  | 
      
           
            Star 
                Wars Miniatures - Battlefront Mod 
                Barta 
                Zoltán összeállítása 
              Amikor 
                egy rajongó huzamosabb ideig játszik egy játékkal, egy idő után 
                - bármennyire is szereti is - szeretné átlépni annak korlátait. 
                Talán ez volt az oka, hogy tavaly a D20-as alapokon nyugvó Star 
                Wars Miniatures folymatos nyüstölése során eljutottunk arra a 
                pontra, amikor már nem elégedtünk meg egymás csapatainak módszeres 
                ledarálásával. A határok átlépését először a 'scenario' jellegű 
                feladványok jelentették, majd jött a nagy ötlet: mi lenne, ha 
                egy ismert videó-játék, a Star Wars Battlefront játékmenetére 
                ültetnénk át a Miniatures megoldásait. Elkezdtünk dolgozni a részleteken, 
                és amikor elméletben nagyjából körvonalazódott a terv, nekiláttunk 
                a gyakorlati megvalósításnak. És csodák csodája, működött! 
              Az 
                alapötlet egy az egyben a Battlefront területfoglalós (Conquest) 
                sémájára épült. Aztán persze rájöttünk, hogy akár a zászlórablós 
                (Capture the Flag) vagy a hősöket felsorakoztató mindenki mindenki 
                elleni (Assault) verzió is csont nélkül átültethető a táblás játékra. 
                A lényeg, hogy legyen annyi fantáziánk, amivel át tudjuk hidalni 
                a felmerülő problémákat, és mindezzel ne rontsuk le a játékélményt. 
                Vagyis pergősen izgalmas csaták szülessenek ebben a változatban 
                is.  
              De 
                lássuk, hogyan is kell játszani a Miniatures Battlefront Modot. 
                Először is szükség van egy pályára, ami alkalmas erre. Ezen minimum 
                6 - de szerencsésebb esetben 8, vagy több - outpost helyét kell 
                kijelölni. Ezek 2x2 négyzetnyi területet foglalnak el a táblán. 
                (Az alábbiakban egy custom táblán, a KOTOR-ból ismert Felső-Tarison 
                szemléltetjük a játék felépítését.) Alapesetben a táblák sérülékeny 
                papírból készülnek, de aki hosszabb távra gondolkodik, talán eszébe 
                jut lelamináltatni őket. Nos, mi is így tettünk, és ennek köszönhetően 
                nemcsak az élettartamuk nőtt meg évtizedes távra, de egy ilyen 
                Battlefrontos játékhoz akár matricákat is ragasztgathatunk rá, 
                ugyanis ezeket a játék után könnyen eltávolíthatjuk.  
              A 
                játék előtt tehát meg kell határoznunk az outpostokat. Ezeket 
                célszerű úgy elhelyezni, hogy egy körön belül a karakterek nagy 
                részére érvényes Speed 6-os szabály miatt ne lehessen elérni őket. 
                Ha kellően zegzugos a pálya, vagyis ha van módunk az outpostok 
                változatos elhelyezésére - nyílt és zárt terepek, könnyen vagy 
                nehezen védhető szakaszok - akkor ne hagyjuk ki a lehetőséget. 
                Semmiképpen se legyen csak egyféle az elhelyezés, mert ez jelentősen 
                ronthatja a játék hangulatát. (Az outpostokat bordó színű köztársasági 
                szimbolumokkal jelöltük, 1-től 8-ig terjedő számozással.) (A 
                részletes, müködő szabályleírást pontokba szedve a cikk végén 
                olvashatjátok.) 
              A 
                második kérdés az, hogy milyen könnyítéseket akarunk a pályán 
                elhelyezni. Az egyik ilyen lehetőség a Bacta Tankok használata. 
                Ezek megállapodás szerint gyógyíthatják a harcoló karaktereket, 
                és persze ugyanúgy működnek, mint a videó-játékban, vagyis minden 
                frakcióra és karakterre egyformán. Ez azt jelenti, hogy ebben 
                az esetben egy kicsit változtatni kell a Miniatures szabályain, 
                és a kirakott Bacta Tankok nemcsak az élő, de a droid harcosokat 
                is gyógyítják/javítják. A lényeg viszont, hogy mindkét játékos 
                térfelén legyen legalább egy-egy ilyen győgyító állomás, és ha 
                lehet, mindkettőt egyforma mennyiségű négyzet vegye körül. Az 
                alábbi példában - melyben kék karikákkal jelöltük a Bacta Tankokat 
                - ezt is illusztráljuk.  | 
           
