Creating the Worlds of Star Wars - 365 Days
Barta Zoltán írása

Az ötlet ugyan nem új, de felettébb hatásos. Képzeljünk el egy olyan kiadványt, mely terjedelménél fogva képes egész évben lenyűgözni minket, persze csak akkor, ha egy oldalnyi magyarázó szöveget és a hozzá tartozó képeket egy napra elegendő információként kezeljük. (Ilyen kiadvány, pontosan ugyan ebben a formátumban Magyarországról is létezik, csak abban naptárszerűen vannak felsorolva a napok, a hozzájuk tartozó nevezetesebb településekkel.) Nos, ha mindezt Star Wars-ból kapjuk, vélhetően előbb meggondoljuk, mit is akarnak ránk sózni, hiszen anynyi újdonságot csak nem lehet előásni, nem igaz? Dehogyisnem!

John Knoll, a LucasFilm csapatának egyik "trükkös" élharcosa gondolt egyet, és elszánta magát, hogy összeállít egy ilyen könyvet. Az anyag kezdetben csak prequel-es képekből állt, majd egy váratlan esemény folytán az egész saga sztori-vonala belekerült. Knoll rábukkant ugyanis egy halom klasszikus trilógiás fotóra, és ezért rögtön megmásította az elhatározását. Szerencsére...

A felosztás adott. Az ilyenkor szokásos előszóból, bevezetőből álló tiszteletkörök után máris elindulhatunk a Star Wars-sorozat első filmje készítésének rögös útjain. Ezeken a lapokon feltünedezik az akkor még maroknyi létszámú stáb. A mosolygós arcok tulajdonosai nem tudták, mit csinálnak, de a lassan születő film számtalan forradalmi ötletet hordozott magában. A díszletek még most is lenyűgözők, még akkor is, ha tudjuk, a nyitójelenetben látható elemek jelentős része a film már leforgatott egyéb helyszíneiről való maradék. Az összeállítás egyébként sztori szerinti kronológiai sorrendben veszi a jeleneteket, nem pedig forgatás szerint, ez pedig jelentősen megkönnyíti az olvasók helyzetét.

Az oldal-párokon található szöveg és képanyag elrendezése szintén adja magát. Jobb oldalon mindig egész oldalas, hihetetlenül jó minőségű felvétel, míg a bal oldalon rövid magyarázó szöveg, és kisebb, a témához tartozó fotók láthatók. A klasszikus trilógiánál természetesen az élőszereplős jelenetek és a hozzájuk épített díszletek dominálnak, míg a prequel-es résznél erőteljesen rámentek makettek bemutatására. Ez utóbbival egy jelentős tévhit is megdől, hiszen a három utolsó filmet nem tisztán CGI-ból gyúrták, hanem bizony jelentős kézműves munkával is besegítettek az elkészültében. (Ne feledjük, annak idején, amikor még nem létezett CGI, a díszletek nagy részét mattüveg-festményekkel helyettesítették!)

Az egyik legkülönlegesebb fotó a Yavin-i hangár bejáratánál készült. Ezt eredetileg az angol Királyi Légierő Cardington-i bázisán, az egykori léghajó hangárnál vették fel. A méretarányok döbbenetesek, a szereplők hangyányivá zsugorodnak a hangár nyitott ajtaja előtt. Erre a felvételre később került a massassi templom mattüveg-festményes képe, és Guatemala őserdős környezete.

(A cikk teljes terjedelmében a Starfighter klubújság 2006 februári 1. számában olvasható.)


Az alábbiakban megtekinthetitek a könyv borítóját a hozzá mellékelt CD-ROM-mal, valamint néhány nagyméretű képet a könyvből.