Scorch, Sev és Sun Fac - 1. rész
A Republic Commando karaktereinek bemutatása
Rostás Norbert írása

Egy kis ember nyitja fel a szemét életében először. Most született. Fényes, fehér teremben van. Nyúlánk, magas lények járkálnak körülötte, üvegtégelyek körül serénykednek. Az egyik magas nőnemű lény odalép hozzá, és kedves, nyugodt, szeretetteljes hangon köszönti a kis jövevényt. Még másik három kis újszülött is hasonló fogadtatásban részesül ekkor. Ők a Delta osztag jövendő klónjai, a Kaminón vagyunk, és Taun We bizalomgerjesztő hangját halljuk.

"Üdvözöllek pici ember. Taun We vagyok. Te egy kis klón vagy. A Köztársaság tulajdona. Már vártunk téged." Megszületett tehát a kis "Boss", a pici "Fixer", a kis "Sev", és a csecsemő "Scorch".

Ezek a Republic Commando nevű játék kezdő képsorai. Ekkor látjuk először azokat a klónokat, akiket később mi magunk irányíthatunk végig életük egy fontos, meghatározó szakaszán. Rövid előzményként felvillanó képekben ismerhetjük meg életük első perceit, későbbi képzésüket, tanulásukat, harci gyakorlataikat. Ekkor még nincs nevük. Pusztán számuk. Azonosítójuk van, neveiket később ők ragasztják egymásra. Íme főhőseink, és két társuk azonosítói:

Nevek:

RC-1162 Scorch (Pörzsölt)
RC-1107 Sev (Hetes) de nem iskolai...
RC-1140 Fixer (Javító, Ezermester - őt láthatjuk az EPIII Képes Enciklopédiában is)
RC-1138 Boss (Főnök) ő a parancsnokuk

Az RC a Recon Commando rövidítése. A klónok egymást, és önnön magukat is normál körülmények közt az azonosító utolsó két számjegyével definiálják. Így Scorch például six-two, azaz hatvankettes. Kicsit olyan börtönös fíling, nemde? Tizenegyhatvankettes rab, beszélőre! Tizenegynullahetes elítélt, dugja ki az edényét a rácson, itt a bableves...

Nekünk szokatlan ez, lévén, hogy a név és az ego az emberi tudatban szorosan kötődnek egymáshoz. A nevünkkel magunk is azonosulunk, ha meghalljuk, hogy kiejtik, odafordulunk az illetőhöz, a nevünk saját identitásunk része, és azonos tulajdonképp önmagunkkal. A klónokat ez nem érdekli. Obi-Wan Kenobi mester például nem tudta klónazonosítóján nevezni embereit. Ismert, hogy Cody parancsnok nevét is Kenobi adta. De egy másik klóntisztet is elnevezett, aki az ARC trooperekből később kialakított Alfa osztag egy kitűnő katonája volt - stílszerűen Alfának. Így közvetve Obi-Wan két klónnak is a keresztapja volt...

Scorch neve onnan származik, hogy egy akció során egy balul sikerült robbantása miatt kissé megégett, és lepörkölődött a szemöldöke. A szó valami olyasmit takar, hogy leperzselt, leégett, lepörkölt. Ezt tehát egy amolyan gúnynévnek mondanám inkább, mintsem becenévnek. A Boss egy küldetésben a játék alatt utal is erre az apró malőrre, miszerint "Scorch, csak juttass be minket anélkül, hogy kinyírnád az osztagot...". Persze társai tökéletesen megbíznak benne, enélkül egy ilyen egymásra utalt, kis közösség nem is létezhetne. De ennek ellenére folyton ugratják, nem csak Scorch-ot, egymást is.

Kiképzés:

A négy klón a Kaminón töltött évek alatt tökéletes taktikai, harcászati, erőnléti kiképzést kapott. Kisebb korukban sokat kellett tanulniuk, állandóan a monitorok előtt ültek kis kék overalljukban. Játékos formában, de rengeteg mindent kellett megtanulniuk.

Testüket is edzették, egy Walon Vau nevű kiképzőtiszt tanította őket. Különleges bánásmódot kaptak a többi klónhoz képest. Feladatuk szerint ők majd különleges behatoló egységként az ellenséges vonalak mögött hajtanak végre kulcsfontosságú akciókat. A csapatot nagyon összeszoktatták, egymással tökéletes összhangban, gyorsan, és csendben kell cselekedniük. Minden gépet tudniuk kell majd kezelni, minden fegyverrel tudniuk kell majd bánni, minden ajtón be kell jutni, minden számítógépet fel kell tudni törni! Ha nincs lőfegyver, puszta kézzel, vagy vibropengével is gyorsan, halálosan kell cselekedni.

