|
Star
Wars Miniatures - Knights of the Old Republic II
Barta
Orsolya írása
Az
első rész után úgy gondoltam a Knights of the Old Republic II
- The Sith Lords játék is megér egy összehasonlítást a Miniatures
változatával. A második rész négy évvel az első után játszódik,
és hasonlóan az elsőhöz, ebben is egy múltját vesztett karaktert
kapunk (férfi és női karaktert is lehet választani, valamint,
míg az első részben katona, felderítő és szélhámos, addig itt
jedi védelmező, őrszem, és tanácsos a lehetséges kiindulási pontok).
A választott karakternek, bár adunk nevet is a játék elején, ezután
mégis mindenki Exile (száműzött) Jedi-nak fogja szólítani. Sajnos
a fejlesztők nem az első rész karaktereivel folytatták a játékot,
bár néhány szereplő azért feltűnik a korábbi csapatból is.
Őszintén szólva én nem voltam elragadtatva a KOTOR II-től, számomra
az első rész után nagyon idegenek voltak mind az új segítők, mind
a helyszínek, az egész játékot pedig kicsit nyomasztónak éreztem.
Ráadásul az már az első részben is problémám volt, hogy túl sok
a segítő, és például Zaalbar-t és Mission-t Taris után már egyáltalán
nem is használtam. Ez még hatványozottabban igaz a II-es játékra,
mivel itt a korábbi 9 helyett már 10 segítőnk van, pedig 6 bőven
elég lenne.
Visszatérve
az összehasonlításra, míg az KOTOR első részéhez már minden főszereplő
megjelent a Miniatures sorozatban, addig a II. rész néhány főkaraktere
még egyáltalán nem, vagy igen különös formában lett kiadva. Már
az előző cikkben szó volt róla, hogy a 2006-os Champions of
the Force sorozat volt az első, melyben külön frakcióként
tűnt fel a Sith és a régi köztársasági oldal. Nos, a Régi Köztársaság
egyetlen egyedi karaktere Bastila Shan volt,
mellette viszont megjelent még három Jedi karakter, melyek ugyan
nem egyediek, mégis felismerhető bennük a KOTOR 2 három fontosabb
karaktere, nevezetesen: a Jedi guardian (védelmező)
egy az egyben Atris, a telosi Jedi Akadémia vezetője.
Vele a játék során csak kétszer találkozunk, és ahhoz képest,
hogy az utolsó Jedinak tartja magát és erre mérhetetlenül büszke
is, olyan allűrjei vannak, amik már kezdetben is azt sugallják,
hogy itt bizony valami nincs rendjén. Atris már, hogy úgy mondjam,
érdekesen értelmezi a Jedi-lét fogalmát. Persze az sehol sincs
leírva, hogy a kiadott figura tényleg Atris lenne, de a külseje
alapján róla lett mintázva. Mivel ez egy uncommon karakter, vagyis
nem a ritkábbak közül való, jó eséllyel lehet benne a kiegészítő
csomagban, mivel pedig nem egyedi, hanem csak egy "töltelék"
jedi, képességek dolgában sincs túlságosan eleresztve: a közelharc
dupla támadással alap a Jedi karaktereknél, a fénykard söprés
pedig Erőképességnek nem sok.