           
              | 
           
           
             
                Ha 
                  ez megvan, akkor kockadobással el kell dönteni a kezdést, majd 
                  jöhet a játék. Kezdéskor célszerű meghatározni egy limitet, 
                  mondjuk 50 pontot. Ezt nem árt betartani, mert ennek révén a 
                  két csapat - ha egymástól jelentősen eltérő frakcióból származnak 
                  is - valamelyest kiegyenlített erőviszonyokkal indulhat neki 
                  a játéknak. A másik fontos kritérium, hogy ebben az 50 pontban 
                  20 pontosnál nagyobb értékú karakterek ne szerepelhessenek. 
                  Unique, vagyis nevesített karakter ne legyen ekkor még a táblán, 
                  ilyet csak a pontértéknek megfelelő pontszám elérésekor hozhatjuk 
                  csak be a játszmába. 
                És 
                  itt van rögtön egy újabb fontos dolog: unique karakterek közül 
                  csapatonként csak egy-egy szerepelhet, vagyis előre el kell 
                  döntenünk, hogy a játék során ki lesz a főkarakterünk. Azt is 
                  el kell döntenünk, hogy ez a karakter kicsi vagy nagy pontértéket 
                  képviseljen. Ha ugyanis túl sokba kerül, lehet, hogy mi még 
                  nem tudunk hozzájutni, míg az ellenfélünk esetleg egy fele annyit 
                  érő, de ebben a játékban mégis erősnek számító unique csapattagja 
                  már rég tizedeli a harcosainkat.  
                Kezdéskor 
                  a csapatok nem a megszokott 'négykockás sáv' szabálya szerint 
                  indulnak, hanem az egyik outpostot használják fel kiindulási 
                  helyként, lehetőség szerint a tábla két átellenes sarkán. Ha 
                  a meghatározott max. 50 pontban több karakter indul, mint négy, 
                  akkor az outpostot jelölő szomszédos mezőkről is lehet indulni. 
                   
                Kezdéskor 
                  itt is érvényesíthetjük az 1+2+2+2+x szabályt, vagyis a kezdő 
                  játékos először csak egy karaktert aktivál, majd az ellenfél 
                  kettőt, majd az első ismét kettőt, stb. Ezzel megmaradunk a 
                  Star Wars Miniatures földjén, és nem adunk egyik félnek sem 
                  behozhatatlan előnyt.  
                A 
                  játék elején persze rögtön adódik a kérdés: mi a startégiai 
                  cél? Természetesen ez is lehet megállapodás kérdése, de ha már 
                  Battlefrontos körítéssel játszunk, akkor nem árt az outpostok 
                  elfoglalását - és megtartását - elsődleges célként kijelölnünk. 
                  A játékosonak tehát arra kell törekedniük, hogy a rendelkezésükre 
                  álló erőkkel a lehető leghamarabb lerohanják és megtartsák az 
                  outpostokat. (Ennek egyszerűsített szemléltetése az alábbi ábrán 
                  látható az egyik fél szemszögéből.) 
                | 
           
           
              | 
           
           
             
                A 
                  másik győzelmi feltétel egy meghatározott pontszámú ellenséges 
                  karakter kiiktatása is lehet. A próbajátékok folyamán talán 
                  csak egy alkalommal sikerült az összes outpostot elfoglalni, 
                  a többi játszmában inkább az összegyűjtött pontszámok döntöttek. 
                  Ezzel persze nem akarjuk elbagatelizálni az outpostok jelentőségét, 
                  de azt mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a csatározás bizonyos 
                  esetekben állóháborúvá alakulhat. A megszerzett outpostokat 
                  - főleg, ha azok startégialiag fontos helyeken vannak - senki 
                  sem szereti feladni, emiatt gyakran a kelleténél nagyobb erőforrások 
                  áldozód(hat)nak fel a védelmük/megszerzésük érdekében. Az addig 
                  megsemmisített karakterekkel viszont a bezsebelt pontszámok 
                  növekedhetnek, és végeredményben ez is eldöntheti a mérkőzést. 
                   
