Ultimate
Missions - Rebel Storm
Barta Orsolya írása
Bár
a Wizards of the Coast már lassan két éve befejezte a Star Wars
Miniatures kiegészítők gyártását és kiadását, azért nem kell temetnünk
a játékot. A több mint 800 különféle figura változatos játszmákat
tesz lehetővé, és ha már meguntuk a klasszikus páros szkirmis-módot,a
Star Wars univerzumból vett küldetéseket is játszhatunk, előre
meghatározott csapatokkal. Ezeket a scenariókat saját magunk is
kitalálhatjuk, de ha nincs ötletünk, bátran fellapozhatjuk a 2004-ben
és 2005-ben megjelent 3 Star Wars Miniatures - Ultimate Missions
című könyvet is, melyekben a régi és az új trilógia, valamint
a Tartakovsky-féle The Clone Wars animációs sorozat alatt játszódó
küldetésleírások közül válogathatunk kedvünkre.
A Wizards sajnos az első három ilyen küldetéskönyv után felhagyott
ezeknek a további kiadásával, bár tervbe volt véve még egy negyedik
is a Universe kiegészítő sorozathoz, ez azonban már soha nem jelent
meg. Ez szomorú, mivel a filmeken kívül is nagyon sok játszható
történet várt volna arra, hogy táblán felelevenedjenek, a Régi
Köztársaság korától egészen a Legacy érájáig. A későbbiekben azt
az űrt úgy próbálták valamelyest kitölteni, hogy a hivatalos weboldalukon
indítottak egy mission-sorozatot. (Az oldal sajnos már nem elérhető.)
Mivel a három mission book az első három figurasorozathoz (Rebel
Storm, Clone Strike, Revenge of the Sith) lett kiadva, csak nagyon
korai figurákat találunk a megadott csapatokban. Ezeket akár át
is alakíthatjuk kedvünk szerint, de talán érdemesebb meghagyni
az eredeti formációkat, így olyan figurákat is ki tudunk próbálni,
amik a versenyen gyakorlatilag már használhatatlanok.
A Rebel Storm Ultimate Missions könyv két nagy részből áll: az
első, nagyobb egység a régi trilógia időrendjét követve ír le
33 játszható küldetést, a filmek szerinti három fejezetre felosztva,
a második részben pedig a speciális szabályok leírása található,
valamint olyan eszközök értékei és tulajdonságai, melyekről a
könyv megjelenéséig még nem készült figura. Emellett még egy "pályakészítő"
rész is olvasható a könyvben, amiben arra vonatkozóan találunk
ötleteket, hogy hogyan készítsünk pályát az üres négyzethálós
alap és a különböző 'tile'-ok segítségével, amik a Rebel Storm
kezdőkészletben voltak.
Ne felejtsük el, hogy amikor ez a küldetéskönyv megjelent, még
összesen mindössze 60 figura és egy pálya létezett a Star Wars
Miniatures játékhoz, ami szintén a Rebel Storm kezdőkészletben
volt elérhető. Ennek egyik oldala a Tractor Beam Reactor Coupling,
a Halálcsillag egy részét ábrázolta, a későbbi pályákhoz képest
meglehetősen kezdetleges formában, a másik fele pedig teljesen
üres volt, mindössze a négyzetháló volt rárajzolva, amin a mellékelt
úgynevezett 'tile'-ok segítségével lehetett tetszőleges pályát
kialakítani (ld. fentebb). Ezt a pályahiányt kitöltendő, a mission
book melléklete volt még egy kétoldalú térkép is, egyik felén
Mos Eisley-val, a másikon a Felhővárossal, valamint még néhány
terepelem, melyek egy részét a karakterek használni is képesek
a küldetések során (pl. speeder bike, R5-ös droid).
Érdekesség, hogy a leírt küldetések nem csak a régi trilógia három
filmjét veszik alapul, hanem kicsit kinyúlnak az expanded universe
világába is. A könyv első és második küldetése máris ilyen típusú;
a Rescue on Ralltir és a Decision at Kattada azt meséli el a játékon
keresztül, hog Leia hercegnő és Antilles kapitány hogyan szerezték
meg a Halálcsillag terveit mielőtt a Devastator üldözőbe vette
volna őket.