|
|
A
Jedi Consular (tanácsos) a videó-játék Disciple-jére
emlékezetet, bár őt csak azok ismerhetik jobban, akik női karakterrel
játszották a játékot. A férfi karakterhez helyette a Handmaiden
csatlakozik, akiről később lesz szó. Nos a Consular karakterről
hasonlókat lehet elmondani, mint a guardianról, vagyis, hogy uncommon
figura, nem egyedi, és a képességei szintén elég szerények, pedig
a játékban az igazi Disciple-ból bizony egy nagyon erős Jedi tanácsost
lehet képezni! |
|
A
sort a Jedi Sentinel (őrszem) zárja, aki viszont
abszolút Visas Marr akar lenni. Neki már Erő képességekre
se futotta, mindössze két Erőpontot kapott, amit a szabály szerint
+2 mezőnyi lépésre vagy egy rossz támadó dobás újradobására használhat
fel. Visas Marr-ból azonban nem kell ezzel a gyenge utánzattal beérnünk,
2008-ban a KOTOR sorozatban megjelent egy "igazi"
verziója is. Ez már életpontok tekintetében is 20-szal múlja felül
a Champions-os sentinelt, ráadásul kritikus találat esetén
azonnal támadhat még egyet és a 6 négyzeten belüli ellenségek elvesztik
a lopakodás képességüket. Az immár 3-ra gyarapodott Erőpontját pedig
már közelharci támadás kivédésére is használhatja, valamint az Erő
Megérzés képesség segítségével az összes ellenséget meg tudja fosztani
a lopakodás képességtől, sajnos azonban csak egy kör idejére. |
|
HK-47
és T3-M4 mellett Mandalore a harmadik olyan karakter,
aki már a KOTOR első részes csapatának is a tagja volt, bár ekkor
még Canderous Ordo néven. Ordo Miniatures karakteréről
már volt szó az előző cikkben; a játék második részében már nem
is látjuk az arcát, csak a párbeszédekből (és a vájt fülűek számára
a hangja alapján) derül ki, hogy valóban ő volt egykor Revan egyik
társa. Az ő második részes verziójából sem készült konkrét egyedi
figura, a Bounty Hunters sorozat mandalorjai viszont
egytől egyig olyan páncélt viselnek, amilyen Ordo-nak volt a játék
második részében. Mivel ezek szintén common vagy uncommon, és
nem egyedi karakterek, nem túl erősek egy egyedi mandalorhoz képest,
viszont a többi frakció sima katonáit bizony jócskán felülmúlják
mind élet, mind képességek terén. Érdekesség, hogy a játékban
Ordo ekkorra már a fő mandalorrá lépett elő, innen a neve is.
Ezt pedig azért tehette, mert a mandalor háború folyamán, amikor
Revan megölte az előző Mandalore-t, elvette a rituális sisakot.
A sisak (és a páncélzat) nélkül pedig nem lehetett új vezetőt
választani. A cucc rejtekhelyét Revan persze végül elárulja Ordo-nak,
ezzel lehetővé téve az új főnök választását. Nos, ha ez a páncélzat
annyira rituális (és gondolom egyedi) akkor miért viseli ezt a
Bounty Hunters sor összes mezei mandalorja? Ismét egy átgondolatlanság
a tervezők részéről?
|
|
Itt
kell megemlítenünk a szintén a Bounty Hunters sorozatban
megjelent Basilisk War Droidot, ami szintén kicsit
furcsa. Már az első játékban is szóba került ez a mandalor harci
droid, ami igazából egy egyszemélyes leszállóegység és felszíni
harci jármű egyben, legalábbis ilyesmi kép alakulhat ki bennünk,
amikor meghallgatjuk Ordo ezzel kapcsolatos háborús történetét.
A második játékban személyesen is kipróbálhatjuk a szerkezetet,
mivel egy ilyennel szállunk le az Onderonra, Iziz város
főterére, ahol persze a lakosokban rögtön megáll az ütő, mert azt
hiszik, megint támadnak a mandalorok, mint annak idején a háború
alatt. Ekkor láthatjuk is magát a gépezetet, ami távolról talán
Xizor herceg Virago-jára emlékeztet. Ehhez képest a Bounty Hunters
sorozatban a Basilisk War Droid egy jóval korábbi, képregényes verzióját
adták ki, ami némileg megzavarhatja azokat, akik ezt a gépezetet
csak a játékból ismerik (köztük engem is): ez egy hatalmas fém rovar,
sok ágyúval és nem túl nagy szárnyakkal, amit a hátán ülve lovagol
meg a mandalor katona. Sajnos azonban így nem nagyon van összhangban
azzal a képpel, ami a játék alapján alakulhatott ki bennünk. Ott
ugyanis arról volt szó, hogy ezeket a szerkentyűket a támadáskor
orbitális pályáról dobták ki egy űrhajóból és a kezelő mindig a
kabinban volt. Még ha el is hiszem, hogy a jó öreg mandalor páncél
kibírja az űrbeli használatot, akkor is kicsit fura. Ráadásul amikor
a Bounty Hunters-sorozat 2006-ban megjelent már megvolt
a KOTOR II is, a készítők mégis a korábbi bogár-verziót választották.