Az angol SAS nevű katonai különleges alakulat tevékenykedett hasonló módon a második világháborúban ellenséges területen. Feladatuk nem az volt, mint a fronton harcoló közkatonáknak. Nem kellett mindenkit kiirtaniuk, sőt, ha lehetséges volt, csak a célszemélyt kellett semlegesíteni. Sokszor nem is egy személy likvidálása volt a cél, hanem titkos dokumentumok lefotózása, ellenséges haditervek, hadmozdulatok kikémlelése, új fejlesztések adatainak a megszerzése, célobjektumok felrobbantása, hídfőállások megtartása az erősítés megérkeztéig. Nos, ezeket a küldetés típusokat szinte mindet beépítették a játékba! Kitűnő veterán katonai szakemberek felügyelték mindezek hitelességét. A Deltások tehát különleges klónok, elitegység, és Deltásnak lenni dicsőség. Na nem a széles vállakat, és nem is Kudlik Júlia műsorát irigyelték a sorklónok, hanem azt a megtiszteltetést, és különleges bánásmódot, ami a Delta osztagot övezte. Az előzőekben tárgyalt speciális küldetésekre ugyanis szinte csak őket küldték.


Küldetések:

Nos, csak vezérszavakban említsük meg a Delta osztag kommandósainak életútjának általunk is ismert fő momentumait! A Geonosis-on az Epizód II végén nem ért véget ám a csatározás! Scorch-ékat ledobták a csatától távol, hogy hatoljanak be a katakombákba, a droidgyár alatti szintekre, és kapják el a menekülő geonosis-i vezért, Sun Fac-et.

Ez meg is teszik, bár a tehetséges stratéga majdnem egérutat nyer, utolsó pillanatban azonban sikerül szétlőni a menekülő repülőjét.

De ezenkívül meg kellett akadályozni egy menekülő Konföderációs hajó felszállását, az indulókódjának ellopásával, és percekkel az egész kóceráj felrobbanása előtt evakuálni...

Később a Prosecutor nevű Assault Ship (a birodalmi cirkálók őse) fedélzetén a Delta tagok súlyosan megsebesülnek, és elkapják őket. A Bossra marad a foglyok kiszabadítása, mivel ő maradt egyedül észrevétlen, és egészséges. Társait meggyógyítja, és újra összeáll az osztag. Egy trandoshan-Konföderációs üzlet tárgyát képező szállítóhajót felrobbantanak, majd védeni kell a pozíciójukat míg meg nem jön az erősítés a kétségbeejtően nagy droid túlerő ellen.

A Kashyyyk-on kiszabadítják Tarffult, aki később a Wookie sereg egyik vezetője, az ellenállás egyik megszervezője lesz a III. epizód idején. Itt, a Wookie bolygón találkoznak először Grievous tábornokkal, akit nem sikerül elkapni, ám 2-3 magnatestőrét sikerül elintézni Scorch-éknak. Kachirno (Wookie település) hídját felrobbantják, a Citadellát felszabadítják, majd egyesével szétválnak a Deltások, hogy négy helyen elfoglaljanak 1-1 nehéz légvédelmi ágyút, hogy tűz alá tudják venni a CIS egy vezérhajóját, ami megkezdené az inváziót Kashyyyk ellen.

Felszerelésük:


A kiképzés alatt a Delta osztag mind a négy tagja megtanult bánni minden fegyverrel. Így gyakorlatilag csak mondvacsináltak a feladatkörök, hiszen mindegyik tag bármelyik helyén bevethető lenne. Mégis körvonalazható, hogy ki miben jobb, ki mit csinál inkább.

A főnök inkább stratéga, jól átlátja a harci szituációkat, gyorsan dönt, és általában helyesen. Ezért többnyire gondolkodás nélkül, azonnal végrehajtja a csapat a parancsait.

Fixer mindent megjavít, mindent meg tud bütykölni. Ő töri fel a védelmi rendszereket, az ajtók nyitókódját, illetve a számítógép konzolokat.

Ahova kóddal nem lehet bejutni finoman, oda be kell törni. Scorch a robbantási szakértő. Ő kezeli a robbanó tölteteket, az időzített bombákat, az ajtórobbantó plasztikokat, a csapdaszerűen működő robbanóeszközöket, és a páncéltörőt.

Sev a vibrokés mestere, közelharc specialista, agresszív, mozgékony, fürge, mégis erőteljes. Ugyanakkor a csapat tán legjobb lövésze is, ezért túlnyomórészt ő foglalja el a mesterlövész pozíciókat.

