|
Star
Wars Rebellion
Barta Zoltán összeállítása
Amikor
először hallottam arról, hogy a Fantasy Flight Games (FFG) Star
Wars Rebellion címmel egy új táblás játékot készül piacra dobni,
rögtön eszembe jutott a LucasArts 1998-as azonos című PC-s stratégiai
buktája. Akkoriban a LucasArts ugyan sok mindenben az élen járt,
de ezek közé nem tartoztak a stratégiai játékok. Oly annyira
nem, hogy az első próbálkozásukat - ez volt a Rebellion - hatalmas
érdektelenség övezte, amire aztán a következő próbálkozással
(Force Commander) még rá is tudtak tenni egy lapáttal. A Rebellion
- legalábbis a képernyő előtt ülve - annyira unalmas és idejétmúlt
volt, hogy az akkori klubújságban első elkeseredettségemben
meg is jegyeztem, hogy inkább egy asztali kártyajátéknak képzelném
el, mint RTS-nek, ahogy eredetileg reklámozták. Aztán eltelt
csaknem két évtized, és amikor megláttam az első beharangozókat
a táblás verzióról, ismét felkeltette az érdeklődésemet. És
ezen a ponton kellemes meglepetés ért. Az FFG ugyanis egy olyan
játékot tett le az asztalra, amilyennel nem mindennap találkozhatunk,
a Star Wars galaxisban meg pláne nem.
|
|
A
Star Wars Rebellion a klasszikus-trilógia időszakában meglehetősen
komplex játékélményt nyújt mindazoknak, akik leülnek vele játszani.
Itt nem egyszerűen arról van szó, hogy kockával dobunk, lépünk
egyet előre és levesszük az ellenfél figuráit. Ebben a játékban
sokkal nagyobb léptékekben és több dimenzióban kell gondolkodnunk.
Egyrészt adva van egy szokatlanul nagy játéktábla, ami szerencsére
keménytáblára van kasírozva, vagyis bírni fogja a hosszú távú
igénybevételt. Ezen a táblán nyolc bolygórendszer van jelölve,
mindegyikben négy-négy bolygóval. Összesen tehát harminckét bolygót
tudunk elfoglalni/meghódítani/leigázni. A bolygók persze nemcsak
a filmekből, hanem a (régi) Expanded Universe-ből is ismerősek
lehetnek mindazoknak, akik komolyabban érdeklődnek a Star Wars
iránt. (Közöttük ott van a Coruscant, a Tatooine, a Yavin, a Geonosis,
a Naboo, sőt még a fel nem robbantott Alderaan is, valamint a
Corelia, a Ryloth és a Madalore, hogy csak a legismertebbeket
említsük.) Azoknak tehát, akik jártasak a Star Wars univerzumában,
könnyebb a játék bizonyos részének megértése, hiszen a földrajz
mellett pl. a karakterek egymáshoz viszonyított kapcsolatának
ismerete számukra nagyban befolyásolhatja a játék menetét. Mert
itt nem egyszerűen csak hadseregeket és flottákat irányítunk,
hanem tekintélyes számú karaktert is belevonhatunk a küzdelembe.
A karaktereknek szánhatunk vezetői feladatot, de küldhetjük őket
diplomáciai vagy akár szabotázsküldetésre is. Ezzel pedig egy
olyan sajátságos hangulatot kap a játék, amivel rögtön a messzi-messzi
galaxisban érezhetjük magunkat. |
|
De
mielőtt alaposabban kitárgyalnánk az apróbb finomságokat, nézzünk
néhány általános tudnivalót magáról a játékról. A hatalmas, mérete
miatt két részből összerakható játéktáblát már említettük. Erre
integrálva találhatóak a gyártósorok is, amiken a fejlesztés alatt
álló egységeinket tudjuk nyomon követni. Egy külön sarokban került
feltüntetésre a lázadók bázisa, aminek egyébként a pontos helyét
a játék kezdetén csak a lázadókat irányító játékos tudhatja. Ebben
nem kell követni a filmek eseményeit, vagyis a titkos bázis helyét
randomban kijelölhetjük. (A Star Wars Rebellion egyébként egy
alternatív idősíkkal kínál meg minket, vagyis az Alderaan-on kívül
még Obi-Wan Kenobit is egyben találjuk, Yularen ezredesről nem
is beszélve.) |
|
|
És
itt el is érkeztünk a játék céljához. A birodalmi oldal ugyanis
akkor nyer, ha megtalálja a lázadók titkos bázisát, és meg is
semmisíti azt. Hogy milyen eszközzel, az teljesen mindegy, lehet
ez felszíni csatában vagy esetleg egy Halálcsillag segítségével.
