|
Star
Wars Miniatures - Battlefront Mod
Barta
Zoltán összeállítása
Amikor
egy rajongó huzamosabb ideig játszik egy játékkal, egy idő után
- bármennyire is szereti is - szeretné átlépni annak korlátait.
Talán ez volt az oka, hogy tavaly a D20-as alapokon nyugvó Star
Wars Miniatures folymatos nyüstölése során eljutottunk arra a
pontra, amikor már nem elégedtünk meg egymás csapatainak módszeres
ledarálásával. A határok átlépését először a 'scenario' jellegű
feladványok jelentették, majd jött a nagy ötlet: mi lenne, ha
egy ismert videó-játék, a Star Wars Battlefront játékmenetére
ültetnénk át a Miniatures megoldásait. Elkezdtünk dolgozni a részleteken,
és amikor elméletben nagyjából körvonalazódott a terv, nekiláttunk
a gyakorlati megvalósításnak. És csodák csodája, működött!
Az
alapötlet egy az egyben a Battlefront területfoglalós (Conquest)
sémájára épült. Aztán persze rájöttünk, hogy akár a zászlórablós
(Capture the Flag) vagy a hősöket felsorakoztató mindenki mindenki
elleni (Assault) verzió is csont nélkül átültethető a táblás játékra.
A lényeg, hogy legyen annyi fantáziánk, amivel át tudjuk hidalni
a felmerülő problémákat, és mindezzel ne rontsuk le a játékélményt.
Vagyis pergősen izgalmas csaták szülessenek ebben a változatban
is.
De
lássuk, hogyan is kell játszani a Miniatures Battlefront Modot.
Először is szükség van egy pályára, ami alkalmas erre. Ezen minimum
6 - de szerencsésebb esetben 8, vagy több - outpost helyét kell
kijelölni. Ezek 2x2 négyzetnyi területet foglalnak el a táblán.
(Az alábbiakban egy custom táblán, a KOTOR-ból ismert Felső-Tarison
szemléltetjük a játék felépítését.) Alapesetben a táblák sérülékeny
papírból készülnek, de aki hosszabb távra gondolkodik, talán eszébe
jut lelamináltatni őket. Nos, mi is így tettünk, és ennek köszönhetően
nemcsak az élettartamuk nőtt meg évtizedes távra, de egy ilyen
Battlefrontos játékhoz akár matricákat is ragasztgathatunk rá,
ugyanis ezeket a játék után könnyen eltávolíthatjuk.
A
játék előtt tehát meg kell határoznunk az outpostokat. Ezeket
célszerű úgy elhelyezni, hogy egy körön belül a karakterek nagy
részére érvényes Speed 6-os szabály miatt ne lehessen elérni őket.
Ha kellően zegzugos a pálya, vagyis ha van módunk az outpostok
változatos elhelyezésére - nyílt és zárt terepek, könnyen vagy
nehezen védhető szakaszok - akkor ne hagyjuk ki a lehetőséget.
Semmiképpen se legyen csak egyféle az elhelyezés, mert ez jelentősen
ronthatja a játék hangulatát. (Az outpostokat bordó színű köztársasági
szimbolumokkal jelöltük, 1-től 8-ig terjedő számozással.) (A
részletes, müködő szabályleírást pontokba szedve a cikk végén
olvashatjátok.)
A
második kérdés az, hogy milyen könnyítéseket akarunk a pályán
elhelyezni. Az egyik ilyen lehetőség a Bacta Tankok használata.
