Star Wars Battlefront
Rostás Norbert írása

A Battlefront előtt nem volt csapatalapú FPS (first person shooter, azaz első személyű lövöldözős) játéka a Lucasarts-nak. Ezt a hiányosságot kívánták bepótolni, mikor megjelentették a hihetetlen hangulatos, élethű, és remek grafikájú játékot. Ezzel nem csak a játékpiaci szegmensen tátongó űrt töltötték be, hanem egy piacvezető, és nagyon népszerű projectet indítottak világhódító útjára. Magyarországon is pillanatok alatt meghódította a rajongók, és a semleges játékosok hadát, pedig a játék célja prózaian egyszerű: az ellenséges csapat minden tagjának likvidálása, vagy az összes Command Post birtoklása.

Gyönyörű grafika jellemzi a több, mint 2 gigás programot. Minimálisan egy P3 1Gigás processzor kell a futtatásához, amit még nem ismer fel! Az 1G-s processzort ugyanis 999,9-nek ismeri fel, ezért sokan húzták e játék miatt processzoruk teljesítményét kicsit 1G fölé. A pályák ehhez mérten nagyon szépek. Idáig a tükörjég barlangjairól híres Rhen Var nevű bolygón nem járhattunk virtuális értelemben, ebben a programban ezt is megtehetjük.

Emellett járhatunk a klasszikus trilógiából ismert Bespin-en, Tatooine-on, Endor-on, Hoth-on, Yavin-on, az előzmény trilógiában látott Naboo-n, Geonosis-on, Kashyyyk-on, Kamino-n.

A zenei aláfestés hagyományosan John Williams filmzenéi alapján történik. Hangulatos, izgalmas zenék vannak játék közben, de ez a Star Wars játékokban mára szinte alapelvárás. A hangok is mind eredeti hangok, a lövések, a gépek hangjai, a droidika gurulása és tüzelése, a jetpack zúgása, a rohamosztagosok mikrofonja, a tauntaun "nyihogása", és megannyi hang mind filmazonos, autentikus.

A játékot felinstallálva 4 irányítható civilizáció közül választhatunk: lázadók (Rebellion), birodalmiak (Galactic Empire), klónok (Köztársaság - Republic), droidok (Független Rendszerek Konföderációja - Confederacy of Independent Systems - CIS)

Singleplayer:

Nincs különösebb története az egyjátékos módnak. A filmekhez köthető események mentén egy filmes karakter narrátorkodása mellett vezetnek fel minden csatát, ami egy adott éra egy adott csatáját hivatott lemodellezni.

Így például a droidok OOM-9 droidparancsnok vezényletével, Darth Sidious instrukcióit követve kezdik meg Naboo invázióját. Később köztársasági Jedi mesterek kommandírozzák a klónok válaszcsapását, néha filmes jelenetekkel tarkítva, egy-egy sikeres csata után levetítve a geonosisi csata képeit, vagy Kenobi és Yoda mesterek mondatait az ablaknál.

Az egyjátékos módban lineáris a pályasorrend, továbblépni CSAK akkor tudunk, ha az előző csatát megnyertük. Minden pályát egy bolygókép mutat be egy forgó menüben, adott esetben minden csata újrajátszható, vagy továbbléphetünk a következő bolygóra.

Az utolsó pálya befejezése után animáció erősíti meg a játékosban a jól végzett munka örömét, és a dicsőséget, hogy végigvitte a single playert. Ez a dicsőség igazándiból főleg a valóban komoly kihívások után tapasztalható. A játék hardest (legnehezebb) fokozaton igen nehéz lehet, a gép nagyon csal, pillanatonként csökken a csapatunk létszáma, és nem egyszer fogunk utoljára maradni, teljesen egyedül, úgy, hogy a gép még rendelkezik jópár katonával, így például a Kashyyyk Islands nevű pálya dombszigetein a birodalmiakat és droidokat irányítva meg fogunk izzadni. Már csak azért is, mert a bennszülött lények mindig a jókat védik, és végtelen számban termelődnek! Tehát a Birodalommal nem pusztán a szigeteket védő, fedezékek mögül tüzelő, terepszínű, így alig látható lázadókat kell legyőzni, hanem a wookie-kat is.
A wookie-k kilövése szükséges, mert ők is le akarnak lőni, ám pontot nem érnek! Tehát ha mondjuk egyedül vagyok, és még van 3 lázadó a végén ellenem, az azt jelenti, hogy még le kell lőni a 3 lázadót, és ki tudja, még X darab wookie-t, akik időnként megszületnek a csatába. Nehéz...
Egyszerűbb a Galactic Conquest játékmódban a CIS-sel a kör végén levő blokád bónuszt felhasználni a Kashyyyk ellen, hisz akkor minden civilizáció kap egy lehetőséget harc nélkül elfoglalni, felszabadítani, vagy épp a Birodalommal a Halálcsillag segítségével csillagporrá változtatni egy ellenséges bolygót. Én ezt előszeretettel lövöm ki Kashyyyk-ra, és megkönnyebbülve, de megrökönyödve nézem végig a demóban az Alderaan nevű bolygó szétlövését…

