|
Star
Wars Battlefront
Rostás Norbert írása
A
Battlefront előtt nem volt csapatalapú FPS (first person shooter,
azaz első személyű lövöldözős) játéka a Lucasarts-nak. Ezt a hiányosságot
kívánták bepótolni, mikor megjelentették a hihetetlen hangulatos,
élethű, és remek grafikájú játékot. Ezzel nem csak a játékpiaci
szegmensen tátongó űrt töltötték be, hanem egy piacvezető, és
nagyon népszerű projectet indítottak világhódító útjára. Magyarországon
is pillanatok alatt meghódította a rajongók, és a semleges játékosok
hadát, pedig a játék célja prózaian egyszerű: az ellenséges csapat
minden tagjának likvidálása, vagy az összes Command Post birtoklása.
Gyönyörű
grafika jellemzi a több, mint 2 gigás programot. Minimálisan egy
P3 1Gigás processzor kell a futtatásához, amit még nem ismer fel!
Az 1G-s processzort ugyanis 999,9-nek ismeri fel, ezért sokan
húzták e játék miatt processzoruk teljesítményét kicsit 1G fölé.
A pályák ehhez mérten nagyon szépek. Idáig a tükörjég barlangjairól
híres Rhen Var nevű bolygón nem járhattunk virtuális értelemben,
ebben a programban ezt is megtehetjük. |
|
Emellett
járhatunk a klasszikus trilógiából ismert Bespin-en, Tatooine-on,
Endor-on, Hoth-on, Yavin-on, az előzmény trilógiában látott Naboo-n,
Geonosis-on, Kashyyyk-on, Kamino-n.
A zenei aláfestés hagyományosan John Williams filmzenéi alapján
történik. Hangulatos, izgalmas zenék vannak játék közben, de ez
a Star Wars játékokban mára szinte alapelvárás. A hangok is mind
eredeti hangok, a lövések, a gépek hangjai, a droidika gurulása
és tüzelése, a jetpack zúgása, a rohamosztagosok mikrofonja, a
tauntaun "nyihogása", és megannyi hang mind filmazonos,
autentikus.
A játékot felinstallálva 4 irányítható civilizáció közül választhatunk:
lázadók (Rebellion), birodalmiak (Galactic Empire), klónok (Köztársaság
- Republic), droidok (Független Rendszerek Konföderációja - Confederacy
of Independent Systems - CIS)
Singleplayer:
Nincs
különösebb története az egyjátékos módnak. A filmekhez köthető
események mentén egy filmes karakter narrátorkodása mellett vezetnek
fel minden csatát, ami egy adott éra egy adott csatáját hivatott
lemodellezni.
Így például a droidok OOM-9 droidparancsnok vezényletével, Darth
Sidious instrukcióit követve kezdik meg Naboo invázióját. Később
köztársasági Jedi mesterek kommandírozzák a klónok válaszcsapását,
néha filmes jelenetekkel tarkítva, egy-egy sikeres csata után
levetítve a geonosisi csata képeit, vagy Kenobi és Yoda mesterek
mondatait az ablaknál.
Az egyjátékos módban lineáris a pályasorrend, továbblépni CSAK
akkor tudunk, ha az előző csatát megnyertük. Minden pályát egy
bolygókép mutat be egy forgó menüben, adott esetben minden csata
újrajátszható, vagy továbbléphetünk a következő bolygóra. |
|
Az
utolsó pálya befejezése után animáció erősíti meg a játékosban
a jól végzett munka örömét, és a dicsőséget, hogy végigvitte a
single playert. Ez a dicsőség igazándiból főleg a valóban komoly
kihívások után tapasztalható. A játék hardest (legnehezebb) fokozaton
igen nehéz lehet, a gép nagyon csal, pillanatonként csökken a
csapatunk létszáma, és nem egyszer fogunk utoljára maradni, teljesen
egyedül, úgy, hogy a gép még rendelkezik jópár katonával, így
például a Kashyyyk Islands nevű pálya dombszigetein a birodalmiakat
és droidokat irányítva meg fogunk izzadni. Már csak azért is,
mert a bennszülött lények mindig a jókat védik, és végtelen számban
termelődnek! Tehát a Birodalommal nem pusztán a szigeteket védő,
fedezékek mögül tüzelő, terepszínű, így alig látható lázadókat
kell legyőzni, hanem a wookie-kat is. |
|
A
wookie-k kilövése szükséges, mert ők is le akarnak lőni, ám pontot
nem érnek! Tehát ha mondjuk egyedül vagyok, és még van 3 lázadó
a végén ellenem, az azt jelenti, hogy még le kell lőni a 3 lázadót,
és ki tudja, még X darab wookie-t, akik időnként megszületnek
a csatába. Nehéz... |
|
Egyszerűbb
a Galactic Conquest játékmódban a CIS-sel a kör végén levő blokád
bónuszt felhasználni a Kashyyyk ellen, hisz akkor minden civilizáció
kap egy lehetőséget harc nélkül elfoglalni, felszabadítani, vagy
épp a Birodalommal a Halálcsillag segítségével csillagporrá változtatni
egy ellenséges bolygót. Én ezt előszeretettel lövöm ki Kashyyyk-ra,
és megkönnyebbülve, de megrökönyödve nézem végig a demóban az
Alderaan nevű bolygó szétlövését…
Galactic
Conquest (Galaktikus Hódítás)
Igen
élvezetes játékmód. Két ellenséges civilizáció feszül egymásnak.
