Making
Magic
Multimédiás CD-ROM 1997-ből
A
Star Wars filmek kimondottan abba a kategóriába tartoznak, amelyek
készítésére minden földi halandó kíváncsi. A kilencvenes évek
második felében a LucasFilm eljutott odáig, hogy a kulisszatitkok
iránt érdeklődők ne csak videóról és könyvekből gyarapíthassák
ismereteiket. A személyi számítógépek világméretű térhódítása
már a kilencvenes években megkövetelte a multimédiás kiadványok
megjelentetését, főleg azért, mert rengeteg fiatal szó szerint
rabjává vált a computer-technológiának. A Making Magic kizárólagosan
nekik készült, hiszen ezt az anyagot ebben a formában csak CD-ROM-on
forgalmazták, és akkoriban még a jó öreg DOS operációs rendszer
alatt fejlesztették.
A Making Magic először korlátozott példányszámú önálló kiadványként
került a piacra. A százezer darab CD-t azonban szinte pillanatok
alatt szétkapkodták, így a LucasArts az újonnan megalkotott
Yoda Stories című desktop-kalandjátékával egy lemezen adta ki
újra. Ekkor igen furcsa helyzet állt elő: a Yoda Stories mindössze
tizen-egynéhány megabyte terjedelmű, míg a Making Magic csaknem
ötszáz! A lényeg azonban a kiadás tényében van, és így most
már sokkal könnyebben hozzájuthat az érdeklődő minden fontos
adathoz a Special Edition készítésével kapcsolatban, valamint
bizonyosságot kaphat arról, mire is ment el az a tizenvalahány
millió dollár.
A Making Magic tulajdonképpen azt a többéves munkát mutatja
be, amely keretén belül a LucasFilm stábja tető alá hozta az
eredeti trilógia felújítását. Az első film munkálatainak minden
fázisából láthatunk érdekességeket, képben, hangban, filmben
egyaránt. (Az Empire... és a Jedi... egy következő kiadás anyaga
lehetett volna, ezekből a filmekből csak néhány előzetes szerepel
a CD-n.) Szerencsére a készitők rengeteg videó-részlettel illusztrálták
az anyagot. A képsorokon legtöbbször George Lucas és Rick McCallum
interjúrészletei tűnnek fel, de a trükkmesterek, számítógépes
specialisták is helyet kaptak néhány mondat erejéig. A CD-ROM
bevezetésében a Star Wars trilógia szülőatyja beszél arról,
miért is készítette el a Special Edition-t. George Lucas mindig
is hangsúlyozta, hogy a történeteit a filmvászonra szánta, nem
pedig a televízió képernyőjére. Az eltelt húsz év alatt felnőtt
egy generáció, amely lemaradt a nagy élményről, és nekik az
eredetin felül valami extrát is kellett nyújtani, és ez a film
régi trükkjeinek, és eddig dobozban heverő jeleneteinek felújításával
lehetővé vált.
A Making Magic tehát a PC-s rajongók kedvéért született meg.
Célszerűségét mindenki gyorsan átlátja, hiszen nem kell órák
hosszat meredten figyelnünk a tévé képernyőt, vagy könyvlapozgatással
tölteni egy fél napot. A program meglehetősen egyszerű felépítésű,
vagyis bárki könnyedén ki tud igazodni rajta. Csak egy kattintás
az egérrel, és máris a kívánt helyre ugorhatunk.
A témaköröket külön-külön csoportosították, és aki esetleg nem
érti az angol nyelvet, a képes útmutató alapján mégis fogalmat
tud alkotni a CD tartalmáról. Az attrakciót az A Hew Hope négy
átalakított része jelenti. A Making Magic a 'Sneak Preview:
New Sequences' részében elsőként a Tatooine sivatagában mászkáló
rohamosztagos csapat "megkreálásának" kezdőfázisait
nézhetjük végig. Egy rövid filmbejátszás segítségével megtekinthető
az eredeti 1977-es verzió is, majd kis ikonok segítségével átlapozhatók
a stroryboard-hoz készített rajzok, és az első számítógépes
animációk. A tervek megszületése és a mozgó, rohamosztagosok
teherhordó állataként szereplő dewback bemutatása között szinte
pontosan egy év telt el, de ekkor még gyakorlatilag sehol sem
tartottak. Le kellett forgatni egy élőszereplős jelenetet, és
beleilleszteni a közben elkészült animációkat. Lucas állandó
kapcsolatban állt az animátorokkal, és a Making Magic-ben sokszor
láthatóak azokról a megbeszélésekről is filmfelvételek, ahol
az addig elkészült trükköket mutatják be Lucas-nak. Az író-rendező-producer
elégedett volt az ILM csapat munkájával, és tetszését általában
kifejezésre is juttatta.