Galactic Conquest (Galaktikus Hódítás)

Igen élvezetes játékmód. Két ellenséges civilizáció feszül egymásnak. Mindkettőnek van egy kiinduló bolygója. Innen kiindulva kell meghódítani, elfoglalni az ellenséges bolygókat az első körben. Minden planéta BIRTOKLÁSA egy bónuszt ad a játékosnak, de az első körben mi csak a kiinduló bolygó bónuszát vethetjük be. A többi ellenséges rendszer elfoglalásával egyelőre annyit érünk el, hogy az ellenség nem tudja bevetni azokat ellenünk. Az első kör általában a nehezebb. Mindenki stílusának, harcmodorának megfelelő taktikával válassza meg a támadásra kijelölt bolygót! Nem mindegy ugyanis, hogy mit foglalunk el első körben, mert azokon kapunk bónuszt a második körben! Ráadásul figyelembe kell venni a terület taktikai, domborzati adottságait is, hiszen a Bespin (szénfagyasztó kamrás) felhővárosi pályáján nincs jármű, oda nem kell szabotázs bónusz, szűk folyosókon pedig ideális a Jedi bónusz, tehát mindig mérlegeljünk.

Én például mindig Bespin Platformon nyitok, egyrészt azért, mert mesterlövésszel a hosszú átjáró folyosó könnyedén védhető a hardest fokozaton is, másrészt azért, mert a Bespin adja a Sabotage bónuszt, és mivel én sokat járművezek, és nem akarom, hogy járművemet szabotálni tudják, elveszem tőlük. Viszont a második körben én előszeretettel szabotálom az övéiket, hogy füstölgő járműveiket egy lövéssel leamortizálva gépesített fölényemet védtelen, gyalogosan rohangáló katonái ellen bevethessem...
A második kör sem Hawaii, de azért jóval gördülékenyebb. Az ellenség sorban veszti a bónuszait, egyre jobban szorul vissza. Mi pedig egy idő után dúskálunk majd a választható bónuszokban. Mindig a stílusunknak, harcmodorunknak, vagy a területnek megfelelőt válasszuk! A második körben is kapunk egy „ingyen” bolygót, amit elfoglalhatunk. Ezt a „könnyű győzelmet” (ahogy Vader nagyúr mondta pont a Bespin-en Luke-nak, mikor az beesik a szénfagyasztóba) is jól gondoljuk meg, arra a bolygóra használjuk el, ami nagyon nem akar sikerülni sokadszorra sem, vagy nincs rá jó bónuszunk. A gép angolul felszólít, hogy válasszunk egy bolygót, amit harc nélkül abszolválhatunk, figyeljünk, ne kattintsunk automatikusan, mert könnyen a következő könnyű bolygót lövethetjük szét, hogy aztán az elkerülni kívánt nehezebbet kelljen megostromolni. Ezután egy kellemes Endoros demóval a lázadók lerohanják (overflow), a Birodalom szétlövi, a droidok blokád alá vonják (blocade), a köztársaságiak pedig kiterjesztik rá fennhatóságukat… A végén az ellenség elveszti külső bolygóit, és teljesen visszaszorul kiindulási bolygójára. Nincs más teendőnk, mint legyőzni a még azért mindig halálos kobrát a saját fészkében… Ha sikerül, és leverjük otthonukban őket, a játék véget ér, győztünk, végigvittük a Galaktikus Hódítás játékmódot is. Nézzük meg jól megérdemelt győzelmi demónkat, és próbáljuk meg a következő civilizációt is végigvinni!

Instant Action

Azonnali akció, mint ahogy a neve is mutatja. Az összes pálya közül ki tudjuk listázni a kedvünkre valókat, és a jobb oldalra kitallózva sorban játszhatunk majd csak a kedvenc pályáinkon. Így nem kell végigvinni esetleg ismét az egész single playert, hogy az utolsó pályáján nyomulhassunk még egyszer, egyből betölthető a kívánt csata. Itt nincsenek Jedik, nincsenek átvezető animációk, és nincsenek bónuszok sem!

