Time
- Star Wars-os címlapsztorik a prequel-trilogy időszakából
Barta Zoltán összeállítása
Az
amerikai Time magazin az egyik legismertebb és a legolvasottabb
sajtóorgánum nemcsak a tengerentúlon, hanem a számos országban
való megjelenésnek köszönhetően világszerte is. A lap alapvetően
politikai és gazdasági témakkal foglalkozik, de hasábjain gyakran
felbukkannak a művészettel (film, zene, színház) kapcsolatos írások,
kritikák és elemzések. Mivel a Star Wars az amerekai (pop)kultúra
szerves részévé vált, talán evidens, hogy a filmek epizódjainak
bemutatójának idején a Time magazin is részletes(nek mondható)
összeállításokat közöl George Lucas és csapata éppen aktuális
alkotásáról.
Az
alábbiakban a Time prequel-es korszakát, vagyis az 1999 és 2005
között Star Wars-os címlappal megjelenő számaiba lapozunk bele.
Tesszük ezt egyrészt azért, mert idén ünnepeljük az Episode I
10. évfordulóját, másrészt pedig ezek a lapszámok a terjesztésnek
köszönhetően már Magyarországon is kaphatóak voltak, méghozzá
forintért.
A
The Phantom Menace, vagyis az első rész idején megjelent Time
1999. május 31-i dátummal került a standokra. A borítón három
főszereplő - Ewan McGregor, Liam Neeson és Jake Lloyd - látható
egy gondosan beállított promóciós fotón, egy igen figyelemfelkeltő
felirat társaságában: The complete guide to The Phantom Menace.
Hát, ez egy elég erős túlzás volt, hiszen tizenkét oldalas összeállításban
a filmhez nem lehetne teljes útmutatót mellékelni. (Ehhez ott
volt a hivatalos Souvenir Magazine.) Ez tehát egy kis példányszám
növelő fogás volt a szerkesztőség részéről, de hát ilyenkor ez
bevett szokásnak számít, amivel bizony más magazinok is éltek.
Az
összeállítás tartalmazott kritikátis, bár a korszak hasonló írásai
közül talán kevesebb ütést vitt be az The Phantom Menace-nek,
mint a konkurencia. Emlékszünk rá, hogy a premier után rengeteg
negatív kritika érte a filmet, ez azonban a közönséget a legkevésbé
sem érdekelte. Persze a Time sem rejtette véka alá a véleményét,
de szerencsére nem szállt be a gyalázkodó kampányba.
A
fanatikus gyűjtők számára a képanyag nem sok újdonságot hozott,
hiszen a szokásos promó-adagot hozták le ők is. Ami viszont mellette,
vagyis a megvásárlása mellett szólt, az az ár. A lap ekkor 250
Ft-ért került forgalomba hazánkban, vagyis a magyar gyűjtőknek
nem okozott különösebb problémát a beszerzése.
2002.
április 29-én Yodával a borítóján jelent meg ismét Star Wars-os
Time. Az Attack of the Clones az első résznél jóval kedvezőbb
kritikákat kapott, így a film sokkal nagyobb kritikusi hátszéllel
startolhatott a mozikban. (Ennek ellenére az Episode II a trilógia
legkisebb bevételét érte el.) Nos, a magazin borítóján már az
'An exclusive guide to the new Star Wars movie' felirat
olvasható, és itt megint csak marketingfogásról beszélhetünk.
A lap ugyan vastagodott az eltelt évek alatt, de a Star Wars-os
összeállítás most is csak tizenkét oldalt tett ki a lapszám teljes
tartalmából, magyarán még mindig messze álltunk az igazán átfogó
elemzéstől. Ettől függetlenül azért néhány aprósággal sikerült
felkelteniük a figyelmet. Az keretes írásunkban például Anakint
és Amidalát mint Mr. és Mrs. Vader-t mutatták be. (A Time magyarországi
ára viszont az 1999-esnek a duplájára ugrott. A hazai rajongóknak
ekkor már 520 ft-ot kellett kicsengetniük egy példányért.)
Aztán
eljött 2005. május 9., az Episode III időszaka, és a mindezidáig
utolsó Star Wars-os címlap a Time-nál. A film hatalmas ováció
kíséretében került a mozikba világszerte, és ennek szellemében
a Time is mint a legjobb új trilógiás alkotásról írt. A borítón
egy elnagyolt Darth Vader látható, sisaklencséin a vissztükröződő
Anakin-nel, ami egyértelmű utalás a Saga lezárására. Viszont a
rajongókat megkímélték a complete és az exclusive guide-oktol,
és ez igen pozitv dolog volt magazin részéről. bekerült viszont
egy Star Wars családfa, amivel a mozis sorozat nem túl bonyolult
kapcsolatrendszerét követhetjük nyomon. (A premierrel egy időben
már nálunk is kapható újság már 590 Ft-ba került, viszont a korábbiakkal
ellentétnben egy oldallal rövidebb terjedelemben, 11 oldalon olvashattunk
a Star Wars-ról.)
A
filmeknek persze mindig jól jön a magazinos címlapok által nyújtott
ingyenreklám, és ez a Time esetében különösen igaz. Ebben a magazinban
egy címlapos sztori mindig is felér egy olyan különleges sikerrel,
amit évekkel később is emlegetnek a sajtóban...
|