A játékban ez ennyire nincs szétbontva. Gyakorlatilag mind a négy klón ugyanazt a fegyverarzenált használja. Alapfegyverzetük a DC-17m sorozatszámú köztársasági klón puska. Erre a fegyverre szerelhető fel később a mesterlövész ionpulzus tartozék, amihez tartozik egy távcső, egy, elektromágneses zoom (10x-20x), és a lézerirányzék. Ebbe a tartozékba egy 5 lőszert tartalmazó tár illeszkedik, ilyen tárból négyet kapnak, így összesen 20 célzott lövést lehet leadni fejenként. Ezt a fegyvert gyakran, de tévesen Sevvel azonosítják, de ismétlem, ez nem csak az ő privilégiuma, bármelyik társa éppúgy lő ezzel a tartozékkal is - majdnem.

Később kapjuk meg az ugyanerre a fegyverre szerelhető Anti-armor, azaz páncél elleni, magyarul páncéltörő nehézfegyverzet részt. Ebbe a vastag csőben csúsztatják be azt a töltetet, aminek a tárolóját látjuk Scorch jobb combján. Az a henger alakú töltet a Super battledroidok vastag páncélját egy találattal átüti, és az SBD (Super battledroid - ahogy ők rövidítik) atomjaira hull. Ez a gránátszerű lövedék jó a kis Pók lépegető (spider walker) ellen is, bár abba jó sokat kell belepumpálni ebből, mielőtt kidől. Ezt a fegyvert pedig (hasonlóan tévesen) Scorch-al azonosítják, pedig a játékban legtöbbet mi, a játékos használjuk a Bosst irányítva.
Gyakorlatilag ez a lőfegyver arzenál. Emellett van egy DC-15s Side Arm Blaster nevű oldalfegyvere a Deltásoknak, egy pisztoly, mely kis távolságú, és kis erejű, de ha kifogy a lőszer a puskából, kénytelenségből ehhez még mindig hozzá tudnak nyúlni. Rendelkezésre áll pár kézi detonátor, gránát is.

Végső esetben pedig a csuklóra erősített vibrokést kicsúsztatják a páncélzat alól, és azzal védik magukat. Ez amolyan Wristblade, hasonló, mint amit a Predator is használ. Közelharci fegyver, a Predátor ezzel "skalpol" azaz ezzel nyesi le az ellenség fejét, amit győzelmük mementójaként zanzásítanak, összeaszalnak, és elteszik, hogy majd unokáik is láthassák a nagypapa hőstetteit 40 év múlva...

A Deltások ezt végső esetben közelharcban, vagy csöndes rajtaütéseknél hátulról, vagy éjszaka használják, amikor fontos a csendes, és gyors megoldás. Kivéve Sevet… Aki élvezetből vív, pörög, forog, szinte táncol a sok ellenség közt, és osztja a halált, derékig vérben állva, vagy épp droid hidraulikus folyadékban...

Sisakjuk speciális sisak. Egyrészt, tán Sev példájából tanulva, megoldották, hogy a szemnyílásra fröccsenő vért, vagy hidraulikus folyadékot a sisak automatikusan letörli. Így - mint a forma 1 pilótáinál is látjuk - folyamatos tudnak tájékozódni, látásukat nem takarja el a kosz. Ugye a F1-ben sár, gumidarabok, víz fröcsög a sisakra az előtted közlekedő miatt, a klónoknál pedig az előbb említett dolgok, így belátható, hogy a folyamatos látás alapfeltétele mindkét szakmának... Ha életben akarsz maradni, látnod kell!

Éjjel, és sötétben is. Ezért a sisak egy speciális fényerősítő eljárást alkalmazva lehetővé teszi a "night vision mode"-ot, azaz az éjjeli látás módot. Hasonló ez ismételten a Predátorok egyik vision módjával, ugye ott három van, humanoidok elleni hő- illetve aura látás, Alienek elleni sötét kontúr látás, és ellenséges predik elleni látás, amivel az álcázott, ún. cloaking mezőbe burkolózott, amúgy láthatatlan Predátorok is észlelhetők. Nos ehhez a módhoz hasonlítható a Delta osztag éjjeli látás módja.

Felszerelésük tán legnélkülözhetetlenebb darabja az újraélesztő készülék. Kis mérete ellenére alkalmas a Vészhelyzetben látott fibrillátor (így nevezik?) módján a szívre helyezve életre ütni a haldoklót. A magához tért klón utána pedig bactával gyógyítható. A falra szerelt bactagépbe állva az seperc alatt 100 százalékos lesz a játékban, még ha azelőtt alig élt is...?

 
 

Ennyi ismeret elég ahhoz, hogy adatszerűen ismerhessük a Republic Commando hőseit. Ez is fontos, hogy kicsit jobban el tudjuk őket helyezni a Star Wars univerzumában. A következő részben azonban közelebb szeretnénk hozni őket a rajongói szívekhez, az idáig létező figurák bemutatásával, és érdekes személyes jellemzőkkel, és egy meglepetéssel!

Republic Commando II. rész >>