Mindkettőnek van egy kiinduló bolygója. Innen kiindulva kell meghódítani,
elfoglalni az ellenséges bolygókat az első körben. Minden planéta
BIRTOKLÁSA egy bónuszt ad a játékosnak, de az első körben mi csak
a kiinduló bolygó bónuszát vethetjük be. A többi ellenséges rendszer
elfoglalásával egyelőre annyit érünk el, hogy az ellenség nem
tudja bevetni azokat ellenünk. Az első kör általában a nehezebb.
Mindenki stílusának, harcmodorának megfelelő taktikával válassza
meg a támadásra kijelölt bolygót! Nem mindegy ugyanis, hogy mit
foglalunk el első körben, mert azokon kapunk bónuszt a második
körben! Ráadásul figyelembe kell venni a terület taktikai, domborzati
adottságait is, hiszen a Bespin (szénfagyasztó kamrás) felhővárosi
pályáján nincs jármű, oda nem kell szabotázs bónusz, szűk folyosókon
pedig ideális a Jedi bónusz, tehát mindig mérlegeljünk.
|
|
Én
például mindig Bespin Platformon nyitok, egyrészt azért, mert
mesterlövésszel a hosszú átjáró folyosó könnyedén védhető a hardest
fokozaton is, másrészt azért, mert a Bespin adja a Sabotage bónuszt,
és mivel én sokat járművezek, és nem akarom, hogy járművemet szabotálni
tudják, elveszem tőlük. Viszont a második körben én előszeretettel
szabotálom az övéiket, hogy füstölgő járműveiket egy lövéssel
leamortizálva gépesített fölényemet védtelen, gyalogosan rohangáló
katonái ellen bevethessem...
|
|
A
második kör sem Hawaii, de azért jóval gördülékenyebb. Az ellenség
sorban veszti a bónuszait, egyre jobban szorul vissza. Mi pedig
egy idő után dúskálunk majd a választható bónuszokban. Mindig
a stílusunknak, harcmodorunknak, vagy a területnek megfelelőt
válasszuk! A második körben is kapunk egy „ingyen” bolygót, amit
elfoglalhatunk. Ezt a „könnyű győzelmet” (ahogy Vader nagyúr mondta
pont a Bespin-en Luke-nak, mikor az beesik a szénfagyasztóba)
is jól gondoljuk meg, arra a bolygóra használjuk el, ami nagyon
nem akar sikerülni sokadszorra sem, vagy nincs rá jó bónuszunk.
A gép angolul felszólít, hogy válasszunk egy bolygót, amit harc
nélkül abszolválhatunk, figyeljünk, ne kattintsunk automatikusan,
mert könnyen a következő könnyű bolygót lövethetjük szét, hogy
aztán az elkerülni kívánt nehezebbet kelljen megostromolni. Ezután
egy kellemes Endoros demóval a lázadók lerohanják (overflow),
a Birodalom szétlövi, a droidok blokád alá vonják (blocade), a
köztársaságiak pedig kiterjesztik rá fennhatóságukat… A végén
az ellenség elveszti külső bolygóit, és teljesen visszaszorul
kiindulási bolygójára. Nincs más teendőnk, mint legyőzni a még
azért mindig halálos kobrát a saját fészkében… Ha sikerül, és
leverjük otthonukban őket, a játék véget ér, győztünk, végigvittük
a Galaktikus Hódítás játékmódot is. Nézzük meg jól megérdemelt
győzelmi demónkat, és próbáljuk meg a következő civilizációt is
végigvinni!