Bónuszok:

Bacta tank: hordozható bacta tartály (A katona folyamatosan gyógyul, kis léptékekben regenerálódva időnként) Gyalogossal küzdő játékosoknak jó. Ha harc közben sehol sincs FX-7 gyógyító droid, vagy nincs a közelben egy gyógyító csomagot dobáló társunk, álljunk be egy percre egy sötét, nyugodt helyre, és várjuk meg, míg a bacta szép lassan regenerálja harcban kimerült testünket, öreg csontjainkat.
Elite training: remek kiképzés. (a katonák jó kiképzésük miatt pontosabban lőnek, ez játékokban nagyobb Hit/Damage mutatót jelent általában.) Ez azt jelenti, hogy mondjuk adott lövésem normál kiképzésű, alap fegyverzetű katonámmal mondjuk 10 életpontot von le az ellenséges katona „életéből”, míg erősebb fegyverrel, jó kiképzésünk miatt pedig mondjuk húszat sérül az ellenség. Nincs adatom arról, hogy ez kontra is működik-e, azaz ha egy elit katonát találnak el, akkor esetleg a sérülése mondjuk csak fele lesz-e a normál értéknek, de nem tartom valószínűnek.
Orbital sensors: kém műholdak (orbitális pályán keringő eszközök, melyek "bevilágosítják" a pályát, látjuk az ellenség minden mozdulatát) Hasznos lehet a command postozók ellen! Gyakran ezzel a legkönnyebb észrevenni az üres bázisok felé "sunnyogó" egységeket, akik csenden el akarják azt foglalni. Valamint a gyors egységek, repülősök is szeretik ezt, mert látható, hogy az ellenség merre tart, könnyebb válaszlépéseket tenni, vagy megakadályozni a készülő támadást gyorsan átrepülve, áttelepülve az offenzíva irányába. A gépesek meg azért szeretik, mert ha látják, hogy hol van kis területen sok ellenség, gyorsan arra fordulva, és közéjük lőve könnyen lehet nagyot tarolni! Mulatságos, ha az AT-TE a közepébe lő egy csoportnak, úgy fröccsen szét, és száll méterekre a sok hulla, hogy csak na!...
Secondary Reinforcement: szabad értelmezésben felmentő sereg (A csata vége felé, mikor az osztagunk létszáma kritikus érték alá csökkenne, megérkezik egy 20-25 fős felmentő sereg, ami néha nagyon jól tud jönni!) Előnye, hogy szoros állást képes eldönteni, és mivel a felmentő csapat egy adott command postnál születik meg, az erő összpontosul, nem lövöldözik le őket egyesével! Jól becsüljük meg, hisz új esélyt kaphatunk általa a vesztett csata megfordítására!
Sabotage: szabotázs (Beépült embereink megkárosították a csatába érkező ellenséges járműveket, ezért azok alig működnek, füstölnek, életpontjuk minimális, egy-két lövéstől szét fognak robbanni, gépes pályán remek bónuszt ad!) Erről már írtam, nekem ez a kedvencem, páncélossal verhetetlen lehetsz általa! Naboo-ra, Hoth-ra, Geonosis-ra, Tatooin-ra mindkét félnek jó, az Endor-ra, és a Kashyyyk tengerpartra pedig a lázadóknak ajánlom.
Jedi: (jedi/sith mestert kapunk a csapatba) A jedi szinte megölhetetlenre sikerült ebben a játékban, visszaüti lövéseinket, nem hat rá még az AT-TE brutális tűzereje sem! Volt olyan eset, hogy Dooku grófot megpróbáltam kinyírni, ezért beáldoztam a csatát, nem csináltam semmit, csak ontottam rá minden ágyúcsőből a klónlépegető irgalmatlan tűzerejét. Ha talpon van, védekezik, ezért mellélőttem, a detonáció felrepítette a levegőbe, onnantól kezdve szinte fel sem bírt állni, mert hempergett a földön a lövéseim miatt, a levegőben, vagy épp a földön fekve kapta a hasába a "sugárkezelést", de meg se kottyant neki! Annyi lézert kapott, hogy azzal az egész világ optikai távközlési hálózatát lehetne üzemeltetni, Dooku meg csak poros lett a földön való fetrengése következtében, közben már az embereim is lőtték, de nem volt hajlandó egyesülni az Erővel... Nos, ilyen erős szövetségest kapunk a Jedi bónusz segítségével. A képen Dooku a robbanás tüzétől repült a jelenlegi pozíciójáig, és még szállt vagy 10 métert, akkorát kapott az AT-TE lépegető ágyújából, de mégsincs semmi baja, felpattan, és küzd tovább!
Azonban az okos játékos kikerüli a Jedit, és az ellenséges csapat többi tagját lövi, ha azokat kilőjük, a Jedinek is vége.