Persze, ha már ez volt előbb, akkor talán megbocsájtható. |
|
|
Ezzel
megint elérkeztünk a tényleges KOTOR Miniatures-sorozathoz, és a
valóban egyedi karakterekhez. A sorozat 1-es számot viselő tagja
Atton Rand, az ex-Jedivadász és Sith vallató tiszt.
Mondanom sem kell, hogy kétes múltja ellenére mégis a Régi Köztársaság
színeiben tűnik fel, de azt már az előző cikkben is írtam, hogy
a karakterek csoportbesorolásával nem mindig értek egyet. Köztársasági
színei ellenére azért megmaradt a Jedi vadász képessége, még szerencse,
hogy ez a képesség minden Erőképes karakter ellen támadási és sebzési
bónuszt ad, vagyis a Sithek ellen is hatásos. Az ajtónyitó képessége
szintén egybevág a videó-játékkal, ahol elég ügyesen tört fel mindenféle
zárat; az alattomos támadás szintén illik a karakteréhez. Amit viszont
nagyon hiányolok a Miniatures verziójából, az az 'avoid defeat',
vagyis a halál elkerülése, pedig ha emlékszünk a videó-verzióra,
ő volt az egyetlen, aki még fel tudott állni a csata közben miután
megölték. Ráadásul a 60 életpontja szintén nem valami sok egy főkarakterhez
képest. |
|
Attont
a sorban Bao Dur követi 90 életponttal. Ő a videó-játékban
a technikusunk, aki nagyszerűen ért droidok javításához, szuperül
lehet használni erőterek semlegesítésére, ráadásul félig már maga
is gép (a bal karja már nem eredeti). A Miniatures figura teljesen
összhangban van ezzel: az iker támadása mellett Bao Dur megsemmisíti
a pajzsot, valamint a 'damage reduction', vagyis a sebzés csökkentése
képességeket szomszédos ellenségek esetén, ráadásul a szövetséges
droidokat képes körönként 30 ponttal feljavítani. (Persze minden
körben csak egyet.) Emellett, ha lövünk vele, alapból 20-at sebez,
de ha nem mozgunk vele a fordulóban akkor ehhez még +10 sebzési
bónusz járul. Összegezve: nagyon jól használható karakter. |
|
Mira,
a Nar Shadda-i fejvadász a KOTOR sor 6-os számot viselő tagja, és
természetesen ő is köztársasági színekben került a sorozatba, bár
magamtól simán a fringe-ek, vagyis az egyéb közé tettem volna. Személyében
szintén egy szuperjó figurával gazdagodhatunk. A videó játékban
kimondottan jó hasznát vehettük aknamezőkön való áthaladáskor, és
egyébként is jól értett a robbanószerekhez. Bár a Miniatures játékban
nincsenek aknamezők, a robbantási képessége megmaradt: támadás helyett
képes felrobbantani egy nagyméretű állványos fegyvert, bár a végeredmény
nem garantált, mivel az ellenfél kivédheti a megsemmisülést, és
ehhez mindössze legalább 6-ot kell dobnia védekezésképpen. A 'bounty
hunter' (fejvadász) képessége +4 támadási bónuszt ad neki egyedi
ellenségek ellen. Emellett iker és mobil támadása is van, ráadásul
a 'splash 10' képessége biztosítja, hogy akkor is sebződjön a célpont,
ha elvétjük a lövést. |
|
Kreia,
a Jedi (vagy Sith?) öregasszony szintén megjelent a KOTOR-sorozatban,
ráadásul végre a saját helyén, vagyis a fringe-ek között. Elég erős
figura, bár ez igaz a videó-verziós karakterre is. 100 életpontja,
20 védekezése és 20 sebzése van. Dupla helyett tripla támadásra
képes, ha nem mozog a fordulójában, ráadásul kritikus találat esetén
támadhat még egyet. A Minatures figura megkapta a 'betrayal',
vagyis árulás képességet is, ami nagyon ritka, rajta kívül csak
Palpatine-nek van. Ez azt jelenti, hogy ha egy ellenséges karakter
őt támadva 1-et dob a kockával, a karakter a játék végéig átáll.