Amikor ez megtörténik, a Birodalom rögtön győzelmet arat, függetlenül
attól, hogy a lázadóknak mekkora a flottája, és hány - egyébként
erős - karaktere van még szétszórva a galaxisban. A Szövetség
viszont csak abban bízhat, hogy a Birodalom nem akad olyan könnyen
a nyomára, így állandó taktikázásra - és sok feladat sikeres megoldására
- kell törekednie a játék folyamán. Ezzel a taktikázással ők kerülhetnek
ki győztesen, de ehhez azért sokat kell küzdeni ebben a játékban. |
|
Nos,
ez így nagyon egyszerűen hangzik, de tekintve az alapból megadott
4-5 órányi(!) játékidőt, ésszerű kompromisszumnak tűnik. A játékosok
egyre jobban kifáradnak, és a sokadik óra után már el is veszthetik
a Rebellion iránti érdeklődésüket. (Ez persze nem jelenti azt,
hogy nem lehet végkimerülésig játszani. A gyakorlottabb gamerek
az időkorlátot figyelmen kívül hagyva akár az utolsó emberig
küzdhetnek egymással.) Az a bizonyos 4-5 óra pedig már feltételez
valamiféle rutint is ebben a játékban, vagyis arra lehet számítani,
hogy gyakorlatlanként akár ránk is virradhat, ha leülünk a haverokkal
megvívni egy galaxis méretű háborút.
De
miért is tart ez olyan sokáig? A kérdés jogos, de elég egy pillantást
vetni a Rebellion dobozának tartalmára, a választ rögtön megérthetjük.
A csatározásokhoz ugyanis 153(!) egységet mellékeltek. Cirkálók,
szállítóegységek, csillagrombolók, vadászgépek, lépegetők, gyalogos
katonák, védőpajzs generátorok, ion-ágyúk és persze Halálcsillagok.
Igen, ez utóbbi is többes számban, ugyanis a Birodalom a játék
végére akár hármat is építhet belőle, és ezzel könnyedén lemattolhatja
a lázadókat. (Az egységek bár egyszínűek - a felkelők drappok,
a birodalmiak sötétszürkék -, a kidolgozottságuk a kis méretük
ellenére az átlagosnál jobbnak mondható. Aki nagyon ráér, még
ki is festheti őket, de azért ez a darabszámot tekintve nem
lenne kis feladat.) A Star Wars Rebellion-ben a polgárháború
sok szinten és helyszínen folyik egyszerre, ugyanis nemcsak
hadseregeket vethetünk be a háborúban.
|
|
|
A
járművek mellett ott vannak még a már említett karakterek. Ezeket
kártyákon megszemélyesítve találhatjuk a dobozban. Az egyszerűbb
használat kedvéért mindegyikhez jár egy kis talp, aminek segítségével
könnyebben tudjuk őket a táblán tologatni. A Szövetséget a klasszikus
Luke Skywalker-Leia hercegnő-Han Solo trió mellett olyan személyek
reprezentálják, mint pl. Chewbacca, Mon Mothma, Rieekan tábornok,
Wedge Antilles, Madine tábornok és Lando Calrissian. A birodalmi
oldalon sem fukarkodtak a nagy nevekkel, hiszen Palpatine császár
és Darth Vader félelmetes kettősének árnyékéban azért ott van
még Tarkin kormányzó, Ozzel admirális, Tagge tábornok és Veers
tábornok is. A két oldal karaktereinél érdemes megemlítenünk,
hogy Luke Skywalker fejlődését külön lapokon illusztrálják.
Először különösebb extrák nélkül indul útnak, aztán, ha meglátogatja
Yodát, képzett jedi lovagként térhet vissza a hadszíntérre.
A Birodalom oldalán pedig a galaxis legismertebb fejvadásza,
Boba Fett is helyet kapott.