                Az 
                  elfoglalt outpostokon minden egyes körben behozhatunk új karaktereket. 
                  Ezt az addig elért pontok értékében tehetjük meg a következőképpen: 
                  minden kör végén automatikusan 10-10 pontot kapunk, melyet vagy 
                  rögtön beváltunk egy karakterre, vagy szépen nekiállunk gyűjtögetni. 
                  Ehhez társulnak a megsemmisített ellenséges karakterek pontértékei, 
                  melyet szintén felhasználhatunk új karakterek behozatalára. 
                  A kettőt persze összeadhatjuk, és ha szerencsések vagyunk, egy 
                  kör alatt egy erősebb non-unique (nem nevesített) vagy éppen 
                  a kiválasztott unique (nevesített) karakterünkre is összejöhet 
                  a pontkeret.  
                A 
                  Battlefronthoz hasonlóan azonban lehetőségünk van bármely korábban 
                  kiiktatott karakterünk visszahívására, vagyis ha a főkarakter 
                  kihullik, de megvan rá a pontkeretünk, akkor simán újra behozhatjuk 
                  a játékba. 
                A 
                  Star Wars Miniatures Battlefront Mod szabályai: 
                - 
                   Kezdés: A külön frakciókat képviselő 
                  csapatok 50-50 pontos kerettel indulnak egy-egy meghatározott 
                  outpostból. Ezek lehetnek a tábla két átlennes sarkában lévők, 
                  de lehetnek megegyezés szerinti, egymáshoz közelebb elhelyezkedő 
                  outpostok is. Unique karakter nem lehet a kezdőcsapatban, és 
                  a induló karakterek pontértéke kezdéskor nem haladhatja meg 
                  a 20 pontot. Az ideális állapot persze az, ha a játékban résztvevő 
                  frakciók fringe-ek nélkül állítják ki a csapataikat. Játszhatunk 
                  persze tisztán fringe csapattal is, de ez jelentős előnyt hozhat 
                  az őket irányító játékosnak.  
                - 
                   Az outpostok elfoglalása: egy outpost 
                  akkor tekinthető elfoglaltnak, ha az egyik csapat karaktere(i) 
                  a kör végén az outostot szimbolizáló mezőn áll(nak), és eközben 
                  az ellenfél karaktere(i) nem áll(nak) ugyan ezen a szimbolumon. 
                  A következő körben erről az outpostról az azt elfoglaló csapat 
                  az addig megszerzett pontok értékében erősítést hozhat be. Erősítés 
                  viszont - ez bármennyi karakterből is álljon - csak egy outpostra 
                  hívható be, és csak a kör elején vehető igénybe. (Ha ezek nem 
                  férnek rá a szimbolumra, akkor a mellette lévő mezőket is igénybe 
                  lehet venni.) A kezdődobás után már nem hívható erősítés. Az 
                  elfoglalt outpostot el lehet hagyni, ugyanis az egészen addig 
                  a csapat birtokában marad, míg az ellefél egyik karaktere el 
                  nem foglalja azt. Az elfoglalt outpostot az ellenfél számára 
                  jól láthatóan jelölni kell. Egy már korábban elfoglalt outpostot 
                  a másik csapat úgy hódíthatja el, hogy egy karakterével az outpost 
                  szimbolumának legalább egy kockáján áll, és a kör végén nem 
                  áll rajta az ellenfél egyetlen karaktere sem. Ha a kör végén 
                  mindkét csapat karakterei (akár több is) állnak az outposton, 
                  akkor az eredeti állapotot kell figyelembe venni, vagyis, ha 
                  korábban nem állt rajta senki, akkor egyik csapat sem foglalta 
                  el. Ha pedig korábban lefoglalt volt, akkor továbbra is az addig 
                  birtokló csapaté az outpost.  
                - 
                   Pontozás: Minden kör elején - kezdőkört 
                  leszámítva - minden, a játékban résztvevő csapat 10-10 bónuszpontot 
                  kap. Ezek nem számítanak bele a győzelmi pontokba, de ezeket 
                  fel lehet használni új karakterek behívására. A pontokat minden 
                  esetben külön kell számolni, vagyis a körönkénti 10 és a megsemmisített 
                  karakterek utáni pontokat máshol kell vezetni. Ezekből a pontokból 
                  új karaktert 'vehetünk', a megmaradó pontokat pedig továbbvihetjük 
                  a következő körökre.  
                - 
                   Karakterek behívása: A megszerzett 
                  pontokat új karakterek behozatalára lehet felhasználni. A karaktereket 
