Star Wars Miniatures - Knights of the Old Republic
Barta Orsolya írása

Bár a KOTOR-játék már nem egy új darab, mivel 2003 novemberében jelent meg, érdemes azonban mégis egy pillantást vetnünk rá és összehasonlítani a Star Wars Miniatures játék 2008-as kiadású Knights of the Old Republic elnevezésű sorozatával. Akik már játszották a video-játékot, azok tudják, hogy a sztori 4000 évvel a Yavin-i csata előtt játszódik, és bár a Köztársaság és a Jedi rend már létezik, mégis sokban különbözik az a korszak a Birodalom és a Felkelés korától.

A Miniatures-sorozat 60 figurát tartalmaz, csak úgy, mint szinte az összes többi sor, leszámítva a legújabb, Clone Wars-sorozatot, ami csak 40 figurából áll. A KOTOR sor természetesen a Régi Köztársaság korának karaktereit tartalmazza a legnagyobb számban, de emellett megtalálható benne néhány szereplő mind a régi, mind az új filmtrilógiából. A sorozatba persze nem csak a két KOTOR játék, hanem a KOTOR képregények néhány ismertebb karaktere is belekerült, mindazonáltal, ha végignézzük a listát, feltűnhet, hogy azért ez a sor nem teljes. Hiányoznak belőle olyan főkarakterek, mint Bastila Shan, Canderous Ordo, és leginkább Darth Revan. Ennek az az oka, hogy a Régi Köztársaság korának néhány karakterét a Wizards már korábbi sorozatokba is becsempészte, viszont a Knights of the Old Republic volt az első olyan, ami direkt erre a korra lett kihegyezve. Ez pedig valószínűleg azért csak most lett aktuális, mert amikor 2003-ban megjelent az első KOTOR video-játék, a Star Wars Miniatures-játék még nem létezett, mivel egy évvel később, 2004-ben indult. Ekkor nyilván nem lett volna szerencsés egy Expanded Universe sorral kezdeni, így az elsőként és másodikként megjelent sorozat (a Rebel Storm és a Clone Strike) a régi trilógia, illetve az Episode I és II korával foglalkozott. 2005-ben aztán jött a Revenge of the Sith, így adva volt az újabb sorozat. Viszont ugyanebben az évben került a boltokba a Knights of the Old Republic II - The Sith Lords video-játék is, és mivel óriási sikere lett, felkeltette a Wizards érdeklődését. Mivel ez a video-játék alapvetően nem akció játék, sokkal inkább az úgynevezett D20-as játék PC-re illetve konzolokra adaptált változata, nem jelentett túl nagy gondot átültetni, vagy inkább visszaültetni a valódi D20-as játékok közé. (D20-as játékoknak nevezzük azokat a játékokat, amiket a 20 oldalú dobókockával kell játszani.) Bár a video-játék verzióban ez annyira nem szembetűnő, mivel a "dobálást" a gyakorlatban a számítógép végzi, azért gondolom többen emlékeznek még a fejleszthető tárgyakra, vagy a fegyverekre, amiknek a felszerelés opcióban elolvashattuk a sebzését, a kritikus találat értékét és hasonló efféléket. Az ilyen tulajdonságok és képességek a Miniatures játékban a karakterkártyákon találhatóak meg és a támadásoknál igenis dobnunk kell a kockával és szorgosan összeadogatni a támadáspontot a lehetséges bónuszokkal, aztán ezt összehasonlítani a célpont védekezésével, hogy kiderüljön, eltaláltuk-e egyáltalán a kiszemelt ellenséget.

Nos, az első olyan Miniatures sorozat, melyben a kiadó már meg merte kockáztatni a Régi Köztársaság és a Sith frakció szerepeltetését, a 2006 júniusában megjelent Champions of the Force volt. Ebben, míg a Régi Köztársaság színeiben Bastila Shan volt az egyetlen egyedi karakter, addig a Sithek között már megtalálható volt Darth Malak, Darth Nihilus, Exar Kun, természetesen a névtelen sith katonák mellett. Érdekes módon, bár a video-játékban HK-47, Darth Revan testőr-, protokoll- és orgyilkos droidja, a karakterlapja alapján egyértelműen "gonosz", ha lehet ezt egy droidra mondani, a Champions sorozatban a fringe frakcióba került, úgyhogy bármelyik csapatba beválogatható, még akár egy szeperatista csapatba is, ahol sok droidokra ható parancsnok karakterrel lehet megtámogatni. Érdemes megemlítenünk a 30-as sebzését, és a 20-as sebzésű lángszóróját, amik nagyban hozzájárulnak az ellenség megtizedeléséhez.