Instant
Action
Azonnali
akció, mint ahogy a neve is mutatja. Az összes pálya közül ki
tudjuk listázni a kedvünkre valókat, és a jobb oldalra kitallózva
sorban játszhatunk majd csak a kedvenc pályáinkon. Így nem kell
végigvinni esetleg ismét az egész single playert, hogy az utolsó
pályáján nyomulhassunk még egyszer, egyből betölthető a kívánt
csata. Itt nincsenek Jedik, nincsenek átvezető animációk, és nincsenek
bónuszok sem!
|
|
Bónuszok:
Bacta tank: hordozható bacta tartály
(A katona folyamatosan gyógyul, kis léptékekben regenerálódva
időnként) Gyalogossal küzdő játékosoknak jó. Ha harc közben sehol
sincs FX-7 gyógyító droid, vagy nincs a közelben egy gyógyító
csomagot dobáló társunk, álljunk be egy percre egy sötét, nyugodt
helyre, és várjuk meg, míg a bacta szép lassan regenerálja harcban
kimerült testünket, öreg csontjainkat.
Elite training: remek kiképzés. (a katonák
jó kiképzésük miatt pontosabban lőnek, ez játékokban nagyobb Hit/Damage
mutatót jelent általában.) Ez azt jelenti, hogy mondjuk adott
lövésem normál kiképzésű, alap fegyverzetű katonámmal mondjuk
10 életpontot von le az ellenséges katona „életéből”, míg erősebb
fegyverrel, jó kiképzésünk miatt pedig mondjuk húszat sérül az
ellenség. Nincs adatom arról, hogy ez kontra is működik-e, azaz
ha egy elit katonát találnak el, akkor esetleg a sérülése mondjuk
csak fele lesz-e a normál értéknek, de nem tartom valószínűnek.
Orbital sensors: kém műholdak (orbitális
pályán keringő eszközök, melyek "bevilágosítják" a pályát,
látjuk az ellenség minden mozdulatát) Hasznos lehet a command
postozók ellen! Gyakran ezzel a legkönnyebb észrevenni az üres
bázisok felé "sunnyogó" egységeket, akik csenden el
akarják azt foglalni. Valamint a gyors egységek, repülősök is
szeretik ezt, mert látható, hogy az ellenség merre tart, könnyebb
válaszlépéseket tenni, vagy megakadályozni a készülő támadást
gyorsan átrepülve, áttelepülve az offenzíva irányába. A gépesek
meg azért szeretik, mert ha látják, hogy hol van kis területen
sok ellenség, gyorsan arra fordulva, és közéjük lőve könnyen lehet
nagyot tarolni! Mulatságos, ha az AT-TE a közepébe lő egy csoportnak,
úgy fröccsen szét, és száll méterekre a sok hulla, hogy csak na!...
Secondary Reinforcement: szabad értelmezésben
felmentő sereg (A csata vége felé, mikor az osztagunk létszáma
kritikus érték alá csökkenne, megérkezik egy 20-25 fős felmentő
sereg, ami néha nagyon jól tud jönni!) Előnye, hogy szoros állást
képes eldönteni, és mivel a felmentő csapat egy adott command
postnál születik meg, az erő összpontosul, nem lövöldözik le őket
egyesével! Jól becsüljük meg, hisz új esélyt kaphatunk általa
a vesztett csata megfordítására!
Sabotage: szabotázs (Beépült embereink
megkárosították a csatába érkező ellenséges járműveket, ezért
azok alig működnek, füstölnek, életpontjuk minimális, egy-két
lövéstől szét fognak robbanni, gépes pályán remek bónuszt ad!)
Erről már írtam, nekem ez a kedvencem, páncélossal verhetetlen
lehetsz általa! Naboo-ra, Hoth-ra, Geonosis-ra, Tatooin-ra mindkét
félnek jó, az Endor-ra, és a Kashyyyk tengerpartra pedig a lázadóknak
ajánlom.
Jedi: (jedi/sith mestert kapunk a csapatba)
A jedi szinte megölhetetlenre sikerült ebben a játékban, visszaüti
lövéseinket, nem hat rá még az AT-TE brutális tűzereje sem! Volt
olyan eset, hogy Dooku grófot megpróbáltam kinyírni, ezért beáldoztam
a csatát, nem csináltam semmit, csak ontottam rá minden ágyúcsőből
a klónlépegető irgalmatlan tűzerejét. Ha talpon van, védekezik,
ezért mellélőttem, a detonáció felrepítette a levegőbe, onnantól
kezdve szinte fel sem bírt állni, mert hempergett a földön a lövéseim
miatt, a levegőben, vagy épp a földön fekve kapta a hasába a "sugárkezelést",
de meg se kottyant neki! Annyi lézert kapott, hogy azzal az egész
világ optikai távközlési hálózatát lehetne üzemeltetni, Dooku
meg csak poros lett a földön való fetrengése következtében, közben
már az embereim is lőtték, de nem volt hajlandó egyesülni az Erővel...
Nos, ilyen erős szövetségest kapunk a Jedi bónusz segítségével.
