Creating
the Worlds of Star Wars - 365 Days
Barta Zoltán írása
Az
ötlet ugyan nem új, de felettébb hatásos. Képzeljünk el egy olyan
kiadványt, mely terjedelménél fogva képes egész évben lenyűgözni
minket, persze csak akkor, ha egy oldalnyi magyarázó szöveget
és a hozzá tartozó képeket egy napra elegendő információként kezeljük.
(Ilyen kiadvány, pontosan ugyan ebben a formátumban Magyarországról
is létezik, csak abban naptárszerűen vannak felsorolva a napok,
a hozzájuk tartozó nevezetesebb településekkel.) Nos, ha mindezt
Star Wars-ból kapjuk, vélhetően előbb meggondoljuk, mit is akarnak
ránk sózni, hiszen anynyi újdonságot csak nem lehet előásni, nem
igaz? Dehogyisnem!
John Knoll, a LucasFilm csapatának egyik "trükkös" élharcosa
gondolt egyet, és elszánta magát, hogy összeállít egy ilyen könyvet.
Az anyag kezdetben csak prequel-es képekből állt, majd egy váratlan
esemény folytán az egész saga sztori-vonala belekerült. Knoll
rábukkant ugyanis egy halom klasszikus trilógiás fotóra, és ezért
rögtön megmásította az elhatározását. Szerencsére...
A felosztás adott. Az ilyenkor szokásos előszóból, bevezetőből
álló tiszteletkörök után máris elindulhatunk a Star Wars-sorozat
első filmje készítésének rögös útjain. Ezeken a lapokon feltünedezik
az akkor még maroknyi létszámú stáb. A mosolygós arcok tulajdonosai
nem tudták, mit csinálnak, de a lassan születő film számtalan
forradalmi ötletet hordozott magában. A díszletek még most is
lenyűgözők, még akkor is, ha tudjuk, a nyitójelenetben látható
elemek jelentős része a film már leforgatott egyéb helyszíneiről
való maradék. Az összeállítás egyébként sztori szerinti kronológiai
sorrendben veszi a jeleneteket, nem pedig forgatás szerint, ez
pedig jelentősen megkönnyíti az olvasók helyzetét.
Az oldal-párokon található szöveg és képanyag elrendezése szintén
adja magát. Jobb oldalon mindig egész oldalas, hihetetlenül jó
minőségű felvétel, míg a bal oldalon rövid magyarázó szöveg, és
kisebb, a témához tartozó fotók láthatók. A klasszikus trilógiánál
természetesen az élőszereplős jelenetek és a hozzájuk épített
díszletek dominálnak, míg a prequel-es résznél erőteljesen rámentek
makettek bemutatására. Ez utóbbival egy jelentős tévhit is megdől,
hiszen a három utolsó filmet nem tisztán CGI-ból gyúrták, hanem
bizony jelentős kézműves munkával is besegítettek az elkészültében.
(Ne feledjük, annak idején, amikor még nem létezett CGI, a díszletek
nagy részét mattüveg-festményekkel helyettesítették!)
Az egyik legkülönlegesebb fotó a Yavin-i hangár bejáratánál készült.
Ezt eredetileg az angol Királyi Légierő Cardington-i bázisán,
az egykori léghajó hangárnál vették fel. A méretarányok döbbenetesek,
a szereplők hangyányivá zsugorodnak a hangár nyitott ajtaja előtt.
Erre a felvételre később került a massassi templom mattüveg-festményes
képe, és Guatemala őserdős környezete.
(A cikk teljes terjedelmében a Starfighter klubújság 2006
februári 1. számában olvasható.)
Az alábbiakban megtekinthetitek a könyv borítóját a hozzá mellékelt
CD-ROM-mal, valamint néhány nagyméretű képet a könyvből. |