A hagyományos egy játszmás küldetések mellett találunk a könyvben
olyan összekapcsolt scenariókat is, melyek két, vagy akár három
játszmán keresztül folytatódnak és akkor történik közöttük a váltás,
amikor az egyik fél teljesít egy meghatározott feladatot az adott
játékban. Ilyen pl. a Tantive IV elfoglalása: ebben a három részből
álló küldetéssorozatban először Leia hercegnővel el kell jutni
a robotokig, aztán át kell töltenie Artoo-ba a Halálcsillag terveit
(ez a játékban úgy zajlik, hogy Leiának két egymást követő kört
kell eltöltenie Artoo mellett, mialatt nem csinálhat semmi mást),
majd a két robotnak el kell jutnia a mentőkabinokig, hogy elhagyhassák
a hajót. A felkelő katonák és Antilles kapitány eközben próbálja
fedezni a műveleteket, a birodalmiak pedig természetesen igyekeznek
ezt megakadályozni. A küldetés harmadik fázisa a legizgalmasabb,
mivel ekkor a felkelőknek egy halovány remény adatik a végső győzelemre:
ha 20 aktiválás során sikerül megjavítaniuk a hiperhajtóművet,
elmenekülnek és megnyerik a játékot. Ez azonban nem is egyszerű
feladat, mivel abban a körben, amelyikben a karakter a hajtóművet
'javítja', nem csinálhat semmi egyebet, minthogy áll a hajtómű
mellett. Eközben a birodalmi játékos csapatába megérkezik Darth
Vader, aki a Rebel Storm többi karakteréhez viszonyítva gyakorlatilag
legyőzhetetlen. Úgyhogy az esély a felkelők győzelmére nagyon
minimális, de ha birodalmi játékos esetleg zsinórban egyeseket
dobál, akkor talán sikerülhet.
Ez a küldetés alapjaiban nagyon hasonlít a normál játékra, van
azonban a könyvben néhány olyan is, melyek teljesen új játékélményt
adnak. A Rebel Search is egy ilyen típusú, ami egy érdekes alaphelyzetből
indul: A felkelőknek valahogyan sikerült leküldeniük a Tatooine-ra
még egy mentőkabint 5 felkelő katonával a fedélzetén, akiknek
feladata a Halálcsillag terveinek felkutatása. Megtudják, hogy
egy jawa megmenekült abból a homokkúszóból, amelyik felvette a
két droidot, ráadásul éppen Ancorehead-ben van (amit a Mos Eisley
pálya szimbolizál). Cél, hogy megtalálják ezt a jawát és kikérdezzék
(ki kell vinni a pálya egyik szélére). Persze a birodalmi csapat
is a jawát keresi, csak kicsit másképp... Miután mindkét csapat
fel lett állítva a kijelölt kezdőhelyek valamelyikére, fel kell
még rakni a 'junkyard' részre 10 jawát, mindegyik alatt 1-1 egy-négyzetes
tile-lal, amiket képpel lefelé fordítunk. A leírás előre megadja,
hogy azt a jawát kell megtalálni, amelyik alatt az energiapakk
elem van. A felkelő katonák, miután odamentek egy jawához, a játékos
megnézheti a jelölőnégyzetet alatta. Ha a rossz jawához ment,
visszateszi a jelölőt és tovább keres, ha megtalálta jót, onnantól
ő irányítja és kivezeti a pályáról. a birodalmiaknál is hasonló
az alaphelyzet, annyi különbséggel, hogy a birodalmi játékos minden
jawát kivezet a pályáról akihez odamegy (letartóztat és elvisz
kihallgatni) és csak akkor nézheti meg a jelölőt, ha jawa már
a pályán kívül van. Ha nem a jót sikerült lehozni, a jawa már
akkor sem mehet vissza a játékba.
A két csoport között egymásra lövöldözés csak két esetben lehetséges:
1. Olyan katonát lehet támadni, aki éppen jawát irányít, vagy
2. visszalőhet a katona arra aki őt támadja. A támadás ráadásul
mindkét esetben csak 6 négyzeten belülről lehetséges. De hogy
ne legyen túl egyszerű a dolog, a jawák szétszaladnak: minden
kör végén a két játékos felváltva dob minden jawára és abba az
irányba lépkednek el velük, amit a játékleírás meghatároz a kockadobás
értékétől függően. Így ha nem vigyázunk, pár kör után már olyan
messze lesznek a jawák, hogy alig lehet őket utolérni...
Ne lepődjünk meg ha sok esetben a játékban használt karaktert
egy másik figurával tudjuk csak pótolni, ez mindössze azért van,
mert az első kiegészítő 60 figurájába nem férhetett bele minden
szereplő, így pl. Antilles kapitányt egy hoth-i parancsnokkal,
Zuckusst pedig egy Heavy Stormtrooperrel kell helyettesítenünk.
(Zuckuss későbbi sorozatokban már lett kiadva, úgyhogy nyugodtan
használhatjuk azt a figurát is, Antilles kapitányról viszont jól
elfelejtkezett mindenki.)
A
könyv persze természetesen csak angolul jelent meg, így a küldetések
megismeréséhez némi angoltudás elengedhetetlen. De akinek van
rá ideje és érdekli a miniatures táblás játék, érdemes legalább
egyszer átlapozni ezt a kiadványt és egy-két érdekesebb küldetést
kipróbálni benne.