A képen Dooku a robbanás tüzétől repült a jelenlegi pozíciójáig,
és még szállt vagy 10 métert, akkorát kapott az AT-TE lépegető
ágyújából, de mégsincs semmi baja, felpattan, és küzd tovább!
|
|
Azonban
az okos játékos kikerüli a Jedit, és az ellenséges csapat többi
tagját lövi, ha azokat kilőjük, a Jedinek is vége.
Vicces
elemek:
Katonáink néha beszélnek hozzánk, vagy az ellenséghez. Ebből fakad
egy számomra mosolyogtató jelenet. Képzeljünk el egy öldöklő csatát,
ahol már több ellenséget is likvidáltunk egy adott életünkön belül,
de ők is lelőtték pár emberünket. Folyamatosan tüzel mindkét fél,
dúl a csata, zajos, kiáltásokkal, robbanásokkal teli hangzavar
van. Egy klónom a fal felé fordulva áll, kivonja magát a csatából,
gondolkozik, majd megszólal: "I hear something - azaz hallok
valamit". Mit hall, ami új? A csata 10 perce megy, alig halljuk
egymást, és ő most döbben rá a "neszekből", hogy itt
az ellenség?! Ez vicces, de azért bosszantó is egyben. Hasonlóan
vicces az "enemy detected", azaz észrevettem az/egy
ellenséget felkiáltásuk is, egy csatában bizony nehéz lenne NEM
észrevenni a pár méterről lövöldöző ellenséget...
A másik vicces-bosszantó dolog a „follow me”, azaz kövess engem
parancs kiadásából származtatható. Ezzel a paranccsal 2 embert
kapunk, aki a nyomunkban marad bármerre is járunk, és 3 puska
többet ér, mint 1, tehát így megerősödve nagyobb esélyünk lesz
az ellenséges katonák kilövésében. Ám a kritikus pillanatban,
mikor 20 alá csökken a létszám, embereim leválnak rólam, és elszaladnak.
Ha gépben ülök, kiszállnak belőle, ha gyalogosan vagyunk, elrohannak.
Mikor észrevettem ezt, nem hagytam elrohanni, hisz együtt többet
érünk, ezért ismét mondtam neki, hogy follow me, azaz kövess!
Katonásan elkiáltja magát, hogy "yes, sir", - "igen,
uram", majd sarkon fordul, és elszalad…
Az alábbi "kövess engem" jelenet a Hoth mezei csata
alatt történt meg velem. Ez egyébként a BF1 legfájóbb hiányossága
is egyben. A legnehezebb fokozaton snowspeeder repülővel szoktam
menni, és körbekötöm a lépegetők lábát, és közben kaszálok 80-90
gyalogost is az ellenségből a fedélzeti ágyúval. Nos, ennek ellenére
vesztésre álltunk, és 20 alá csökkentünk, de lett volna még esélyünk,
mert az ellenség meg 23 katonával rendelkezett, annyit a repülővel
le tudtam volna lőni. Mégis mit hallok? Az emberemnek hátul a
szigonyágyúnál a programja szerint ki kell szállnia, és elrohannia,
egyedül megfordítani a csatát. Ezért kiugrott a repülőből, a monitoromon
láttam, ahogy zuhan, és szétplaccsan lent a Hoth mezőn…
Óriási taktikai hiba, hiszen az embereink nem követik a follow
me parancsot, ha kritikus létszám alá csökken a csapatunk! Ahelyett,
hogy mondjuk az utolsó command postnál tömörülnénk együtt, azt
védve körömszakadtáig, mindenki elrohan, mint egy őrült, és könnyű
prédája lesz az összetartó ellenség tüzének, szinte célba lövés,
agyaggalamb lövészet ez a győztes számára. Utána persze húszan
könnyen kilövik a human playert, azaz a játékost is.
Magyarázatként sokszor azt halljuk, hogy a pánikot, a vesztes
csaták fejvesztett menekülését modellezi ez le, ám ez azért is
megkérdőjelezhető, mert nem ELFUTNAK a katonáink, hanem mint a
birka, egyenesen besétálnak a vágóhídra, lemészároltatják magukat
az ellenséggel.
Így a játék célja sokszor leredukálható arra, hogy ki éri el előbb
a kritikus pontot, ki készteti az ellenséget futásra, hisz az
utolsó húsz embert egyesével már könnyűszerrel le lehet vadászni.
Fegyvernemek:
Gyalogság:
Gyalogállományban levő közkatonák alapfegyverzettel. Ide tartozik
a sima rohamdroid, a birodalmi rohamosztagos, a lázadó katona,
és a klón gyalogos. Gyors mozgásúak, semmi különleges képességük
nincs, kezdőknek ajánlott, futsz-lősz típus. Fegyverzetük gyors
sorozatok leadására alkalmas puska, és pár hőtedonátor. Közelharcra
ideálisak a gyalogosok.