Ráadásul, mivel az előtörténete szerint őt magát is többször elárulták,
ebből lett a sötét oldali neve is (Darth Traya). Az Erőképességei
között megtalálható az életelszívás, ami szintén passzol a videó-játékhoz,
mivel a Dantuinon is így ölte meg a Jedi mestereket, legalábbis
a jó oldali verzióban. Némi probléma a figura külsejével van, ugyanis
dupla pengéjű fénykardot kapott. Ez viszont azért nem autentikus,
mivel a videó-játékban az egykori tanítványa, Darth Sion,
már a játék legelején megszabadítja az öregasszonyt a fél kezétől,
a dupla pengés kard viszont kétkezes fegyver, vagyis Kreia ezt képtelen
használni. A videó verzióban nem is lehet a kezébe adni, hiába próbálkozunk
vele, a mini-figura mégis ilyen fegyvert kapott! Néha ilyenkor az
az érzésem, mintha a figurák tervezőinek lövésük sem lenne arról,
hogy tulajdonképpen kik is az egyes karakterek, akiket nekik valahogy
meg kell alkotni. |
|
A
segítő csoport utolsó eddig megjelent tagja Brianna,
a Handmaiden, aki echani handmaiden néven jelent
meg, és hasonlóan a Champions sorozat Jedi karaktereihez,
gyakori és nem egyedi figura. Ez azért előnyös, mert így egy csapatba
többet is be lehet tenni belőle, és bár csak 40 életpontja van,
mind a támadó, mind a védekező képességei jól hasznosíthatóak.
A telosi Jedi akadémián persze nem csak Briannával, hanem még
egy csomó szinte teljesen egyforma handmaidennel találkozhatunk,
de mivel én női főkarakterrel játszottam a játékot, a handmaidenekről
nem tudok sokat; női karakterhez Brianna helyett Mikal, a disciple
csatlakozik. A Miniatures figurának van dupla, iker és fejlesztett
mobil támadása is, valamint kivédés, ami lövések ellen engedélyez
védekező dobást. A Miniatures-ben azért kapta az echani jelzőt,
mivel ehhez a fajhoz tartozik, a fegyverei viszont nem autentikusak,
mivel a játékban alapvetően közelharcos karakter, a kis figura
mégis sugárpisztolyokat kapott. Mindazonáltal egyes promóciós
fotókon pisztollyal láthatjuk, talán ezek alapján készült a mini
figura is.
|
|
A
KOTOR II két sith lordja egymáshoz képest két év csúszással jelent
meg: Darth Nihilus még 2006-ban a Champions
of the Force sorozatban, Darth Sion pedig
2008-ban a KOTOR-sorban. A videó-játék folyamán Nihilust
már szinte misztifikálják a szereplők, olyan iszonyatos történeteket
mesélnek róla, hogy minden életet megöl maga körül. Először kicsit
féltem a vele való találkozástól, azt hittem hasonló lesz, mint
az első játékban a Malakkal való végső összecsapás. Ehhez képest
nem egyedül kellett megvívnom vele, hanem hárman mentünk, és egyáltalán
nem volt egy nagy szám. Nem is értem, hogy hogyan lett belőle
a jelmezesek körében is egy ennyire népszerű karakter. A Miniatures
verziója azért valamivel használhatóbb, mint a bohóc, akit a videó
játékban láttunk: bár képesség dolgában nincs túlságosan eleresztve,
az Erőképességei kárpótolnak ezért. Alapból 5 Erőponttal indul
és két olyan képessége is van, ami újratölti az életét: az 'életelszívás',
ami 10 pontot von le a célponttól, miközben a saját életét 10-zel
felviszi, valamint a 'Sith éhség', ami ugyanezt csinálja, csak
20 pont értékben, valamint ez a képesség a célpont Erőpontjaiból
is (ha vannak neki) átmenekít egyet Nihilushoz. A gond akkor van,
ha nagyobb tömegbe kerülünk, mert ilyenkor, míg mi körönként csak
egyszer tudunk Erőpontot használni, tehát jó esetben 20 pontot
gyógyítunk magunkon az ellenfél rovására, addig Nihilus eredeti
100 életpontja pár iker és dupla támadás alatt egy szempillantás
alatt el tud fogyni. Nihilus legnagyobb gyengéje is az, ami Malaknak,
nevezetesen, hogy nincsenek védekező képességei.
