszi ezt
a vaskos, valamivel több, mint háromszáz oldalas kiadványt, már
az első oldalak után nagy meglepetések érhetik. A Star Wars Chronicles
bevezetésként megismertet a cselekmény hátterével, időbeni behatárolással
bemutatja a szereplőket és a fontosabb eseményeket. ehhez kapcsolódóan
még egy-egy önálló oldalon bepillanthatunk az eredeti Han Solo-
és Lando Calrissian trilógiákba is, és ezzel teljesebbé válik
a galaktikus "történelmi" kiruccanás. (A kiadás időpontja
miatt a Special Edition munkálatai még nem kerülhettek a kiadványba.
)
A könyvben az első nagyobb önálló részt a mindenki egyformán érdeklő
technikai leírások tartalmazzák. A Star Wars Chronicles készítő
nem aprózták el a munkát, és nem elégedtek meg felületes szemléltetéssel
sem. Szinte csaknem valamennyi járművet a lehető legalaposabban
kitárgyalnak, hála a nem mindennapi képanyagnak. Mert a képeket,
tervrajzokat igazán nem sajnálták. Oldalanként átlagban nyolc-tíz
fotó kapott helyet, vagyis ha csak ezt a mennyiségét tekintjük,
akkor is megérdemli ez összeállítás az előkelő helyezést. (A kiadvány
körülbelül háromezer fotót tartalmaz!)
Az
űrhajók makettjeinek megépítését nyomon követhetjük a legelső
fázistól, vagyis attól a ponttól kezdve, amikor fantáziadús prototípusok
éppen csak kikerültek a tervezők keze alól. A Millennium Falcon
először hosszú, elnyújtott alakot kapott, és ezzel inkább emlékeztetett
az Alfa Holdbázis-ból ismert járművekre, mint a későbbi klasszikus
formára. Ugyanígy megcsodálható a birodalmi csillagromboló első
változata is. Ehhez hatalmas felépítményt készítettek, és a törzsre
sokkal jobban kiálló lézerágyúkat raktak. Ma már kissé furcsának
tűnnek ezek a tervek, de ki tudja, ha ezzel a külsővel szokjuk
meg őket, nem lennének ilyen szokatlanok. Szerencsére ezek a modellek
megmaradtak a LucasFilm archívumában, és akár a kiállításon meg
is tekinthetőek. Ráadásként a korabeli munkaasztal is meg lett
örökítve az utókor számára, és ezáltal némi fogalmat alkothatunk
a munkálatokról.
Két
másik jármű is figyelmet érdemel. Az egyik a jawák homokkúszója
(Sandcrawler), amit egy apró, távirányítós modellként építettek
meg, és nagyon alapos festési munkának vettették alá, annak érdekében,
hogy kellően rozsdásnak tűnjön a filmvásznon. A másik Luke Skywalker
sokat emlegetett T-16-os Skyhopper-e, ami csak futólag látható
leparkolva a farm garázsépülete mellett. A film jeleneteiben alig
vehető észre, mégis sok energiát fektettek a kimunkálásába.
A szemléltetés nem kerül el a méretarányos bemutatást sem. Külön-külön
a szereplőket, az űrhajókat, sőt még a Halálcsillag két változatát
és a Felhő Várost is egymás mellé állítják. Ez könnyebben elképzelhetővé
teszi, milyen is az, amikor egy 1600 méter hosszú csillagromboló
üldöz egy 150 méteres corelliai cirkálót. A 8000(!) méteres, város
nagyságú szuper-csillagromboló valóban impozáns látványt nyújt
a többi hajó között, de csak addig, amíg nem teszik a félig kész
második Halálcsillag 160 km-es gömbje mellé. Ezeket az összehasonlításokat
kétoldalas, mellékletszerűen kihajtható lapokon láthatjuk.
A jelmezes karaktereknek ugyanilyen bő teret szenteltek a könyvben.
Darth Vader, See Threepio, Artoo Deetoo, valamint egy rohamosztagos
egészalakos, több oldalból fotózott képeit a rajzos vázlatokkal
állították egymás mellé. A képeket nem a filmekből, hanem műtermi
beállításokról vették, ezzel is emelve a különlegességüket. A
New Hope és a Jedi... között eltelt időben, egyik-másik jelmezen
megváltoztattak néhány apróbb dolgot, éppen ezért tartották fontosnak
mindjárt az elején bemutatni őket.
Ha
az űrhajókra jellemzőnek vehetjük az élethű megjelenítést, akkor
a külsö- és belsőtéri díszletekre ez ugyancsak elmondható. A Star
Wars Chronicles-ben többek között a Lars család és Ben Kenobi
otthona is szerepel, méghozzá olyan beállításokban, ahogy a filmben
nem volt látható. A díszlettervezők elgondolása szerint a távoli
galaxisban élő embereknek és egyéb idegen lényeknek meglehetnek
a saját hétköznapi használati tárgyai, és ezek nem hiányozhatnak
egy farmer konyhájából és egy remeteként élő idős Jedi-mester
szürkésebb hangulatú kunyhójából sem. Rengeteg vicikvacak lett
szétrakva a falak között, az összkép mégsem kelti a kaotikus zavar
hatását, sokkal inkább a mindennapi élet velejárójaként, a tulajdonos
keze ügyébe eső tárgyak sokaságát.