Ezzel szemben Bastila, aki a video-játék folyamán alávaló módon csatlakozik Malakhoz, és csak a mi hosszú és türelmes győzködésünk eredményeképpen áll vissza a jó oldalra (ha egyáltalán visszaáll), a Miniatures-ben egyértelműen a Köztársasághoz tartozik. Hasonló furcsaságokkal más szereplők esetében is találkozunk. Bastila fő képessége a csatameditáció át lett mentve a Miniatures-be is, mégpedig olyan módon, hogyha a játék folyamán bármikor 2 Erőpontért befejlesztjük, a skirmish végéig egy plusz parancsnoki hatással gazdagodik a karakterünk, mégpedig azzal, hogy ha szövetséges karakterek össztüzelnek, a +4 bónuszon felül még +2 támadási bónuszt kapnak, ráadásul az ellenfél már nem képes össztüzet használni. A másik Erőképességével, az Erő bátorsággal szintén a szövetségeseket segítő parancsnoki hatást kapunk a játék végéig. Az egyetlen dolog, amit indokolatlannak tartok, az a 110-es életpont, ami a többi főkarakter életével összehasonlítva azért kicsit magas.

A következő Miniatures-sorozat, a Bounty Hunters tartalmazta Calo Nord-ot, a hírhedt fejvadászt, akit nekünk kell likvidálni a video-játékban. A sorozat figurája életpont tekintetében nincs túlságosan eleresztve, a 60 pont elég gyorsan el tud fogyni, ha nagyobb tömegbe kerülünk. Van viszont egy figyelemre méltó képessége, ez pedig az 'Avoid Defeat', vagyis a halál elkerülése. Ezen képessége segítségével elég sokáig életben tarthatjuk, ha elég ügyesen dobálózunk a kockával.

A KOTOR-rajongóknak szerintem egyik, ha nem a legnagyobb kedvence, Darth Revan 2007-ben jelent meg a The Force Unleashed sorozatban, egyedüliként képviselve a Régi Köztársaság korát, de persze a Sithek színeiben. Ez szintén egy érdekes eset. Eredetileg, ahogy a video-játék folyamán kiderül, Revan egy nagyon képzett Jedi volt, némi heves vérmérséklettel megáldva, aki nem tudta tétlenül nézni, hogy a mandalorok megállíthatatlanul pusztítják a Köztársaság bolygóit. Ezért hadsereget szervezett és egyik győzelmet aratta a másik után, míg teljesen elsöpörte a mandalorokat. Sok Jedi csatlakozott hozzá, többek között a legjobb barátja, Malak is. Mindketten a Köztársaság hősei lettek, aztán felfedeztek valamit (a Starforge-ot), ami teljesen elemésztette őket, Sith Lordokká kiáltották ki magukat és megindultak a Köztársaság ellen. Csakhogy történt egy kis gixer: a Jedik az egyik csatában átszálltak Revan hajójára, hogy elfogják, ezt kihasználva pedig Malak tüzet nyitott a hajóra, mondván, kényelmesebb így megszabadulni a mestertől, mint egy tisztességes párbajban. Csakhogy Revan nem halt meg, és egy új személyiséggel megajándékozva még egy esélyt kapott, hogy a jó oldalon maradjon. Itt kezdődik a Knights of the Old Republic játék, és nekünk megvan a lehetőségünk, hogy bármelyik oldalon befejezzük. Ha a jó oldalon maradunk, megkapjuk a Dicsőséges Kereszt érdemrendet és mindenki boldog, ha viszont átállunk a sötét oldalra, természetesen megkaparintjuk a Csillagkohót és ténylegesen elsöpörjük a Köztársaságot. A fejlesztők úgy oldották meg a második részt, hogy bárhogyan is fejeztük be az elsőt, onnan tudjuk folytatni, tehát végül is megvan a folytonosság. Így persze érthető, hogy miért lett akkor a Miniatures karakter is Sith, de azért gondolom sokan a jó oldalon fejezték be az első játékot, ezután pedig kicsit furcsa Revant újra Sith színekben látni.