                  csak egy outposton lehet aktiválni az új kör elején. A játékosoknak 
                  lehetőségük van arra, hogy egy már korábban megsemmisített karaktert 
                  újra visszahozzanak a játékba, ha rendelkeznek a behívásához 
                  szükséges pontkerettel. Ez érvényes a non-unique és a unique 
                  karakterekre is. Az erőviszonyok egyensúlya miatt egy csapatban 
                  csak egy unique karakter szerepelhet! Az új karakterek 
                  behozatalára fel nem használt pontokat tovább lehet vinni a 
                  következő körökre. A megszerzett pontokat lehet gyűjtögetni, 
                  vagyis nem kötelező minden körben felhasználni. A behívott karakterek 
                  speciális képességei és parancsnoki effekjei ugyanúgy hatnak, 
                  mint a szabályos Miniatures játékban, leszámítva a 'Reserves' 
                  és 'Reinforcement' képeségeket. Ezek ugyanis behozhatatlan előnyt 
                  jelentenének az azt használó csapatnak.  
                - 
                   Bacta Tank használata: A játékban 
                  résztvevő karaktereknek lehetőségük van a gyógyulásra/javításra. 
                  Ez az élő és a droid karakterekre egyformán igaz, nem kell külön 
                  javítóegységet elhelyezni miattuk a pályán. A kijelölt Bacta 
                  Tankok mellett állva a karakterek körönként 10-10 pontnyit gyógyulhatnak, 
                  amit a következő kör elején vonhatunk le a sérüléspontjaikból. 
                  Ez azt jelenti, hogy a Bacta Tankhoz lépéskor nem gyógyulnak 
                  rögtön, és ha a kör végéig újabb sebesülést szereznek, akkor 
                  ennek értékét is le kell vonni az életpontjaikból. Ha a karakter 
                  életpontjai elfogynak még a gyógyulás előtt, akkor a karaktert 
                  el kell távolítani a játékból.  
                - 
                   Járművek használata: A játékosok 
                  előre megállapodhatnak abban, hogy a játék folymán járműveket 
                  is használhatnak. Ez kétféleképpen történhet: 
                  1. a megszerzett pontok értékében a csapatok behozhatják a saját 
                  frakciójuk járműveit. 
                  2. a táblán előre elhelyezett járműveket lehet megszerezni és 
                  használni. Ezeknek nem feltétlenül kell a frakciókhoz igazodniuk, 
                  de egyensúlyban kell lenniük a csapatokhoz képest. A járművek 
                  nem támadhatók egészen addig, míg az egyik csapat valamely karaktere 
                  el nem foglalta! A megszerzésükhöz támadás helyett a szomszédos 
                  mezőre kell lépni, és a következő körtől már az a karakter használhatja 
                  a járművet. Ilyenkor a karaktert el kell távolítani a pályáról, 
                  és helyette a jármyűvet kell irányítani az adott jármű képességeinek 
                  felhasználásával. Ha a jármű megsemmisül, akkor a benne lévő 
                  karakter is megsemmisül, és mindkettőért járó pontokat a másik 
                  játékos könyvelheti el. A megsemmisülés előtt a karakter a fordulója 
                  helyett azonban kiszállhat a járműből, és egy szomszédos négyzetről 
                  tovább folytathatja a játékot. Vagyis a járműből való kiszálláskor 
                  a járművel nem lehet mozogni vagy támadni, és a kiszálló karakter 
                  is csak max. 6 négyzetnyit mozoghat, de nem támadhat.  
                - 
                   Győzelmi feltételek: A győzelmet 
                  az a játékos szerzi meg, aki:  
                  1. Elfoglalja a táblán található összes outpostot, és ezzel 
                  megakadályozza az ellenfelét, hogy új karaktereket hozzon a 
                  játékba, 
                  2. Eléri a játék kezdetkor megállapított ponthatárt. (pl. 100) 
                  A győzelmi pontokba csak a megsemmisített karakterek pontjai 
                  számítanak bele, a körönként kapott 10-10 bonuszpont nem! Ezeket 
                  külön kell vezetni! 
                A 
                  főbb szabályok nagyjából ennyiből állnak, de ezeket persze továbbiakkal 
                  is kiegészíthetjük. A lényeg a sok gyakorlás, hiszen ekkor derül 
                  ki, hogy a Battlefront Mod teljesen más taktikát igényel, mint 
                  a hagyományos Miniatures játék... 
                | 
           
          | 
        |