Ezek megállapodás szerint gyógyíthatják a harcoló karaktereket,
és persze ugyanúgy működnek, mint a videó-játékban, vagyis minden
frakcióra és karakterre egyformán. Ez azt jelenti, hogy ebben
az esetben egy kicsit változtatni kell a Miniatures szabályain,
és a kirakott Bacta Tankok nemcsak az élő, de a droid harcosokat
is gyógyítják/javítják. A lényeg viszont, hogy mindkét játékos
térfelén legyen legalább egy-egy ilyen győgyító állomás, és ha
lehet, mindkettőt egyforma mennyiségű négyzet vegye körül. Az
alábbi példában - melyben kék karikákkal jelöltük a Bacta Tankokat
- ezt is illusztráljuk. |
|
Ha
ez megvan, akkor kockadobással el kell dönteni a kezdést, majd
jöhet a játék. Kezdéskor célszerű meghatározni egy limitet,
mondjuk 50 pontot. Ezt nem árt betartani, mert ennek révén a
két csapat - ha egymástól jelentősen eltérő frakcióból származnak
is - valamelyest kiegyenlített erőviszonyokkal indulhat neki
a játéknak. A másik fontos kritérium, hogy ebben az 50 pontban
20 pontosnál nagyobb értékú karakterek ne szerepelhessenek.
Unique, vagyis nevesített karakter ne legyen ekkor még a táblán,
ilyet csak a pontértéknek megfelelő pontszám elérésekor hozhatjuk
csak be a játszmába.
És
itt van rögtön egy újabb fontos dolog: unique karakterek közül
csapatonként csak egy-egy szerepelhet, vagyis előre el kell
döntenünk, hogy a játék során ki lesz a főkarakterünk. Azt is
el kell döntenünk, hogy ez a karakter kicsi vagy nagy pontértéket
képviseljen. Ha ugyanis túl sokba kerül, lehet, hogy mi még
nem tudunk hozzájutni, míg az ellenfélünk esetleg egy fele annyit
érő, de ebben a játékban mégis erősnek számító unique csapattagja
már rég tizedeli a harcosainkat.
Kezdéskor
a csapatok nem a megszokott 'négykockás sáv' szabálya szerint
indulnak, hanem az egyik outpostot használják fel kiindulási
helyként, lehetőség szerint a tábla két átellenes sarkán. Ha
a meghatározott max. 50 pontban több karakter indul, mint négy,
akkor az outpostot jelölő szomszédos mezőkről is lehet indulni.
Kezdéskor
itt is érvényesíthetjük az 1+2+2+2+x szabályt, vagyis a kezdő
játékos először csak egy karaktert aktivál, majd az ellenfél
kettőt, majd az első ismét kettőt, stb. Ezzel megmaradunk a
Star Wars Miniatures földjén, és nem adunk egyik félnek sem
behozhatatlan előnyt.
A
játék elején persze rögtön adódik a kérdés: mi a startégiai
cél? Természetesen ez is lehet megállapodás kérdése, de ha már
Battlefrontos körítéssel játszunk, akkor nem árt az outpostok
elfoglalását - és megtartását - elsődleges célként kijelölnünk.
A játékosonak tehát arra kell törekedniük, hogy a rendelkezésükre
álló erőkkel a lehető leghamarabb lerohanják és megtartsák az
outpostokat. (Ennek egyszerűsített szemléltetése az alábbi ábrán
látható az egyik fél szemszögéből.)
|
|
A
másik győzelmi feltétel egy meghatározott pontszámú ellenséges
karakter kiiktatása is lehet. A próbajátékok folyamán talán
csak egy alkalommal sikerült az összes outpostot elfoglalni,
a többi játszmában inkább az összegyűjtött pontszámok döntöttek.
Ezzel persze nem akarjuk elbagatelizálni az outpostok jelentőségét,
de azt mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a csatározás bizonyos
esetekben állóháborúvá alakulhat. A megszerzett outpostokat
- főleg, ha azok startégialiag fontos helyeken vannak - senki
sem szereti feladni, emiatt gyakran a kelleténél nagyobb erőforrások
áldozód(hat)nak fel a védelmük/megszerzésük érdekében. Az addig
megsemmisített karakterekkel viszont a bezsebelt pontszámok
növekedhetnek, és végeredményben ez is eldöntheti a mérkőzést.
Az
elfoglalt outpostokon minden egyes körben behozhatunk új karaktereket.