Revan karakterét elég nehéz lehetett átültetni a miniatures-be, néhány alapvető dolgot azonban a táblás játék átvett a video-játékból. Ott ugyanis többször emlegetik, hogy Revan mekkora stratéga volt, és nicsak a Miniatures-karakter egyik különleges képessége a 'Master Tactician', ami ez esetben azt jelenti, hogy hacsak nem 1-et dobunk kezdődobásnak, mi döntjük el, hogy melyik csapat kezd. Ezen felül egy parancsnoki hatása is van, ami utalhat az eredeti játékra, ez pedig az, hogy a csapatában lévő nem egyedi droidoknak támadási bónuszt ad, valamint a kezdődobás után egy droid karaktert körön kívül aktiválhat. Ez elég homályos, de ha visszaemlékszünk a játék végén a Csillagkohó harci droidjaira, talán arra lehet valamiféle utalás. A többi képessége nem kapcsolódik a video-játékhoz, de ez nem is csoda, hiszen mivel végig mi irányítjuk és fejlesztjük, a külseje és a képességei játékosonként változnak.

Canderous Ordo, a mandalor zsoldos a Legacy of the Force sorozat darabjaként jelent meg a mandalorok színeiben. Itt megint beleköthetünk kicsit a Miniatures szabályaiba, ami már a szabálykönyv legelején igen nyomatékosan megjegyzi, hogy a különböző frakciókat tilos keverni, leszámítva a fringe oldalt. Viszont ha külön fringe-csapat is helyet kapott a partiban, akkor már velük sem bővíthető a többi csapat. Ehhez képest Ordo a videó-játékban végig a mi oldalunkon harcol, kezdetben a Köztársaság oldalán, és ha átállunk, akkor sem hagy el minket. Így tehát elvileg a Miniatures játékban is simán beválaszthatjuk akár a Régi Köztársasági, akár a Sith csapatba is. 120-as életpontjával, +10-es regenerálódó képességével egy igen erős karakternek számít, a 30-as sebzésről nem is beszélve, ami szintén összhangban van a videó-játékban megismert karakterével. Ha tiszta mandalor csapatba rakjuk és megtámogatjuk mondjuk egy mandalor kapitánnyal, aki parancsnoki effektben iker támadást ad az alárendelteknek, máris kiszámolhatjuk, hogy sikeres dobások esetén összesen 180 pontnyi sérülést okozhatunk, amit bizony nem sok karakter képes túlélni. És mindezt egy fordulón belül.