Vicces elemek:

Katonáink néha beszélnek hozzánk, vagy az ellenséghez. Ebből fakad egy számomra mosolyogtató jelenet. Képzeljünk el egy öldöklő csatát, ahol már több ellenséget is likvidáltunk egy adott életünkön belül, de ők is lelőtték pár emberünket. Folyamatosan tüzel mindkét fél, dúl a csata, zajos, kiáltásokkal, robbanásokkal teli hangzavar van. Egy klónom a fal felé fordulva áll, kivonja magát a csatából, gondolkozik, majd megszólal: "I hear something - azaz hallok valamit". Mit hall, ami új? A csata 10 perce megy, alig halljuk egymást, és ő most döbben rá a "neszekből", hogy itt az ellenség?! Ez vicces, de azért bosszantó is egyben. Hasonlóan vicces az "enemy detected", azaz észrevettem az/egy ellenséget felkiáltásuk is, egy csatában bizony nehéz lenne NEM észrevenni a pár méterről lövöldöző ellenséget...

A másik vicces-bosszantó dolog a „follow me”, azaz kövess engem parancs kiadásából származtatható. Ezzel a paranccsal 2 embert kapunk, aki a nyomunkban marad bármerre is járunk, és 3 puska többet ér, mint 1, tehát így megerősödve nagyobb esélyünk lesz az ellenséges katonák kilövésében. Ám a kritikus pillanatban, mikor 20 alá csökken a létszám, embereim leválnak rólam, és elszaladnak. Ha gépben ülök, kiszállnak belőle, ha gyalogosan vagyunk, elrohannak. Mikor észrevettem ezt, nem hagytam elrohanni, hisz együtt többet érünk, ezért ismét mondtam neki, hogy follow me, azaz kövess! Katonásan elkiáltja magát, hogy "yes, sir", - "igen, uram", majd sarkon fordul, és elszalad…

Az alábbi "kövess engem" jelenet a Hoth mezei csata alatt történt meg velem. Ez egyébként a BF1 legfájóbb hiányossága is egyben. A legnehezebb fokozaton snowspeeder repülővel szoktam menni, és körbekötöm a lépegetők lábát, és közben kaszálok 80-90 gyalogost is az ellenségből a fedélzeti ágyúval. Nos, ennek ellenére vesztésre álltunk, és 20 alá csökkentünk, de lett volna még esélyünk, mert az ellenség meg 23 katonával rendelkezett, annyit a repülővel le tudtam volna lőni. Mégis mit hallok? Az emberemnek hátul a szigonyágyúnál a programja szerint ki kell szállnia, és elrohannia, egyedül megfordítani a csatát. Ezért kiugrott a repülőből, a monitoromon láttam, ahogy zuhan, és szétplaccsan lent a Hoth mezőn…

Óriási taktikai hiba, hiszen az embereink nem követik a follow me parancsot, ha kritikus létszám alá csökken a csapatunk! Ahelyett, hogy mondjuk az utolsó command postnál tömörülnénk együtt, azt védve körömszakadtáig, mindenki elrohan, mint egy őrült, és könnyű prédája lesz az összetartó ellenség tüzének, szinte célba lövés, agyaggalamb lövészet ez a győztes számára. Utána persze húszan könnyen kilövik a human playert, azaz a játékost is.

Magyarázatként sokszor azt halljuk, hogy a pánikot, a vesztes csaták fejvesztett menekülését modellezi ez le, ám ez azért is megkérdőjelezhető, mert nem ELFUTNAK a katonáink, hanem mint a birka, egyenesen besétálnak a vágóhídra, lemészároltatják magukat az ellenséggel.

Így a játék célja sokszor leredukálható arra, hogy ki éri el előbb a kritikus pontot, ki készteti az ellenséget futásra, hisz az utolsó húsz embert egyesével már könnyűszerrel le lehet vadászni.

Fegyvernemek:

Gyalogság: Gyalogállományban levő közkatonák alapfegyverzettel. Ide tartozik a sima rohamdroid, a birodalmi rohamosztagos, a lázadó katona, és a klón gyalogos. Gyors mozgásúak, semmi különleges képességük nincs, kezdőknek ajánlott, futsz-lősz típus. Fegyverzetük gyors sorozatok leadására alkalmas puska, és pár hőtedonátor. Közelharcra ideálisak a gyalogosok.