A
karakterekkel egyébként olyan küldetésekre indulhatunk, amikkel
valamelyest befolyásolhatjuk a játékot. Pl. Chewbacca szabotázsakciót
követhet el a Halálcsillag ellen. Ilyenkor kockadobással dől
el, hogy sikeres volt-e az akció. (A hatoldalú kockákra nem
számok, hanem szimbólumok lettek festve, ezekből kell kiolvasni,
mennyire voltunk eredményesek.) Igazán akkor válik izgalmassá
a dolog, ha küldetés közben egy erős karakterrel kerülünk szembe,
aki váratlan húzással áll elő. Mondjuk Leia hercegnő diplomáciai
küldetésre érkezik egy bolygóra, ahol összefut Palpatine császárral.
Az uralkodó foglyul ejti, de ahelyett, hogy kivégeztetné, inkább
átállítja a sötét oldalra. Ez jelentős csapás a felkelőkre nézve,
hiszen egy fontos karakter tűnik el a palettájukról. De ugyanígy
foglyul ejthetjük Han Solot is, akit aztán lefagyasztva tehetünk
partvonalra. Eközben persze a másik oldalon eszkalálhatjuk a
felkelést, hiszen Mon Mothmával elég politikai befolyásra tehetünk
szert egy-egy adott rendszerben.
|
|
|
Az
igazán látványos harcok természetesen flottaszinten zajlanak,
az action deck-ek segítségével. Ezekről könnyű lepuskázni az
egyes egységekhez rendelt értékeket, vagyis a játékosoknak nem
kell mindet fejben tartaniuk. Csupán a kockák szimbólumainak
jelentését kell értenünk, a többi már gyerekjáték. Párórányi
játék után a nagy tábla kezd egy világháborús film demonstrációs
térképére hasonlítani, amin a hadműveleteket szemléltették.
Na, ilyenkor kell igazán jó döntéseket hozni, és egyszerre minél
több fronton szorongatni az ellenséget, hogy lehetőleg minél
több helyen lekössük az erejét. A lázadóknál azonban nemcsak
az időhúzásra kell alapozni, mert ha a Birodalom már a harmadik
Halálcsillagját fejleszti, akkor késő sopánkodni. (Egyébként
az egységeken kívül több mint 170 db kártyát is találunk a dobozban,
amiken a karakterek, a küldetések és a csatákat segítő képességek
vannak leírva, valamint az összes bolygó is külön kártyát kapott.)
Mivel
a Rebelliont 2-3-4 játékos is játszhatja, kötelező hierarchiát
felállítani. Ha egy csapatban ketten vannak, akkor az egyikük
mindenképpen alárendelt lesz, vagyis ilyenkor ő a tábornok,
aki vezeti a felszíni egységeket, és a másik pedig az űrben
száguldozó flottáért felelős admirális. Az persze jó kérdés,
hogy mennyire tesz jót a játéknak, ha kettőnél többen játsszák,
de hát végül is ez csak gyakorlás kérdése. (Ilyenkor már nem
árt tisztában lenni a szabályokkal, hiszen úgy végigjátszani
mondjuk egy 2v2-es meccset, hogy közben tanítani kell valakit,
nagyon fárasztó és időigényes tud lenni.) Érdemes tehát a konkrét
játék előtt legalább 1-2 napot a szabályok áttanulmányozásával
és megértésével tölteni. Amikor ez már megy, akkor kell leülni
játszani.
|
|
A
Star Wars Rebellion tehát egy kimagaslóan jó táblás játék. A klasszikus
trilógiára van kihegyezve, de hát mégiscsak ez a legnépszerűbb
korszaka ennek a galaxisnak. Talán éppen emiatt könnyen beszippantja
az embert, és az asztalnál ülve észre sem vesszük, hogy milyen
gyorsan repül az idő, ha játszunk vele. A rengeteg variációs lehetőségnek
hála elég sokszor elő lehet szedni, és mindkét oldalt kipróbálva
hosszú ideig ébren tarthatja az érdeklődésünket. Az ára azonban
sokakat elrettenthet a megszerzésétől, hiszen hazánkban csaknem
30 ezer forintot kérnek érte. Viszont akinek van ennyi pénze,
és nem sajnálja rá, minőséget kap a cserébe. |
|
|
|
|