Ezt az addig elért pontok értékében tehetjük meg a következőképpen:
minden kör végén automatikusan 10-10 pontot kapunk, melyet vagy
rögtön beváltunk egy karakterre, vagy szépen nekiállunk gyűjtögetni.
Ehhez társulnak a megsemmisített ellenséges karakterek pontértékei,
melyet szintén felhasználhatunk új karakterek behozatalára.
A kettőt persze összeadhatjuk, és ha szerencsések vagyunk, egy
kör alatt egy erősebb non-unique (nem nevesített) vagy éppen
a kiválasztott unique (nevesített) karakterünkre is összejöhet
a pontkeret.
A
Battlefronthoz hasonlóan azonban lehetőségünk van bármely korábban
kiiktatott karakterünk visszahívására, vagyis ha a főkarakter
kihullik, de megvan rá a pontkeretünk, akkor simán újra behozhatjuk
a játékba.
A
Star Wars Miniatures Battlefront Mod szabályai:
-
Kezdés: A külön frakciókat képviselő
csapatok 50-50 pontos kerettel indulnak egy-egy meghatározott
outpostból. Ezek lehetnek a tábla két átlennes sarkában lévők,
de lehetnek megegyezés szerinti, egymáshoz közelebb elhelyezkedő
outpostok is. Unique karakter nem lehet a kezdőcsapatban, és
a induló karakterek pontértéke kezdéskor nem haladhatja meg
a 20 pontot. Az ideális állapot persze az, ha a játékban résztvevő
frakciók fringe-ek nélkül állítják ki a csapataikat. Játszhatunk
persze tisztán fringe csapattal is, de ez jelentős előnyt hozhat
az őket irányító játékosnak.
-
Az outpostok elfoglalása: egy outpost
akkor tekinthető elfoglaltnak, ha az egyik csapat karaktere(i)
a kör végén az outostot szimbolizáló mezőn áll(nak), és eközben
az ellenfél karaktere(i) nem áll(nak) ugyan ezen a szimbolumon.
A következő körben erről az outpostról az azt elfoglaló csapat
az addig megszerzett pontok értékében erősítést hozhat be. Erősítés
viszont - ez bármennyi karakterből is álljon - csak egy outpostra
hívható be, és csak a kör elején vehető igénybe. (Ha ezek nem
férnek rá a szimbolumra, akkor a mellette lévő mezőket is igénybe
lehet venni.) A kezdődobás után már nem hívható erősítés. Az
elfoglalt outpostot el lehet hagyni, ugyanis az egészen addig
a csapat birtokában marad, míg az ellefél egyik karaktere el
nem foglalja azt. Az elfoglalt outpostot az ellenfél számára
jól láthatóan jelölni kell. Egy már korábban elfoglalt outpostot
a másik csapat úgy hódíthatja el, hogy egy karakterével az outpost
szimbolumának legalább egy kockáján áll, és a kör végén nem
áll rajta az ellenfél egyetlen karaktere sem. Ha a kör végén
mindkét csapat karakterei (akár több is) állnak az outposton,
akkor az eredeti állapotot kell figyelembe venni, vagyis, ha
korábban nem állt rajta senki, akkor egyik csapat sem foglalta
el. Ha pedig korábban lefoglalt volt, akkor továbbra is az addig
birtokló csapaté az outpost.
-
Pontozás: Minden kör elején - kezdőkört
leszámítva - minden, a játékban résztvevő csapat 10-10 bónuszpontot
kap. Ezek nem számítanak bele a győzelmi pontokba, de ezeket
fel lehet használni új karakterek behívására. A pontokat minden
esetben külön kell számolni, vagyis a körönkénti 10 és a megsemmisített
karakterek utáni pontokat máshol kell vezetni. Ezekből a pontokból
új karaktert 'vehetünk', a megmaradó pontokat pedig továbbvihetjük
a következő körökre.