Mesterlövészek: (sniper) Távolsági harcra ajánlott. Távcsöves puskával rendelkeznek, általában 2 célzott lövéssel bármilyen ellenséges katona likvidálható. Droidoknál, és a lázadóknál dupla olyan messzire láthatunk, mert kétszer is lehet zoomolni! Ennél a fegyvernemnél lehet a legtöbbet bosszankodni a gép csalásán, miszerint az ellenséges katonák a lövés pillanatában egyszerűen irányt váltanak! Mintha tudnák, hogy be vannak fogva, és célkeresztben vannak, természetellenes mozgással, kanyarogva, billegve futnak tovább, így nem adnak könnyű támadófelületet. Néha pedig bosszantó módon odébb bukfenceznek a lövés pillanatában. (Ez a BF2-ben sem került javításra, ott pedig „csúszás” figyelhető meg, amikor a katona lehetetlen módon 5-10 métert csúszik odébb a földön, kitrükközve a mesterlövészt) Teljes tárakat lehet kilövöldözni úgy, hogy állandóan mellélövünk! Erről a jelenségről Charlie Sheen filmje, a Nagy Durranás 2 jut eszembe, amikor a nyilával próbál csendben kilőni távolról egy arab katonát, aki a kunyhója előtt áll. Az arab valahogy véletlenül mindig pont elfordul, lehajol, odábblép, mikor Sheen épp lő, akinek így kifogynak a nyílvesszői. Már a kunyhó ajtaja tele van nyilakkal, olyan, mint egy sündisznó a sok belefúródott nyílvessző miatt, az arab még mindig él. Végül a filmben egy tyúkot kap el, és lő ki a főszereplő, amivel végül sikerül hasba lőni az ellenséget. Ez a kaszt haladóbb játékosoknak ajánlott.

Érdekes, hogy a Sithek bosszújában látható wookie város koncepciója már e játék megtervezésekor ott volt George Lucas asztalán. Így alkalmunk lehetett a kashyyyk-i csatát „lejátszani” mindkét fél bőrébe bújva alaposan megelőzve a filmet. Izgalmas lehet még most is, a filmet már látva a CIS erőket irányítani, és megszállni a wookie partokat, felszámolni a klónok védelmi vonalait, és leverni a wookie lázadást, vagy pedig próbáljátok ki a fedezékek mögül védeni az állásokat a klónok bőrébe bújva, megsemmisíteni a partraszálló CIS gépeket a wookiek segítségével, vagy föntről, a cölöpstégek tetejéről lelőni az előrenyomuló droid erőket. Ez a pálya a mesterlövészek egyik kedvence, nyüzsögnek fent a wookie cölöpstégek tetején, és a barikádok mögött a sniperek. Egy screenshot segítségével azt is elképzelhetjük, mit látott fentről Yoda mester, és Gree parancsnok a faházak előtt, mikor Yoda mestert majdnem el is találta egy kósza lövedék. Nagyjából odaállítottam egy klón mesterlövészt, ahol az a jelenet történhetett, és mondom, ami érdekes, hogy mindezt jóval a film előtt alkalma volt kipróbálni mindazoknak, akik végignyomták a BF1-et!

