Celebration
Europe programfüzet
Barta Zoltán összeállítása
A
nagyobb rendezvények állandó kísérője az a programfüzet, mely
az adott esemény egyik legfontosabb kronikása, és legidőtállóbb
emléke is egyben. Egy ilyen kiadványnak nem árt pontosan tájékoztatni
a rendezvényről, és ha lehet, minél díszesebb formában megjelenni,
hiszen az ünnepi alkalom, amire szánták biztosan megér ennyit.
Nos, a fenti kritériumok közül nem minden teljesült a Celebration
Europe műsorfüzetével kapcsolatban, ennek ellenére mégis
érdemesnek találtuk a bemutatásra.
A
megjelenésének ténye nem volt titok vagy meglepetés, hiszen hetekkel
a Celebration Europe előtt már nyomon követhettük a negyven évvel
ezelőtti Beatles-albumra (Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club
Band - 1967) emlékeztető borító születését, és persze a legfontosabb
információt: az ünnepség hivatalos kiadványa nem kerül kereskedelmi
forgalomba, úgyhogy igazi csemegének ígérkezik. E tény elegendő
volt ahhoz, hogy az ember a megszerzése mellett döntsön, bár a
borító választás egy kicsit furcsának tűnik. 1977-ben is jelentek
meg maradandó zenei albumok Angliában, és ezek közül bátran lehett
volna választani egyet.
A
helyszínen azonban kiderült, hogy a kolbász kimaradt a kerítésből.
A borsos áru három napos belépőjegy megvásárlása után szembesültünk
a ténnyel: a programfüzet nem ingyenes. Ez egy jókora pofon volt
a rendezők részéről, hiszen 55 angol font leperkálása után ennyi
volt a minimum, amit elvárhat egy rajongó. A másik szembántó furcsaság
a lehetetlen formátum. A majdnem négyzet alakú kiadvány ugyanis
formailag nem nagyon passzol bele a jelenlegi trendbe - hacsak
úgy nem, hogy ez maga a trend, mi meg lemaradtunk valamiről -
hiszen az álló formátum dívik mostanság, és talán ez illik jobban
a gyűjteményekbe. Aztán ott van ár, a maga hat fontjával, és ezzel
bebizonyíotta, hogyan lehet csaknem a duplája egy igényes Star
Wars magazinnak.
A
tartalom persze kárpótolhat, gondolhatta a gyanútlan rajongó,
de az első belelapozáskor máris érhették meglepetések. A nyomdai
átfutás miatt egyszerűen nem lehetett naprakész, és az első nap
kapunyitásakor máris elavultnak ítéltetett. Nem szerepeltek benne
ugyanis a Celebration Europe nagyágyúi, mert hát Mark Hamill és
Ian McDiarmid felbukkanása azért mégiscsak megérdemelt volna egy
oldalnyit, ha már olyan ritkán teszik tiszteletüket rajongói körökben.
A füzetben a szokásos promóciós és a korábbi - az Egyesült Államokban
megrendezett -, Celebration-ön készített fotóanyagokkal illusztrált
programokat hírdették benne nagy elánnal. Ez persze nem baj, sőt,
így legalább nagyobb áttekintése lehetett az idelátogatónak, mintha
csak a helyszín kaotikus forgatagában kellett volna tájékozódnia.
Ezt a részét viszonylag korrekten viszi a füzet, és megpróbál
annyi érdekességet felmutatni, amennyit csak lehetséges.
A
rendezvényen megjelenő cégek közül a legnagyobbak természetesen
fizetett hírdetésekben ajánlották portékáikat. Ezek a reklámoldalak
különleges színfoltjai a kiadványnak, hiszen évek múlva az ilyen
hirdetésekből (is) tudjuk visszakeresni a korszakra jellemző könyvek,
játékok, és egyéb gyűjtenivalók megjelenési-felbukkanási idejét.
De
hát miért is érdemes a gyűjteményhez csatolni, ha már ennyi negatívumot
tudtunk felsorolni vele kapcsolatban? Nos, a kereskedelmi forgalomból
való mellőzöttsége igen nyomós érv lehet a begyűjtése mellett.
Ezenkívül azonban a ritkasága sem mellékes szempont, mert bár
tízezres példányszámban készült, ennek jelentős része idővel mégis
a kukában végezi. Az elhivatott kollektorokon és évtizedes rutinnal
rendelkező rajongókon kívül nem sokan tartják meg hosszú távon.
Csak éppen annyi ideig, ameddig egy átlagos magazint szokás. A
következő nagytakarítás-lomtalanítás végez velük...
|