-
Karakterek behívása: A megszerzett
pontokat új karakterek behozatalára lehet felhasználni. A karaktereket
csak egy outposton lehet aktiválni az új kör elején. A játékosoknak
lehetőségük van arra, hogy egy már korábban megsemmisített karaktert
újra visszahozzanak a játékba, ha rendelkeznek a behívásához
szükséges pontkerettel. Ez érvényes a non-unique és a unique
karakterekre is. Az erőviszonyok egyensúlya miatt egy csapatban
csak egy unique karakter szerepelhet! Az új karakterek
behozatalára fel nem használt pontokat tovább lehet vinni a
következő körökre. A megszerzett pontokat lehet gyűjtögetni,
vagyis nem kötelező minden körben felhasználni. A behívott karakterek
speciális képességei és parancsnoki effekjei ugyanúgy hatnak,
mint a szabályos Miniatures játékban, leszámítva a 'Reserves'
és 'Reinforcement' képeségeket. Ezek ugyanis behozhatatlan előnyt
jelentenének az azt használó csapatnak.
-
Bacta Tank használata: A játékban
résztvevő karaktereknek lehetőségük van a gyógyulásra/javításra.
Ez az élő és a droid karakterekre egyformán igaz, nem kell külön
javítóegységet elhelyezni miattuk a pályán. A kijelölt Bacta
Tankok mellett állva a karakterek körönként 10-10 pontnyit gyógyulhatnak,
amit a következő kör elején vonhatunk le a sérüléspontjaikból.
Ez azt jelenti, hogy a Bacta Tankhoz lépéskor nem gyógyulnak
rögtön, és ha a kör végéig újabb sebesülést szereznek, akkor
ennek értékét is le kell vonni az életpontjaikból. Ha a karakter
életpontjai elfogynak még a gyógyulás előtt, akkor a karaktert
el kell távolítani a játékból.
-
Járművek használata: A játékosok
előre megállapodhatnak abban, hogy a játék folymán járműveket
is használhatnak. Ez kétféleképpen történhet:
1. a megszerzett pontok értékében a csapatok behozhatják a saját
frakciójuk járműveit.
2. a táblán előre elhelyezett járműveket lehet megszerezni és
használni. Ezeknek nem feltétlenül kell a frakciókhoz igazodniuk,
de egyensúlyban kell lenniük a csapatokhoz képest. A járművek
nem támadhatók egészen addig, míg az egyik csapat valamely karaktere
el nem foglalta! A megszerzésükhöz támadás helyett a szomszédos
mezőre kell lépni, és a következő körtől már az a karakter használhatja
a járművet. Ilyenkor a karaktert el kell távolítani a pályáról,
és helyette a jármyűvet kell irányítani az adott jármű képességeinek
felhasználásával. Ha a jármű megsemmisül, akkor a benne lévő
karakter is megsemmisül, és mindkettőért járó pontokat a másik
játékos könyvelheti el. A megsemmisülés előtt a karakter a fordulója
helyett azonban kiszállhat a járműből, és egy szomszédos négyzetről
tovább folytathatja a játékot. Vagyis a járműből való kiszálláskor
a járművel nem lehet mozogni vagy támadni, és a kiszálló karakter
is csak max. 6 négyzetnyit mozoghat, de nem támadhat.
-
Győzelmi feltételek: A győzelmet
az a játékos szerzi meg, aki:
1. Elfoglalja a táblán található összes outpostot, és ezzel
megakadályozza az ellenfelét, hogy új karaktereket hozzon a
játékba,
2. Eléri a játék kezdetkor megállapított ponthatárt. (pl. 100)
A győzelmi pontokba csak a megsemmisített karakterek pontjai
számítanak bele, a körönként kapott 10-10 bonuszpont nem! Ezeket
külön kell vezetni!
A
főbb szabályok nagyjából ennyiből állnak, de ezeket persze továbbiakkal
is kiegészíthetjük. A lényeg a sok gyakorlás, hiszen ekkor derül
ki, hogy a Battlefront Mod teljesen más taktikát igényel, mint
a hagyományos Miniatures játék...
|
|
|