Mesterlövészek:
(sniper) Távolsági harcra ajánlott. Távcsöves puskával rendelkeznek,
általában 2 célzott lövéssel bármilyen ellenséges katona likvidálható.
Droidoknál, és a lázadóknál dupla olyan messzire láthatunk, mert
kétszer is lehet zoomolni! Ennél a fegyvernemnél lehet a legtöbbet
bosszankodni a gép csalásán, miszerint az ellenséges katonák a
lövés pillanatában egyszerűen irányt váltanak! Mintha tudnák,
hogy be vannak fogva, és célkeresztben vannak, természetellenes
mozgással, kanyarogva, billegve futnak tovább, így nem adnak könnyű
támadófelületet. Néha pedig bosszantó módon odébb bukfenceznek
a lövés pillanatában. (Ez a BF2-ben sem került javításra, ott
pedig „csúszás” figyelhető meg, amikor a katona lehetetlen módon
5-10 métert csúszik odébb a földön, kitrükközve a mesterlövészt)
Teljes tárakat lehet kilövöldözni úgy, hogy állandóan mellélövünk!
Erről a jelenségről Charlie Sheen filmje, a Nagy Durranás 2 jut
eszembe, amikor a nyilával próbál csendben kilőni távolról egy
arab katonát, aki a kunyhója előtt áll. Az arab valahogy véletlenül
mindig pont elfordul, lehajol, odábblép, mikor Sheen épp lő, akinek
így kifogynak a nyílvesszői. Már a kunyhó ajtaja tele van nyilakkal,
olyan, mint egy sündisznó a sok belefúródott nyílvessző miatt,
az arab még mindig él. Végül a filmben egy tyúkot kap el, és lő
ki a főszereplő, amivel végül sikerül hasba lőni az ellenséget.
Ez a kaszt haladóbb játékosoknak ajánlott.
Érdekes, hogy a Sithek bosszújában látható wookie város koncepciója
már e játék megtervezésekor ott volt George Lucas asztalán. Így
alkalmunk lehetett a kashyyyk-i csatát „lejátszani” mindkét fél
bőrébe bújva alaposan megelőzve a filmet. Izgalmas lehet még most
is, a filmet már látva a CIS erőket irányítani, és megszállni
a wookie partokat, felszámolni a klónok védelmi vonalait, és leverni
a wookie lázadást, vagy pedig próbáljátok ki a fedezékek mögül
védeni az állásokat a klónok bőrébe bújva, megsemmisíteni a partraszálló
CIS gépeket a wookiek segítségével, vagy föntről, a cölöpstégek
tetejéről lelőni az előrenyomuló droid erőket. Ez a pálya a mesterlövészek
egyik kedvence, nyüzsögnek fent a wookie cölöpstégek tetején,
és a barikádok mögött a sniperek. Egy screenshot segítségével
azt is elképzelhetjük, mit látott fentről Yoda mester, és Gree
parancsnok a faházak előtt, mikor Yoda mestert majdnem el is találta
egy kósza lövedék. Nagyjából odaállítottam egy klón mesterlövészt,
ahol az a jelenet történhetett, és mondom, ami érdekes, hogy mindezt
jóval a film előtt alkalma volt kipróbálni mindazoknak, akik végignyomták
a BF1-et!
|
|
Gépész:
(engineer, vagy pilot) Stratégiai fontosságú ez a technikus! Gépészként
ez a kaszt a legalkalmasabb repülők, és szárazföldi járművek vezetésére.
Hegesztő pákájával mindent meg tud javítani, újra telepíti a szétroncsolódott
FX-7 gyógyítódroidokat, illetve a muníciót adó Gonk droidokat.
Ezenkívül képes páncélozott tornyok telepítésére, amik komoly
tűzerőt, és páncéllemezei miatt a tüzérnek nagyobb védelmet képes
biztosítani. Ezt a kasztot nem érdemes bevinni a sűrűjébe, inkább
folyamatosan telepíteni kell a kilőtt tornyokat, hegeszteni a
sérült páncélosokat, és a tápoló droidokat.
Ezenkívül medic-ként, azaz harctéri felcserként is funkcionálnak!
Ugyanis képesek bactatartályt, és egy doboz muníciót dobni a gyalogosoknak,
akik a fronton harcolnak. A most következő taktika igen népszerű.