A kocsmai jelenet szereplőgárdája külön ki lett emelve, méghozzá
megkülönböztetett, színezett oldalakon. Minden egyes figurát premier
plan-ban kaptak lencsevégre. Ennek köszönhetően azokat a sötét
alakokat is szemügyre vehetjük, aki csak egy villanásnyi ideig
jelentek meg, vagy a nagy nyüzsgés közben csak a hátuk látható.
A képeket elnézve tényleg elmondható, hogy a fantáziának még a
józan ész sem szab mindig határt. A kitalált, és a földire néha
emlékeztető létformák olyan széles skálája sorakozott fel, hogy
az igazán minden elismerést megérdemel. A New Hope fejezet végén
a készítők külön kis show-t produkáltak az elképesztő jelmez kavalkádból.
A szereplők között Boba Fett az évek folyamán kultikus figurává
nőtte volna ki magát. Legalábbis erre enged következtetni az a
tény, hogy a fejvadász hat(!) teljes oldalt kapott a könyvben,
SLAVE-I nevezetű hajója még plusz négyet. Boba Fett páncélzata,
ruházata, sisakja olyan sok szögből és olyan részletesen van bemutatva,
hogy az szinte már-már a túlzás határait súrolja. Szabadtéri és
műtermi fotók özöne foglakozik vele, azt a tényt is szem előtt
tartva, hogy csak a sisakja összesen három változatban készült
el, mire a készítő meg lett vele elégedve.
A könyv, nagyon helyesen nemcsak az ilyen apró részletekben merül
el teljesen, hanem jelentős teret ad a film jeleneteinek is. Innen
megtudhatjuk, hogy a Jedi... endori csatajelenetében látott két
birodalmi AT-ST pilótát a film rendezője, Richard Marquand és
az egyik co-producer, Robert Watts játszották. Vagy például Luke
és Kenobi Dagobah-i beszélgetését mindkét színész egyidejű közreműködésével
rögzítették, és később, az utómunkálatok során tették a veterán
angol színész, Alec Guiness alakját szellemszerűvé. A New Hope-ban
Halálcsillag szuperlézerének aktiválásakor két birodalmi katona
fordul el a vakító fényjelenség irányából. Az egyikük, Grant McCune
sűrű szakállt visel.
A filmekben tág teret kapott a rendkívül időigényes stop-motion
technika, amelyre a számítógépes animációk magas szintjének hiányában
akkor még rá voltak kényszerülve. A stop-motion lényege a figurák
mozgásának apró mozdulatokkal történő felvétele, amihez gyakorlatilag
még a legapróbb rezdülést is kockánként kell felvenni. A dolog
hátránya sajnos szemmel igen jól látható, mert ha nem fordítanak
kellő időt a felvételekre, akkor a figurák mozgása nagyon szaggatottá,
robotszerűvé válhat. A Star Wars Chroniclesben sokat foglalkoznak
az ilyen jellegű trükkök elkészítésével, a Millennium Falcon sakkasztalának
bábuitól, a Tauntaun-ok és a birodalmi lépegetők mozgatásáig.
A Tauntaun-okhoz például lovak, a lépegetőkhöz pedig elefántok
mozgását vették filmre és modellezték le. A Jedi...-ban, a Tatooine-i
leszámolás jelenetéhez a homoksiklókon utazókat szintén megformálták
kicsiny, élethű figurákként, és néhány "távoli'' kameraállásban
ők kerültek a filmbe.
A fejezetek végén néhány oldalban kronologikusan, naptári dátummal
jelölve összegezve olvashatjuk, hogy a munkálatok idején miként
haladtak a produkcióval. Ide kerültek a filmekhez leforgatott,
később, még a Special Edition-ben sem bemutatott jelenetek képei
is. Ahogy Luke elektronikus látcsövével kémleli a Tatooine-i eget
a fent dúló űrcsatát figyelve, aztán találkozik gyerekkori barátjával,
Biggs-szel, akivel a jól megépített szerviz díszletben beszélget
először.
A Star Wars Chronicles hatalmas adattömegét sajnos nem lehet röviden
elmesélni. Ebben a leírásban csak a felszínt súroltuk, vagyis
az lenne a jó, ha rajongók a saját szeműkkel látnák ezt a minden
képzeletet felülmúló könyvet. Ennek csak a hihetetlenül magas
ár jelenti a legnagyobb akadályát. És sajnos a 2005-ös második
kiadás sem olcsóbb a korabelinél...
Az
alábbiakban a borítót és néhány oldalpárt tekinthettek meg az
1997 februárjában kiadott Star Wars Chronicles című kiadvány angol
nyelvű változatából.
|