Ezzel el is érkeztünk a tulajdonképpeni KOTOR Miniatures-sorozathoz, amiben a KOTOR játék többi főszereplője megtalálható. A sor 3-as számú tagja Carth Onasi, aki a videó verzióban a játék elejétől velünk van, és ha a jó oldalon fejezzük be, végig mellettünk is marad. Az eredeti sztori szerint inkább lőfegyver specialista, de én például simán átképeztem közelharcos karakterré és nem is teljesített rosszul. Nos, a Miniatures-beli karakter az eredeti verziót követi, vagyis lövész, de sajnos mindössze 70 életpontot kapott, ami mondjuk Bastila 110-ével összehasonlítva elég gyérnek tűnik. Különleges képességei között a legértelmetlenebb a Pilot képesség, ami lényegében megegyezik a ROTS sorozatban a klónok Order 66 képességével, annyiban, hogy ezen képesség önmagában nem ér semmit, csak abban az esetben, ha tudunk mellé egy olyan karaktert rakni, akinek a parancsnoki effektje pilótákra érvényes. Ilyen viszont a Régi Köztársasági karakterek között egyenlőre nem jelent meg, e nélkül pedig ez a képesség értelmetlen. Wedge Antillesnek ugyan van a pilótákra ható parancsnoki képessége, csakhogy ő 4000 évre van a Régi Köztársaságtól. Carth egy Industrial Repair 10 nevű képességgel is rendelkezik, vagyis állványos fegyverű karaktereket képes javítani, de ezt megintcsak nem tudom hova tenni, mivel a videó-játékban erre semmiféle utalás nem volt.
Az első KOTOR játék többi főszereplője, a két Jedi, Jolee Bindo és Juhani, valamint a Mission Vao - Zaalbar páros és T3-M4 mind a fringe-ek között kaptak helyet a Miniatures-sorban. A droidot és Mission-éket megértem, de szerintem Juhani és Jolee helye abszolút a köztársaságiak között lenne. Igaz hogy a videó-verzióban Juhani az első találkozás alkalmával éppen ketté akar minket hasítani, viszont, ha képesek vagyunk visszaállítani a jó oldalra, egy hűséges és nagyon erős Jedi védelmezővel gazdagodik a csapatunk. Sőt olyannyira a világos oldal elkötelezettje lesz, hogy végül, ha mi áttérünk a sötét oldalra, kénytelenek leszünk megölni. A Miniatures-ben 80 életpontot kapott, ami nem is rossz; a képességei között megtalálható a 'Deadly Attack', vagyis támadáskor nála a 19-es és a 20-as dobás is kritikus találatnak számít. Ez kiegészítve a 'Vicious Attack'-kel, ami a kritikus találat esetén háromszoros sebzést ad kétszeres helyett, elég veszélyessé teszi még egy Darth Malak kaliberű karakter számára is, akinek szerencsés dobással simán leviszi a fél életét. Az Erő képességei között megtalálható a 'Sith rage', ami jól illik a videó-játék beli heves kirohanásaihoz.

Jolee kicsit más, mivel, bár ő szürkének vallja magát, mégis a jó oldal elkötelezett híve. A Miniatures-játék csoportbesorolása folytán viszont, sajnálatos módon akár a Sithek közé is beválogathatjuk. Juhanihoz hasonlóan ő is 80 életponttal bír, és az Erőképességei között megtalálható a kábítás, ami egy körre megbénítja a célpontot. Sajnos azonban ez a képesség 11-es dobással védhető. Érdekes, hogy bár a videó-játékban Jolee Jedi Tanácsos, így zöld fénykardja van, a Miniatures sorozatban mégis kék kardot kapott.

T3-M4, a KOTOR játék R2-D2-ja viszont a videó-verzióbeli képességeiből csak az 'Override'-ot kapta meg a Miniatures-ben, vagyis az ajtó nyitás és zárás képességét. Emellett 20-as sebzésű lángszórót is használhatunk a hagyományos, 10-et sebző alaptámadás helyett.

Mission szintén érdekes, mivel a Miniatures-ben egyértelműen közelharcos karakter, 60 életponttal, pedig a videó-verzióban bizony elég gyengécske volt. Én személy szerint Taris után már nem is nagyon használtam. Képességei között természetesen megtalálható a 'Stealth' (Rejtőzködés) és a 'Door Gimmick', vagyis a zárfeltörés.

Zaalbar-nak igazából nincsenek nagyon extra képességei, ami miatt használható lehet, az a 100 pontnyi élete, és a szomszédos ellenségek elleni 30-as sebzés.

Darth Malak első verziója a Champions of the Force sorozatban jelent meg több Sith Lorddal egyetemben és azon karakterek közé tartozik, akik már több különböző kiadást is megértek. Ez igen figyelemreméltó, mert a többször kiadott karakterek 99%-ban a filmes szereplők közül kerülnek ki. Arra már a Revenge of the Sith-es írásban is kitértem, hogy a többször megjelenő karakterek némiképp fejlődni is szoktak, ez történt Malak esetében is; ha összehasonlítjuk a 2006-os és a 2008-as változatát, azt látjuk, hogy a 2008-as valamivel erősebb, több képessége van, megújulnak az Erőpontjai a játék során, használhatóbb a parancsnoki effektje és ami a legjobb, az erősebb verziója kevesebb pontot ér! Mindkét karakter legnagyobb gyengéje azonban, hogy semmiféle védekező képessége nincs, ezért könnyű célponttá válik, ha nem rendelünk mellé védő karaktereket.