Gépész: (engineer, vagy pilot) Stratégiai fontosságú ez a technikus! Gépészként ez a kaszt a legalkalmasabb repülők, és szárazföldi járművek vezetésére. Hegesztő pákájával mindent meg tud javítani, újra telepíti a szétroncsolódott FX-7 gyógyítódroidokat, illetve a muníciót adó Gonk droidokat.
Ezenkívül képes páncélozott tornyok telepítésére, amik komoly tűzerőt, és páncéllemezei miatt a tüzérnek nagyobb védelmet képes biztosítani. Ezt a kasztot nem érdemes bevinni a sűrűjébe, inkább folyamatosan telepíteni kell a kilőtt tornyokat, hegeszteni a sérült páncélosokat, és a tápoló droidokat.
Ezenkívül medic-ként, azaz harctéri felcserként is funkcionálnak! Ugyanis képesek bactatartályt, és egy doboz muníciót dobni a gyalogosoknak, akik a fronton harcolnak. A most következő taktika igen népszerű. El kell foglalni egy ilyen kitűnő stratégiai helyet, mint az illusztráción a bespini felhőváros egy magasan elhelyezkedő, védett helye, ahol ráadásul van egy gyógyító, és egy lőszert adó droid is. Innen remek kilátás nyílik az udvarra, és a szemben levő lejtős rámpára, amin az ellenség vonul. Ahogy a receptkönyvek mondanák, „végy két” aknavetős „heavy troopert”, akik iszonyatos erejű aknáikkal szórják meg az ellenséget. „Adj melléjük” egy gépészt, aki javítja a károkat, és extra muníciót és bactát hajigál nekik, úgy, hogy a Gonk és az FX egyből visszatölti neki, amit odaadott a két pusztítónak. Ekkor a nehézfegyverzetű katonáknak nem kell spórolni az aknákkal, nyugodtan rá lehet lőni akár a gyalogosokra is, az egy lövés, egy halott elvet követve.
A másik stratégia az ellenséges gépek ellopása. Ha azt vesszük, hogy átlagban 2-3 páncélos áll rendelkezésre mindkét félnek, hogy megteremtse gépi fölényét, igen döntő lehet egy ellenséges gép megszerzése. Két okból is. Először is felborul az arány, 4 a 2 ellen garantált siker. Másodszor amit elveszünk tőle, azt nem „terem újból”, azaz nem tudja ismét és ismét ránk hozni az ellenfél. Ugyanis ha ő birtokolja, és megsemmisül egy gépe, akkor egy idő múlva „újraspawnol”, azaz a kezdeti ponton ismét megjelenik az adott gépe. De míg nálunk van a gépe, addig nem „terem” neki újból! Az alábbi illusztráción szinte a kezdés után azonnal elvettem a gépi ellenségtől a Flash speeder-ét, és ellene fordítottam, brutális gépi fölényt teremtve a naboo-i Theed utcáin, 2 saját AAT tankommal, és a lopott naboo siklómmal jelentős "ejnyebejnyében" részesítve a "hitványadt nabookat". A csata onnan eldőlt.
Ráadásul a Flash speeder egyébként nem elérhető, csak a single player-ben van jelen, és a gép irányítja, mi nem használhatnánk egyébként, de ellopva abban is mehetünk egy kört!
Kitűnő kaszt a gépész, de tudni kell használni!

Nehézfegyverzetű katonák: Gépészek rettegjetek! Ez a fegyvernem a páncélosok réme! Képes hőkövető rakéták kilövésére, amik nagy erejű, vállról indítható pusztító töltetek. Ezek a rakéták képesek szétlőni a vastag páncélú járműveket is, hiába hegesztik, 2-3 ilyen „pusztító” pillanatok alatt szétszed egy kétlábú lépegetőt, vagy AAT tankot, de az AT-TE, (klón lépegető) vagy az AT-AT (birodalmi lépegető) sem bírja sokáig, ha 3 ilyen heavy trooper együttes erővel bombázza a falát! Ráadásul ha a páncélosban nincs gépész, mint az illusztráción látható klónsiklóban, ami gyors, de kevésbé páncélozott, akkor a fölső ágyút kezelő heavytrooper fél percen belül viheti a siklóból maradó fémhulladékot a csillagközi MÉH-be. Már ha túléli!

Ráadásul a heavy trooperek képesek aknák telepítésére, amire rálépve az óvatlan gamerek seperc alatt megtanulnak röpülni… A páncélozott járművek pedig a valóságban is alulról a legsebezhetőbbek, tehát ráhajtva egy aknára igen nagy sérülést szenvedhet egy jármű! E kaszt igen pusztító a járművek ellen, de sérülékeny, ha meg kell védje magát egy közkatona ellenében, hisz aknavetőjén kívül csak kiserejű fegyverei vannak, ezért ő sem a frontra való!

Különleges egységek: Minden civilizációnak van egy elit egysége, ami valamivel többet tud, mint a többi fegyvernem. A leglátványosabb tudáskülönbség maga a repülés képessége. A klónok Jet troopere Jango Fetthez hasonlóan Jetpackjével röpül gyorsan, és sokat, a Jetpack kimerüléséig. Ez a háti hajtómű kis idő elteltével azonban újratölti magát. Elég jó, és újszerű gránátvetője van Jet trooperünknek, csak sajnos kevés a muníciója. Multiban gyakran látjuk ezt a kasztot Gonk droid mellé állni, így a kilőtt gránátokat a Gonk azonnal visszatölti, így gyakorlatilag végtelen lövést lehet leadni ebből a nagy erejű fegyverből is. Ez a statikus ácsorgás azonban a sniperek kedvence, a mesterlövészeknek ugyanis csemege az ilyen céltábla! Ez a játék egyik kitűnő törekvése, minden kaszt nagyban sebezhető egy másik által, ám veszélyes ellenfele egy másik kasztnak! Az egyensúly tökéletes, egyik fegyvernemmel sem garantálható a siker, hisz mindnek van "természetes ellenfele", mint a valóságban is!
A birodalom Dark troopere igen hasonló.

