|
Star
Wars Galaxy kártyasorozat - I. rész (1993-1995)
Barta
Zoltán összeállítása
És
még mondja valaki, hogy a művészet nem jó üzlet! Akár ez is
lehetne a mottója a most következő összeállításunknak, mely
a TOPPS Star Wars Galaxy kártyasorozatának történetét mutatja
be 1993-tól 2010-ig. Ebben a több, mint másfél évtizedben rajongói
generációk sora ismerkedett meg a messzi-messzi galaxis művészetével
és ezt nemcsak a The Art of Star Wars-könyvsorozat révén tehették
meg. A TOPPS merész kezdeményezésének köszönhetően - melybe
beletartozott a kártyával azonos címen megjelenő magazin is
- a művészeti megközelítés egyre fontosabbá, az Expanded Universe
térhódításával pedig szinte megkerülhetetlenné vált. Számtalan
művész ennek segítségével lépett ki az ismeretlenségből és aratott
nagy sikereket. A Star Wars kiapadhatalan kalandrengetegének
ábrázolása pedig nagyon sok művészt igényelt, olyanokat, akik
nemcsak kellő tehetséggel, hanem az átlagnál több képzelőerővel
is meg lettek áldva.
Az
első sorozat - 1993
A
Star Wars Galaxy első sorozata egy impozánsnak is mondható 140
lapos szériával startolt 1993-ban. A kockázat nem volt kicsi,
hiszen senki sem garaltálhatta, hogy a nem filmes jeleneteket
megörökítő kártyalapokat jól fogadja a közönség. Az elképzelés
azonban bevált, és azoknak lett igazuk, akik a művészi termékeket
is ott szerették volna látni a kínálatban.
Ha mai szemmel végignézzük az első sorozatot, talán meglepődhetünk
azon, hogy milyen sok művész dolgozott már akkor is a Star Wars-univerzum
megjelenítésén. És itt most ne csak Ralph McQuarrie-ra vagy
Drew Struzan-re gondoljunk, hanem az akkoriban még fiatalabb
korosztályt képviselőkre is. Itt egy válogatásban láthatjuk
Howard Chaykin, Dave Dorman, Jason Palmer, Ken Steacy, John
Van Fleet, Joe Smith, Al Williamson és Boris Vallejo műveit.
Ugyan más és más stílusban közelítették meg a témát, egyvalami
közös volt bennük: mindannyian rajongtak a George Lucas által
kitalált univerzumért, és ez meg is látszott a munkájukon.
Az első sorozat jól elkülöníthető részekből áll. Az elején (a
címlap és a George Lucas-t ábrázoló montázs után) Joe Smith
révén a trilógia legismertebb karaktereinek 12 lapos sorozatával
ismerkedhetünk meg, majd ezt követik a The Art of...-könyvekből
ismert vázlatok és festmények a filmek tervezési fázisából.
(Itt érdemes megjegyeznünk, hogy ez a fajta felosztás kimondottan
jót tesz a sorozatnak, hiszen nem ömlesztve, hanem valamiféle
rendszer szerint csoportosítva bogarászhatjuk végig a lapokat.)
Az ezek után következő kártyákon tűnnek fel a Galaxy igazi értékei.
Egyrészt megismerkedhetünk a hetvenes-nyolcvanas évek poszter-
és könyvborítóinak grafikáival, másrészt bizonyos eseményeket
olyan egyedi szemszögből is megfigyelhetünk, amit korábban nem
tehettünk meg. Például hogyan látta Han Solo Greedo-t a lövés
pillantában, vagy a sarlacc szájából nézve milyen volt Lando
Calrissian megmenekülése.
A első sorozat tökéletesen teljesítette a feladatát, ugyanis
rengeteg rajongónak megragadta a képzeletét, és fényesen bizonyította,
hogy a filmekből nemcsak promóciós fotókat lehet újrafesteni.
A siker nem is lehetett kétséges, és a TOPPS máris elkezdett
gondolkodni a folytatáson, vagyis a Star Wars Galaxy második
szériáján, amit a következő évre terveztek...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A
második sorozat - 1994
A
második sorozat a megjelenésekor máris egy meglepetéssel szolgált
a kártyagyűjtők számára. A lapok sorszámozása ugyanis 141-től
kezdődött, és ezzel a TOPPS nemcsak a folytatólagosságot akarta
jelezni, hanem a kollektorokat is szerette volna további vásárlásra
ösztönözni. Ez sikerült, a Star Wars Galaxy Series Two szintén
nagy siker lett.
A 135 lapból álló sor ezuttal McQuarrie mester klasszikus alkotásaival
indul, majd képregényborítókhoz és poszterekhez készült festmények
kerülnek sorra. Egy kicsit olyan ez a válogatás, mintha az elsőből
kimaradt képek is ebbe lennének belepréselve, - főleg a már
ismert The Art of...-vázlatokat tekintve - de azért láthatunk
néhány egyedi darabot is. Daniel Brereton például Boba Fett-et
képzelte el sisak nélkül. Hugh Fleming pedig a fiatal Obi-Wan
Kenobit festette meg, még Alec Guiness arcvonásaival. Ez a kép
nagy tetszést váltott ki rajongói körökben, és sokan már eleve
így képzelték el a klónháborúk hősét, még évekkel a prequel-trilógia
előtt.