A főkarakterek mellett a KOTOR videó-játék természetesen bővelkedett szörnyekben is. Ezek közül kettő került bele a Miniatures sorba, a tarisi rakghul és korribani shyrack. A rakghul, bár csak 30-as életű, mégis jó szolgálatot tehet, leginkább a rakghul kór nevű képessége miatt. Ez egyrészt +10 sebzést ad az élő karakterekkel szemben, másrészt, ha a támadás alatt a célpont meghal, egy újabb rakghult rakhatunk fel a táblára az elhullott ellenfél helyére. Egyszerű ellenséges katonákból ilyen módszerrel elég gyorsan egy rakghul szakaszt tudunk kiállítani.

A shyrack egy repülő, félig rovar, félig madár-szerű lény. Bár nem túl nagy méretű, a miniatures-ben mégis Huge karakternek számít, vagyis 9 négyzetnyi helyet foglal el, szerintem teljesen indokolatlanul. Ráadásul 70 életpontot és 20-as sebzést kapott, ami összehasonlítva mondjuk Carth Onasi 70 élet- és 10 sebzéspontjával szintén túl felértékeltnek tűnik. A videó-játék verzióban ezeket a szörnyikéket 10-es - 20-as csoportokban lehetett irtani!

A szörnyeken kívül kiadásra került egy halom katona is mind a Sith, mind a Köztársasági mind a mandalor oldalról. Ezek az egyszerű katonák élet és képességek szempontjából nagyjából megegyeznek a többi frakció katonáival, vagyis általában 10 életpont és nulla képesség jellemző rájuk, kivéve a mandalorokat, ahol még a legegyszerűbb katona élete is 40 pontnál kezdődik. A sith karakterek között megtalálható a játékból jól ismert két droidtípus is, az assault és a heavy assault droid. Mindkettő rendelkezik Shield 2 képességgel, ami jelentősen megnehezíti a likvidádsukat. A sima assault droid nem annyira erős, 60 életpontja van, viszont a heavy assault-nak már 110 az élete, ráadásul dupla és iker támadást is tud csinálni, vagyis jó esetben egy fordulóban 4x támadhat.
És végül két olyan figura, illetve karakter, akik első pillantásra nem is tűnnek igazán ide valónak, de ha jobban megnézzük őket, kiderül, hogy ez a két common, vagyis gyakori karakter bizony megtalálható a KOTOR játékban, ráadásul a főszereplők között. Az Old Republic Recruit és az Old Republic Scout a Legacy of the Force sorozatban jelent meg, és a kiadásuk nagyon hasonló a KOTOR II játék néhány főbb szereplőjéhez: nevezetesen, ezek a karakterek nincsenek egyediesítve, alig van életük, különleges képességek tekintetében sem állnak valami jól, és mégis... Ha visszaemlékszünk a KOTOR játék kezdetére, amikor új karaktert hozunk létre, három kategóriából lehet választanunk, a katona, a felderítő és a szélhámos közül. A választott karakter lesz végül Revan, ahogy ez a játék háromnegyedénél ki is derül. Nos, a háromból kettő jelent meg, a Recruit (újonc) személyesíti meg a katona karaktert, a Scout (felderítő) pedig értelemszerűen a felderítőt. A ruhájuk egy az egyben megegyezik a videó játékból megismert alapruhákkal, sőt, a fejüket is igyekeztek a tervezők úgy megmintázni, hogy a játékban választható fejek valamiképpen felismerhetőek legyenek. A bökkenő az, hogy mindkét kiadott karakter nő, a KOTOR rajongók fele viszont meg van győződve róla, hogy Revan férfi. Úgyhogy itt megint nem jutunk közelebb a megoldáshoz, és persze lehet azzal védekezni, hogy ez a két kiadott figura igazából csak két névtelen ágyútöltelék, de ahogy azt már korábbi sorozatoknál is eljátszották a tervezők, előfordul, hogy a névtelen karaktert szándékosan úgy mintázzák meg, hogy igenis megfeleltethető legyen a sztori egy főbb szereplőjének.
Ha már vannak KOTOR-os karakterek, a Wizards nem hagyott minket pályák nélkül sem. Idáig hivatalosan két Miniatures pálya jelent meg a Knights of the Old Republic világából: a korribani Sötét Nagyurak Völgye, és a Tarisi Alsóváros a csatornákkal. A Sötét Nagyurak Völgye egy meglehetősen rendhagyó pálya. Az egész egy nagy üres térségből áll, amit álló és ledőlt obeliszkek szabdalnak, a két hosszú oldalán pedig megtalálhatóak, Ajunta Pall, Tulak Hord, Marka Ragnos és Naga Sadow sírjának bejáratai. A sírok maguk persze már a pályán kívül esnek, de ha valaki kedvet érez magában, még akár ki is egészítheti az eredeti pályát a fent említett urak sírjainak alaprajzaival. Az Alsóváros sokkal hagyományosabb; megtalálható rajta a lezuhant mentőkabin, a kitaszítottak faluja és a csatornarendszer egy darabkája is.
A KOTOR sikerét mutatja az is, hogy lelkes rajongók további pályákat is elkészítettek a videó-játékból, amiket a netről ingyenesen le lehet tölteni. Ilyen például Taris két másik városszintje, a danooine-i jedi enklávé vagy a kedvencem a Leviatán parancsnoki hídjának egy darabja, aminek az alaprajzát szinte egy az egyben a videó-játékból mentette át a készítő. A Taris-i pályán én két dolgot kifogásolok, az egyik, hogy a különböző helységek, mint a kantin, kórház, párbaj aréna, stb. összenyílnak, ami szerintem értelmetlen, a másik, hogy a készítő elfelejtett legalább egy turbóliftet beiktatni az egyik sarokba, ami ha lenne, esetleg egy nagy játékban a város mindhárom szintjén egyszerre lehetne játszani. Ha megnézitek a hivatalos Alsóváros-pályát, ott megvannak a turbólifek.