|
|
Darth
Sionnak alapból 110 életpontot határoztak meg a készítők,
ami elsőre nem tűnik soknak, ha azt vesszük, hogy a videó verzióban
milyen sokáig kellett ütni, hogy végre kinyúljon. A turpisság ott
van, hogy Sion, ha éppen meghalna, 2 Erőpontért csinálhat egy hárító
dobást, aminek legalább 6-nak kell lennie. Ha a dobás sikeres, visszakapja
az összes életpontját és folytatódhat a hentelés! Nem rossz, még
akkor sem, ha gyors fejszámolással kiszámoljuk, hogy mivel összesen
5 Erőpontja van, maximum kétszer tudja eljátszani ezt a mutatványt,
csakhogy az eredeti 110 életpont akkor már rögtön 330, vagyis hirtelen
a legmagasabb életpontú karakterré lép elő. Összehasonlításképpen:
az AT-AT lépegető életpontja 300. Persze minden azon múlik, hogy
milyen ügyesen dobáljuk a kockát. |
|
A
főkarakterek után érdemes megemlíteni pár jellemző mellékkaraktert
is. Az egyszerű köztársasági, sith és mandalor katonákról már
esett szó az előző cikkben, van viszont néhány olyan jellemző
töltelékszereplő is, amik csak a kettes játékban kerültek elő.
Ezek közül kettő lett kiadva a KOTOR-sorozatban, a Sith
Assassin, (orgyilkos), és a Sith Marauder
(fosztogató). A Marauder-nek nevezett karakterek a játékban inkább
amolyan Sith mester-féleségek voltak. Az Assassin-ek nem voltak
nagyon veszélyes ellenfelek, viszont soha nem egyedül, hanem legalább
hármas-négyes csoportokban támadtak. Nos a miniatures figura valamivel
használhatóbb: bár közelharcos karakter, a 60 életpont nem olyan
rossz, tekintve, hogy csak egy uncommon figura. A paralízis képessége
egy körre képes megbénítani az élő célpontot (droidokra nem hat),
vagyis az ellenfél legközelebb már csak a következő kör folyamán
használhatja az érintett csapattagját. Ez igazán persze akkor
hatásos, ha a célba vett karakter még nem volt aktiválva az adott
körben, az ilyen aktiválatlan ellenségek ellen pedig az Assassin
kap még 4 támadási és 10 sebzési bónuszt is. Ha ebből a karakterből
hármat-négyet beválogatunk a csapatunkba, jó esélyeink lesznek
a győzelemre.
A Marauder is hasonló kaliberű karakter. Bár nincs olyan sok különleges
képessége, mint az assasssinnak, az életpontja már 80, és a fénykard
védésnek hála, nem áll teljesen felkészületlenül az ellenséges
lövésekkel szemben.
|
|
|
Az
első játék több szörnye előkerült a játék második részében, de mellettük
azért akadtak új arcok is, ezek kiadása azonban még eléggé kezdeti
fázisban van. A Dxun-on futhattunk össze néhány Bomával, de leginkább
csak egészen fiatal példányokkal. A KOTOR-sorozatban viszont
megjelent a "mamájuk" vagyis a felnőtt Boma.