A Series Two tovább folytatta az elődje által elkezdett különleges
nézőpontok bemutatását, olyan pillanatokról, melyekről leginkább
csak utalások szintjén találhatunk információkat. Jason Pearson
azt a sokat emlegetett jelenetet örökítette meg, amikor Han
Solo az azonosítókártyája megsemmisítésével végleg kilép a
birodalmi hadsereg kötelékéből. Chris Sprouse egy, a Jedi visszatérből
kihagyott jelenetsort rakott össze egy darabbá, méghozzá Luke
Skywalker fénykardjának megkonstruálását.
De akad itt más különlegesség is. A szellemalakban visszetérő
Anakin Skywalker-ről készült festményt, Libby Perszyk munkáját
először a Kenner által kiadott action--figurasorozat kartonján
láthattuk. Erre a korszakra a harsány színvilág a jellemző,
és a karakterek gyakran inkább esendőnek, mint heroikusnak
vannak ábrázolva, sokszor pedig valamely mellékszereplőt állították
a középpontba. Viszont a mai realisztikusnak mondható ábrázolás
még sehol sem volt, a művészek részéről ilyen irányú törekvés
szinte nem is fedezhető fel.
Ami még igazán érdekesnek számított ebben a sorozatban, hogy
nemcsak az alapszéria, de az extra (chase) kártyák lapjai is
folytatólagosan sorszámozódtak. (A 6 lapból álló sor értelemszerűen
7-től 12-ig tartott.) Ezeken kívül csaknem kétszer ennyi promóciós
lap látott napvilágot...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A
harmadik sorozat - 1995 A
mindössze 90 lapból álló - de még mindig folytatólagosan sorszámozott
- harmadik Star Wars Galaxy-sorozat 1995-ben jelent meg, pontosan
abban az időszakban, amikor a háttéripar a korábbiaknál sokkal
magasabb sebességfokozatba kapcsolt. Az action-figurák újjászületésének
pillanata volt ez, meg persze a THX-es videófelújításé, és érthető,
hogy a TOPPS sem szeretett volna kimaradni a buliból.
A Series Three jelentős részét uralják a nálunk is közismert könyv-
és képregényborítók. Drew Struzan és Dave Dorman művei jellemzik
ezt a sorozatot, és ha kicsiben is, de azért egy eléggé átfogó
képet kaphatunk az ebben az időszakban végzett munkájukról. Hiszen
ki ne ismerné a Különbéke, a Koréliai veszedelem vagy a Leszámolás
a középpontban borítóját. A különbség csak annyi, hogy egyiknek-másiknak
a kiterített eredetijét szemlélhetjük meg a lapokon. Ezek mellett
már az egyre elismertebb Star Wars Galaxy magazin címlapjai is
felbukkantak, és ez nem véletlen egybeesés. A TOPPS azonos címmel
megjelenő újságja nagyon sok energiát fektetett a Star Wars művészetének
népszerűsítésére, meg persze az éppen aktuális kártyasorok reklámozására
is.
A
Struzan és Dorman-szintű alkotók munkáinak kiterjedt megjelenítésével
párhuzamosan - főleg a drasztikusan lecsökkentett lapszámnak
köszönhetően - kicsit hátrébb szorultak a kevésbé ismert művészek,
de azért néhányuk átlagostól eltérő munkája így is bekerült a
válogatásba. Ilyen volt Rick Buckler illusztrációja az elnyűhetetlen
és egyre népszerűbb Boba Fett-ről, ahogy kikecmereg a sarlacc
szájából. Egy másik szokatlan jelenet Owen bácsit és Beru nénit
ábrázolja, amint éppen fegyverrel állnak ellent a birodalmiaknak.
Mike Avon Oeming, a kép alkotója saját bevallása szerint mindig
is csodálkozott azon, hogy a két farmer harc nélkül halt meg.
Ezért tehát nem lehet véletlen, hogy a Owent és Berut fegyverrel
a kézükben képzelte el, ahogy egymás hátát fedezve az utolsó leheletükig
küzdenek...
Tim Eldred viszont a Return of the Jedi-ból kapott el egy pillanatot,
méghozzá azt, amikor Luke Skywalker fénykarddal a kezében próbálja
megállítani a felé száguldó speeder bike-ot. A különleges ebben
a képben az, hogy az eseményt a biker nézőszögéből figyelhetjük,
épp mielőtt a felkelés reménysége lenyisszantaná a robogója vezérsíkját.
Az extra lapok között nagy sikert aratott az a 12 darabos LucasArts
kollekció, ami a kilencvenes évek közepének videó-játékait mutatta
be. (Az X-Wing, a Tie-Fighter és a Dark Forces néhány jellemző
karaktere bukkan fel a válogatásban.) Ami egyedivé teszi ezt a
mini-sorozatot, az a LucasArts logojával ellátott dombornyomott
fólia, ami szinte lehetetlenné - és értelmetlenné - tette a hamisítást.
A chase-kártyák pedig folytatták a hagyományokat, és 13-tól 18-ig
számozott terjedő sorozatban voltak hozzáférhetőek.
A Star Wars Galaxy Series Three után a TOPPS-nál úgy döntöttek,
hogy ennyi elég volt, ideje befejezni. Kellett a hely a gyűjtögetős
kártyasorozatok új királyának, a Star Wars Widevision sorozatnak... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|