Persze oldalakon át lehetne még elemezni a két játéktípus közötti hasonlóságokat és eltéréseket, valamint górcső alá venni a KOTOR 2 és a KOTOR képregények szereplőit, de talán ízelítőnek ennyi is elég. Nincs más hátra, mint újra elővenni a videó-játékot, aztán kipróbálni a Miniatures verziót is.

A Knights of the Old Republic játék első részében szereplő fő- és mellékkarakterek a Miniatures-sorozatban:

OLD REPUBLIC
Bastila Shan - Champions of the Force 1/60
Carth Onasi - Knights of the Old Republic 3/60
Old Republic Captain - Knights of the Old Republic 7/60
Old Republic Commander - Champions of the Force 5/60
Old Republic Guard - Knights of the Old Republic 8/60
Old Republic Recruit - Legacy of the Force 2/60
Old Republic Scout - Legacy of the Force 3/60
Old Republic Soldier - Champions of the Force 6/60

SITH

Darth Malak - Champions of the Force 11/60
Darth Malak, Dark Lord of the Sith - Knights of the Old Republic 13/60
Darth Revan - The Force Unleashed 1/60
Elite Sith Trooper - Knights of the Old Republic 15/60
Sith Assault Droid - Champions of the Force 15/60
Sith Guard - Knights of the Old Republic 17/60
Sith Heavy Assault Droid - Knights of the Old Republic 18/60
Sith Operative - Knights of the Old Republic 20/60
Sith Trooper - Champions of the Force 16/60
Sith Trooper - Champions of the Force 17/60
Sith Trooper Captain - Knights of the Old Republic 21/60
Sith Trooper Commander - Champions of the Force 18/60

FRINGE
Calo Nord - Bounty Hunters 23/60
HK-47 - Champions of the Force 57/60
Jolee Bindo -
Knights of the Old Republic 43/60
Juhani - Knights of the Old Republic 44/60

Mission Vao - Knights of the Old Republic 47/60
Rakghul - Knights of the Old Republic 48/60
Shyrack - Knights of the Old Republic 49/60

T3-M4 - Knights of the Old Republic 51/60
Zaalbar - Knights of the Old Republic 53/60

MANDALORIAN
Canderous Ordo - Legacy of the Force 54/60
Mandalorian Commando - Knights of the Old Republic 57/60
Mandalorian Marauder - Knights of the Old Republic 58/60
Mandalorian Scout - Knights of the Old Republic 60/60
Mandalorian Trooper - Legacy of the Force 56/60