El kell foglalni egy ilyen kitűnő stratégiai helyet, mint az illusztráción
a bespini felhőváros egy magasan elhelyezkedő, védett helye, ahol
ráadásul van egy gyógyító, és egy lőszert adó droid is. Innen
remek kilátás nyílik az udvarra, és a szemben levő lejtős rámpára,
amin az ellenség vonul. Ahogy a receptkönyvek mondanák, „végy
két” aknavetős „heavy troopert”, akik iszonyatos erejű aknáikkal
szórják meg az ellenséget. „Adj melléjük” egy gépészt, aki javítja
a károkat, és extra muníciót és bactát hajigál nekik, úgy, hogy
a Gonk és az FX egyből visszatölti neki, amit odaadott a két pusztítónak.
Ekkor a nehézfegyverzetű katonáknak nem kell spórolni az aknákkal,
nyugodtan rá lehet lőni akár a gyalogosokra is, az egy lövés,
egy halott elvet követve.
|
|
A
másik stratégia az ellenséges gépek ellopása. Ha azt vesszük,
hogy átlagban 2-3 páncélos áll rendelkezésre mindkét félnek, hogy
megteremtse gépi fölényét, igen döntő lehet egy ellenséges gép
megszerzése. Két okból is. Először is felborul az arány, 4 a 2
ellen garantált siker. Másodszor amit elveszünk tőle, azt nem
„terem újból”, azaz nem tudja ismét és ismét ránk hozni az ellenfél.
Ugyanis ha ő birtokolja, és megsemmisül egy gépe, akkor egy idő
múlva „újraspawnol”, azaz a kezdeti ponton ismét megjelenik az
adott gépe. De míg nálunk van a gépe, addig nem „terem” neki újból!
Az alábbi illusztráción szinte a kezdés után azonnal elvettem
a gépi ellenségtől a Flash speeder-ét, és ellene fordítottam,
brutális gépi fölényt teremtve a naboo-i Theed utcáin, 2 saját
AAT tankommal, és a lopott naboo siklómmal jelentős "ejnyebejnyében"
részesítve a "hitványadt nabookat". A csata onnan eldőlt.
|
|
Ráadásul
a Flash speeder egyébként nem elérhető, csak a single player-ben
van jelen, és a gép irányítja, mi nem használhatnánk egyébként,
de ellopva abban is mehetünk egy kört!
Kitűnő kaszt a gépész, de tudni kell használni!
Nehézfegyverzetű
katonák: Gépészek rettegjetek! Ez a fegyvernem a
páncélosok réme! Képes hőkövető rakéták kilövésére, amik nagy
erejű, vállról indítható pusztító töltetek. Ezek a rakéták képesek
szétlőni a vastag páncélú járműveket is, hiába hegesztik, 2-3
ilyen „pusztító” pillanatok alatt szétszed egy kétlábú lépegetőt,
vagy AAT tankot, de az AT-TE, (klón lépegető) vagy az AT-AT (birodalmi
lépegető) sem bírja sokáig, ha 3 ilyen heavy trooper együttes
erővel bombázza a falát! Ráadásul ha a páncélosban nincs gépész,
mint az illusztráción látható klónsiklóban, ami gyors, de kevésbé
páncélozott, akkor a fölső ágyút kezelő heavytrooper fél percen
belül viheti a siklóból maradó fémhulladékot a csillagközi MÉH-be.
Már ha túléli!
|
|
Ráadásul
a heavy trooperek képesek aknák telepítésére, amire rálépve az
óvatlan gamerek seperc alatt megtanulnak röpülni… A páncélozott
járművek pedig a valóságban is alulról a legsebezhetőbbek, tehát
ráhajtva egy aknára igen nagy sérülést szenvedhet egy jármű! E
kaszt igen pusztító a járművek ellen, de sérülékeny, ha meg kell
védje magát egy közkatona ellenében, hisz aknavetőjén kívül csak
kiserejű fegyverei vannak, ezért ő sem a frontra való!
Különleges
egységek: Minden civilizációnak van egy elit egysége,
ami valamivel többet tud, mint a többi fegyvernem. A leglátványosabb
tudáskülönbség maga a repülés képessége. A klónok Jet troopere
Jango Fetthez hasonlóan Jetpackjével röpül gyorsan, és sokat,
a Jetpack kimerüléséig. Ez a háti hajtómű kis idő elteltével azonban
újratölti magát. Elég jó, és újszerű gránátvetője van Jet trooperünknek,
csak sajnos kevés a muníciója. Multiban gyakran látjuk ezt a kasztot
Gonk droid mellé állni, így a kilőtt gránátokat a Gonk azonnal
visszatölti, így gyakorlatilag végtelen lövést lehet leadni ebből
a nagy erejű fegyverből is. Ez a statikus ácsorgás azonban a sniperek
kedvence, a mesterlövészeknek ugyanis csemege az ilyen céltábla!
Ez a játék egyik kitűnő törekvése, minden kaszt nagyban sebezhető
egy másik által, ám veszélyes ellenfele egy másik kasztnak! Az
egyensúly tökéletes, egyik fegyvernemmel sem garantálható a siker,
hisz mindnek van "természetes ellenfele", mint a valóságban
is!