A legtöbb szörny, illetve állat karakterhez hasonlóan 'savage' (vad)
karakter, vagyis ha be is válogatjuk a csapatunkba, nem igazán lehet
irányítani. Aktiváláskor nem lehet vele taktikázni, egyenesen neki
kell vele rontani a legközelebbi ellenséges karakternek, ha 12 négyzeten
belül van. Így, ha az ellenség mondjuk még egy csoportban van, nem
sok esélyünk lesz rá, hogy esetleg egy kör múlva ki is hozzuk az
állatunkat a tömegből. Persze biztos vannak olyan helyzetek, amiben
jól használható. 100 életpontja van, kiegészítve 'charging assault'
+10-zel (támadó roham) ami lehetővé teszi, hogy 12 négyzetnyi mozgás
után is támadjon, ráadásul ekkor az alap 20-as sebzéséhez még +10
bónusz is társul. A Miniature verziója viszont 'Large' (nagy) karakternek
számít, vagyis 4 négyzetnyi helyet foglal el a táblán. Ezért már
alapból nehezen használható olyan pályákon, amin bujkálós, sikátoros
a terep. |
|
A
Telos felszínén barangolva egy katonai bázison összefutottunk egy
elég méretes Tank Droiddal is. Ez is megjelent
már figurában még 2007-ben a The Force Unleashed szériában
a fringe-ek színeiben. Őszintén szólva én játékban még soha nem
próbáltam ezt a droidot, de már több elismerő kritikát olvastam
róla. A 'splash 10' képessége mindenesetre biztosítja, hogy csak
sikeres találatunk legyen, a 'damage reduction 10' pedig minden
minket ért találat esetén automatikusan 10-zel csökkenti az elszenvedett
sérülést, ezért egyszerű katonák például egyáltalán nem tudnak ennek
a droidnak sérülést okozni. Szerencsére ez a képesség fénykardok
ellen hatástalan. Itt jöhet azonban Bao-Dur és Mira. Bao-Dur fentebb
említett 'demolition' képessége ugyanis megszünteti a 'damage reduction'
képességet, Mirának pedig pont az ilyen állványos fegyverek likvidálása
az egyik szakterülete. |
|
Bár
az előző cikkben bemutatott Sötét Nagyurak Völgye a KOTOR II-ben
is feltűnik, sajnos a Wizards nem érezte szükségét, hogy a KOTOR
II játékhoz is megjelentessen hivatalosan valamilyen új pályát.
E tekintetben kénytelenek vagunk beérni a rajongók által készített,
vegyes szinvonalú alkotásokkal. A felső képen a Dxun-on lévő mandalor
tábor helyszínét látjátok, ami egy egészen jól sikerült, játszható
pálya, alul pedig a Nar Shaddát. Ezzel talán annyi a probléma, hogy
kicsit túl színes, a közlekedők viszont nagyon sötétek. De persze,
aki tud, csináljon jobbat, addig pedig érjük be ezzel. További,
az egész Star Wars galaxist felölelő, rajongói pályák ingyenesen
letölthetők a http://www.the-holocron.com oldalról. |
|
|
Az
angol nyelvű kártyák, amiket az illusztációk között láttok eredetiek,
amik viszont magyar nyelven vannak, azokat sajnos eredetiben nem
tudtam megszerezni, de a pontértékek és a képességek ugyanazok,
mint a hivatalos káryákon. Ha bárkinek ezek közül megvan valamelyik
eredetiben és bescannelve elküldi a címünkre, szívesen kicserélem
a képeken. |
|
A
Knights of the Old Republic II-ben szereplő fő- és mellékkarakterek
a Miniatures-sorozatban: |
OLD
REPUBLIC
Atton Rand- Knights of the Old Republic 1/60
Bao-Dur - Knights of the Old Republic 2/60
Jedi Consular - Champions of the Force 2/60
Jedi Guardian - Champions of the Force 3/60
Jedi Sentinel -
Champions of the Force 4/60
Mira - Knights of the Old Republic 6/60
Visas Marr - Knights of the Old Republic 10/60
SITH
Darth Nihilus - Champions of the Force 12/60
Darth Sion - Knights of the Old Republic 14/60
Sith Assassin - Knights of the Old Republic 16/60
Sith Marauder - Knights of the Old Republic 19/60
FRINGE
Boma - Knights of the Old Republic 37/60
Echani Handmaiden - Knights
of the Old Republic 39/60
Kreia - Knights of the Old Republic 45/60
Telosian Tank Droid - The Force Unleashed 57/60
MANDALORIAN
Basilisk
War Droid- Bounty Hunters 54/60
Mandalorian Blademaster - Bounty Hunters 56/60
Mandalorian Commander - Bounty Hunters 57/60
Mandalorian Soldier - Bounty Hunters 58/60
Mandalorian Supercommando - Bounty Hunters 59/60
Mandalorian Warrior -
Bounty Hunters 60/60
|
|
|