Repül ugyan, de mivel nagyon nehéz, vastag páncélzata van a katonának, ezt a repülést inkább egy nagyon nagy ugrásnak mondanám. A katona ugyanis elrugaszkodik, repül, majd szinte lezuhan, olyan nehéz. Így például képtelenség a levegőben lebegve fentről lövöldöznie, amit viszont az előbb említett Jet trooper meg tud valósítani. Ám páncélja igen vastag, sok lőszere van, és egy „spriccelős” fegyvere, ami ideális esetben 3-5 ellenfelet is letarolhat, ugyanis 3-5 lövedéket „spriccel” szét több irányba, ami elméletben több ellenséget is el tud találni, főleg egy nagy bolyba belelőve hatékony, vagy közvetlen közelről, amikor mindegyik lőszer belecsapódik a torkolathoz közelkerült ellenség testébe, azonnali halált jelentve.

Ugyanilyen hatású fegyverrel van felszerelve a lázadók wookie katonája is! A wookie íjpuska hasonlóan halálos fegyver. Apró sorozatoktól, gerjesztett energia töltetekig mindent ki tud lőni. A wookie bivalyerős, emiatt többet is kibír, sok lövéssel lehet csak leteríteni. Borzasztóan magas, emiatt viszont még egy csata hömpölygése közepette is ki lehet lőni. Ugyanis a feje kiemelkedik a tömeg közepéből is. Olyan magas, hogy egy másik vicces jelenet is kapcsolódik ehhez. A Hoth mezőn egy wookie katonát rendeltem be hátulra a repülőm szigonyágyújához. A wookie bepattant hátulra, és döbbenten vettem észre, hogy a feje búbja átlógott a repülő tetején, és végig ki is látszott, míg repültünk.

Figurák:

A játékélményt megörökítendő a Lucasarts engedélyével megörökítették a Birodalom mesterlövészét figurában is. Így született meg az Exkluzív Battlefront Scout Trooper figura. Hmm. Vagy inkább reinkarnálódott? Hiszen ezt a Scout trooper testet láttuk már ezerszer, hisz már a POTJ szériában napvilágot látott! Később bekerült az OTC dobozba is, de úgy látszik még maradt a raktáron, mert belegyömöszölték ebbe az amúgy igen impozáns dobozba is. Gátlástalan dolog. Ez a karakter megért volna egy új nyomóformát! Azzal a nyúlánkabb karakterrel jobb lett volna próbálkozni, aki a dobozon látható is, és olyan sniper puskát kellett volna nyomni hozzá, mint ami a karakter kezében látható, nem IG-88 POTJ puskáját tenni mellé. Így kicsit ismét becsaptak bennünket, bár a figurát természetesen/sajnos a gamerek, és a rajongók biztosan megveszik/megvették így is 35 dollárért (!), nem ártana a Hasbronak elgondolkoznia azon, hogy legalább egy exkluzív PC játékfigura készítésekor, amiből alig-alig létezik, tiszteljék meg a rajongókat, akikből élnek, hogy kezükbe adnak egy igényes, új figurát. Mindenesetre még így is örülhetünk, mert a PC játékok alapján kiadott Hasbro figurák száma ritka, mint a fehér holló.

Bár nem Battlefront dobozos, de én a játék során tapasztaltam meg először az FX-7 gyógyítódroid medikai képességeit, nagyon tündéri, mert forgatja a kezeit, össze-vissza hadonászik előttem, és úgy gyógyít, hogy hozzám sem ér, olyan, mint valami sámán, vagy mágus, egészségessé varázsol. A Birodalom Visszavág-ban szerepe oly mértékben elhanyagolható, másodperces jelenetekre korlátozódott, hogy a játékokban való szerepe sokkal karakteresebb lett, mint a filmben. Így én „őt” is BF karakterként tartom számon, hisz mindkét rész orvosát tisztelhetjük benne.

Mint ahogy a Gonk droid, az ún. power droid is inkább a játékban lett híres, hiszen "ő" adja a lőszert, ez a kis szerzet tölti vissza a gránátainkat, aknáinkat, muníciónkat. A filmben emitt-amott látszódott, de a Jawa homokkúszón lehet, hogy sokan nem is veszik észre, vagy nem marad meg bennük, ahogy odébb totyog. A BF1-2–ben viszont szerepe jelentős, nélküle hamar kifogyunk! Ezért szeretem e két kisegítővel együtt ábrázolni a Battlefront birodalmi mesterlövészét.