A birodalom Dark troopere igen hasonló.
|
|
Repül
ugyan, de mivel nagyon nehéz, vastag páncélzata van a katonának,
ezt a repülést inkább egy nagyon nagy ugrásnak mondanám. A katona
ugyanis elrugaszkodik, repül, majd szinte lezuhan, olyan nehéz.
Így például képtelenség a levegőben lebegve fentről lövöldöznie,
amit viszont az előbb említett Jet trooper meg tud valósítani.
Ám páncélja igen vastag, sok lőszere van, és egy „spriccelős”
fegyvere, ami ideális esetben 3-5 ellenfelet is letarolhat, ugyanis
3-5 lövedéket „spriccel” szét több irányba, ami elméletben több
ellenséget is el tud találni, főleg egy nagy bolyba belelőve hatékony,
vagy közvetlen közelről, amikor mindegyik lőszer belecsapódik
a torkolathoz közelkerült ellenség testébe, azonnali halált jelentve.
|
|
Ugyanilyen
hatású fegyverrel van felszerelve a lázadók wookie katonája is!
A wookie íjpuska hasonlóan halálos fegyver. Apró sorozatoktól,
gerjesztett energia töltetekig mindent ki tud lőni. A wookie bivalyerős,
emiatt többet is kibír, sok lövéssel lehet csak leteríteni. Borzasztóan
magas, emiatt viszont még egy csata hömpölygése közepette is ki
lehet lőni. Ugyanis a feje kiemelkedik a tömeg közepéből is. Olyan
magas, hogy egy másik vicces jelenet is kapcsolódik ehhez. A Hoth
mezőn egy wookie katonát rendeltem be hátulra a repülőm szigonyágyújához.
A wookie bepattant hátulra, és döbbenten vettem észre, hogy a
feje búbja átlógott a repülő tetején, és végig ki is látszott,
míg repültünk.
|
|
Figurák:
A
játékélményt megörökítendő a Lucasarts engedélyével megörökítették
a Birodalom mesterlövészét figurában is. Így született meg az
Exkluzív Battlefront Scout Trooper figura. Hmm. Vagy inkább reinkarnálódott?
Hiszen ezt a Scout trooper testet láttuk már ezerszer, hisz már
a POTJ szériában napvilágot látott! Később bekerült az OTC dobozba
is, de úgy látszik még maradt a raktáron, mert belegyömöszölték
ebbe az amúgy igen impozáns dobozba is. Gátlástalan dolog. Ez
a karakter megért volna egy új nyomóformát! Azzal a nyúlánkabb
karakterrel jobb lett volna próbálkozni, aki a dobozon látható
is, és olyan sniper puskát kellett volna nyomni hozzá, mint ami
a karakter kezében látható, nem IG-88 POTJ puskáját tenni mellé.
Így kicsit ismét becsaptak bennünket, bár a figurát természetesen/sajnos
a gamerek, és a rajongók biztosan megveszik/megvették így is 35
dollárért (!), nem ártana a Hasbronak elgondolkoznia azon, hogy
legalább egy exkluzív PC játékfigura készítésekor, amiből alig-alig
létezik, tiszteljék meg a rajongókat, akikből élnek, hogy kezükbe
adnak egy igényes, új figurát. Mindenesetre még így is örülhetünk,
mert a PC játékok alapján kiadott Hasbro figurák száma ritka,
mint a fehér holló.
|
Bár
nem Battlefront dobozos, de én a játék során tapasztaltam meg
először az FX-7 gyógyítódroid medikai képességeit, nagyon tündéri,
mert forgatja a kezeit, össze-vissza hadonászik előttem, és
úgy gyógyít, hogy hozzám sem ér, olyan, mint valami sámán, vagy
mágus, egészségessé varázsol. A Birodalom Visszavág-ban szerepe
oly mértékben elhanyagolható, másodperces jelenetekre korlátozódott,
hogy a játékokban való szerepe sokkal karakteresebb lett, mint
a filmben. Így én „őt” is BF karakterként tartom számon, hisz
mindkét rész orvosát tisztelhetjük benne.
Mint ahogy a Gonk droid, az ún. power droid is inkább a játékban
lett híres, hiszen "ő" adja a lőszert, ez a kis szerzet
tölti vissza a gránátainkat, aknáinkat, muníciónkat. A filmben
emitt-amott látszódott, de a Jawa homokkúszón lehet, hogy sokan
nem is veszik észre, vagy nem marad meg bennük, ahogy odébb
totyog. A BF1-2–ben viszont szerepe jelentős, nélküle hamar
kifogyunk! Ezért szeretem e két kisegítővel együtt ábrázolni
a Battlefront birodalmi mesterlövészét.
|
|
Custom
BF1 clone Jettrooper
A
technikus/gépész mellett a másik nagy kedvencem a zöld clone Jettrooper.
Nagyon jól néz ki, ezért sokan szeretik őt választani a játék
karaktermenüjéből, de nem mindenki tud vele játszani. Legalábbis
jól, fogalmazzunk úgy, elég nehéz vele játszani, nekem sem igazán
sikerül tökéletesen sokszor. Mindenesetre igen élvezetes a repülés
vele, mert meg lehet állítani a levegőben, és csendben lebegve
felülről lehet leszedni az ellenségeket. Ezt úgy érték el, hogy
a Jettrooper páncélját kisebb súlyú, és vékonyabb lemezekből készítik,
így könnyebb lesz repülnie a klónnak, viszont sebezhetőbbé válik,
mint a debella birodalmi Darktrooper, aki mozogni is alig tud
vastag páncéljában, viszont szinte behorpad alatta a föld, mikor
repülés helyett 2 másodperc levegőben töltött idő után visszazuhan
a talajra. Valamit valamiért, a klónok harcmodorának jobban megfelelt
ez a gyors mozgású, de erősnek mondható fegyvernem, amit jobban
be tudtak vetni a droidok ellen. Mindezt egy nagy teljesítményű
háti hajtóművel érik el, ami szinte fellövi a klónt a levegőbe,
akár vertikális mozgást is eredményezve. Fent is tartja egy jó
ideig a klónt, helyzeti előnybe hozva, mert a magasság stratégiai
előnyt ad neki, fentről megszórja az ellenséget, majd azonnal
elrepül utána, gyors jetpack-je segítségével, mire a droidok felnéznek,
hogy ki robbantotta szét 5-6 társukat az égből, addigra a klón
Jettroopernek se híre, se hamva.
|
|
A
Jettrooper félúton van a sorkatona, és a heavy trooper között.
Hordozható aknavetője erősebb a klónkarabélynál, de gyengébb a
heavy trooperek vállról indítható rakétavetőjénél. A klón EMP
aknavető az (angolul) ElectroMagnetic Pulse, azaz Elektromágneses
Impulzus elven kifejlesztett fegyver. A nehéznek tűnő cső tekercselt
részében a lövedéket feltöltik, így érve el a droidok, és gépek
ellen igen hatékony elektromágneses romboló hatást, ami a gépek
ellen igen hatékony. Főleg a droidika ellen ütős a Jettrooper
lövedéke, mert a védőpajzsát felemészti, és megzavarja a pajzsgenerátorának
működését, pajzsa nélkül szinte pucéran hagyva a droidikát. Két
EMP lövés után a droidika olyan lesz, mint egy meztelen csiga,
puha, és sérülékeny. Így már akár át is válthatunk a Jettrooper
pisztolyára, befejezve a munkát a droidikán.
|
|
MULTI:
A játék pályáin többjátékos módban is lehet gyilkolászni. Ami
a különbség, hogy NINCS bónuszunk, és hogy többen is lehetünk
egy csapatban. Hogy melyikben, azt módunk lesz eldönteni. Csatlakozhatunk
a szembenálló felek bármelyikéhez, akár meccs közben is, a nyitóképen
felül található embléma átforgatásával. A Neten azonban nem ildomos
átnyergelni a győztes csapatba, ha rosszul áll a szénánk, ezt
azonban sokszor nem is teszik lehetővé a szervernyitók. Beállítható,
hogy legyen-e Jedi a pályán, illetve hogy mely pályákon és hány
bolygón nyomuljunk. Mikor a betáplált helyszínlista utolsó pályáján
is lejátszottuk a meccset, a gép automatikusan "körbefordul",
és kezdődik az egész elölről! Élvezetes a BF1 multizás, izgalmas,
ám a BF2 multija kiforrottabb, de arról később!
Bár
a BF1 "lövöldözős" játék, mégis lehet aggyal is játszani,
és igen élvezetes tud lenni. Az igényesnek mondható grafika, és
a remek hangulat miatt a fiatal gamerek is megszerették, és elfogadták.
A gép "csal", kicsit nehéz lett a hardest fokozat, de
pont azért nagy élményt nyújt legyőzni egyjátékos módban. Eredeti
zenét hallgatva gyönyörű helyszíneken barangolhatunk, kaddun,
és taun-taunon lovagolhatunk, vadiúj gépekbe ülhetünk, mindenféle
SW-fegyvert használhatunk, rengeteg fajta katona bőrébe bújva
más-más harcmodort alkalmazva változatosan szórakozhatunk. Az
egyik legjobb SW játék!
|
|
|