Custom BF1 clone Jettrooper

A technikus/gépész mellett a másik nagy kedvencem a zöld clone Jettrooper. Nagyon jól néz ki, ezért sokan szeretik őt választani a játék karaktermenüjéből, de nem mindenki tud vele játszani. Legalábbis jól, fogalmazzunk úgy, elég nehéz vele játszani, nekem sem igazán sikerül tökéletesen sokszor. Mindenesetre igen élvezetes a repülés vele, mert meg lehet állítani a levegőben, és csendben lebegve felülről lehet leszedni az ellenségeket. Ezt úgy érték el, hogy a Jettrooper páncélját kisebb súlyú, és vékonyabb lemezekből készítik, így könnyebb lesz repülnie a klónnak, viszont sebezhetőbbé válik, mint a debella birodalmi Darktrooper, aki mozogni is alig tud vastag páncéljában, viszont szinte behorpad alatta a föld, mikor repülés helyett 2 másodperc levegőben töltött idő után visszazuhan a talajra. Valamit valamiért, a klónok harcmodorának jobban megfelelt ez a gyors mozgású, de erősnek mondható fegyvernem, amit jobban be tudtak vetni a droidok ellen. Mindezt egy nagy teljesítményű háti hajtóművel érik el, ami szinte fellövi a klónt a levegőbe, akár vertikális mozgást is eredményezve. Fent is tartja egy jó ideig a klónt, helyzeti előnybe hozva, mert a magasság stratégiai előnyt ad neki, fentről megszórja az ellenséget, majd azonnal elrepül utána, gyors jetpack-je segítségével, mire a droidok felnéznek, hogy ki robbantotta szét 5-6 társukat az égből, addigra a klón Jettroopernek se híre, se hamva.

A Jettrooper félúton van a sorkatona, és a heavy trooper között. Hordozható aknavetője erősebb a klónkarabélynál, de gyengébb a heavy trooperek vállról indítható rakétavetőjénél. A klón EMP aknavető az (angolul) ElectroMagnetic Pulse, azaz Elektromágneses Impulzus elven kifejlesztett fegyver. A nehéznek tűnő cső tekercselt részében a lövedéket feltöltik, így érve el a droidok, és gépek ellen igen hatékony elektromágneses romboló hatást, ami a gépek ellen igen hatékony. Főleg a droidika ellen ütős a Jettrooper lövedéke, mert a védőpajzsát felemészti, és megzavarja a pajzsgenerátorának működését, pajzsa nélkül szinte pucéran hagyva a droidikát. Két EMP lövés után a droidika olyan lesz, mint egy meztelen csiga, puha, és sérülékeny. Így már akár át is válthatunk a Jettrooper pisztolyára, befejezve a munkát a droidikán.
MULTI:

A játék pályáin többjátékos módban is lehet gyilkolászni. Ami a különbség, hogy NINCS bónuszunk, és hogy többen is lehetünk egy csapatban. Hogy melyikben, azt módunk lesz eldönteni. Csatlakozhatunk a szembenálló felek bármelyikéhez, akár meccs közben is, a nyitóképen felül található embléma átforgatásával. A Neten azonban nem ildomos átnyergelni a győztes csapatba, ha rosszul áll a szénánk, ezt azonban sokszor nem is teszik lehetővé a szervernyitók. Beállítható, hogy legyen-e Jedi a pályán, illetve hogy mely pályákon és hány bolygón nyomuljunk. Mikor a betáplált helyszínlista utolsó pályáján is lejátszottuk a meccset, a gép automatikusan "körbefordul", és kezdődik az egész elölről! Élvezetes a BF1 multizás, izgalmas, ám a BF2 multija kiforrottabb, de arról később!

Bár a BF1 "lövöldözős" játék, mégis lehet aggyal is játszani, és igen élvezetes tud lenni. Az igényesnek mondható grafika, és a remek hangulat miatt a fiatal gamerek is megszerették, és elfogadták. A gép "csal", kicsit nehéz lett a hardest fokozat, de pont azért nagy élményt nyújt legyőzni egyjátékos módban. Eredeti zenét hallgatva gyönyörű helyszíneken barangolhatunk, kaddun, és taun-taunon lovagolhatunk, vadiúj gépekbe ülhetünk, mindenféle SW-fegyvert használhatunk, rengeteg fajta katona bőrébe bújva más-más harcmodort alkalmazva változatosan szórakozhatunk. Az egyik legjobb SW játék!