A program további részei, mint a Mos Eisley városkép átformálása,
Jabba és Han találkozása, valamint a döntő ütközet a Halálcsillag
ellen ugyanilyen részletesen ki vannak tárgyalva. Mos Eisley
fontos szerepet kapott már 1977-ben is, de akkor az anyagi lehetőségek
erősen rányomták bélyegüket a külső helyszíni felvételekre is.
Lucas eredetileg nyüzsgő nagyvárosként álmodta meg, ahol zajlik
az élet, jönnek-mennek az űrhajók, és mindig történik valami
szokatlan. (Például egy hatalmas állat megijed a száguldozó
légi-robogótól.) Ehelyett azonban kénytelen volt beérni azzal
az egyetlen utcával, ahol engedélyezték a forgatást, ez pedig
igen csak korlátozta a stáb mozgását. Két évtizeddel később
már nem volt akadálya annak, hogy Mos Eisley olyan nagy legyen,
amilyennek ki lett találva. A város szélén bucka-patkányok szaladgálnak,
az utcákon a galaxis szinte minden létező szerves és szervetlen
faja megtalálható, az égen egyfolytában nyüzsögnek a különböző
típusú űrhajók. A város új külsejét meglehetősen nagy makettként
építették fel, majd természetes fénynél, vagyis a filmstúdió
udvarán filmre rögzítették. Ebben a látképbe kerültek bele a
kék háttér előtt felvett statiszták, járművek és robotok. Az
egyszerűség kedvéért itt-ott spórolni akartak, de ez nem mindenhol
jött össze tökéletesen. A főutca elején álldogáló rohamosztagosokat
áttükrözték a másik oldalra, ami alapjában véve nem lett volna
rossz elgondolás, csak éppen az árnyékok is átfordultak a másik
irányba. De hát semmi sem tökéletes, ilyen apróságokat bármelyik
filmben fel lehet fedezni.
A Special Edition reklámozása során a legtöbbször Jabba és Han
találkozása került a televíziók képernyőjére. A Making Magic-ben
csak egy nyúlfarknyi részlet tekinthető meg az eredetiből, viszont
az új Jabba megkreálásának fázisaiba alaposan elmélyülhetünk.
Láthatjuk, hogyan ültettek át a Jedi...-hoz megalkotott figurát
számítógépes animációra, és mozgását milyen rafinált módszerek
segítségével szinkronizálták össze Harrison Ford-éval. Az ILM
szakemberei sikeresen oldották meg azt a reménytelennek tűnő
feladatot is miképpen kerülje meg Han Solo a gengsztervezért.
A storyboard-ok tanúsága szerint először egy lebegtető szerkezettel
emelték volna fel Jabbát, de ezt az ötletet hamar elvetették.
Aztán kipattant az isteni szikra, és a corelliai csempészt „egyszerűen”
felemelték, vagyis olyan hatást kölcsönöztek a mozgásának, mintha
átmászott volna a terjedelmes hutt rémségen. Ez rendkívül komikusan
hat a filmben, és amikor George Lucas először meglátta, nagyon
díjazta a kivitelezést. Jabba-t húsz évvel korábban stop-motion
figuraként akarták filmre vinni, de a kor technikai szintje
óva intette Lucas-t a terv megvalósításától. (Leforgattak tehát
egy élőszereplős jelenetet, aztán jó mélyen elsüllyesztették
az egészet.)
Az utolsó nagy erőpróbát a Halálcsillag felszíne felett zajló
csata jelentette. Az ILM gárdájának már régóta nincs szüksége
dróton függő modellekre ahhoz, hogy látványos űrcsatákat hozzanak
létre. Annak idején a kamerát mozgatták a rögzített makettek
előtt, és ezzel imitálták az összes jármű száguldozását. Manapság
"elég" három dimenzióban megrajzolni őket, utána már
bármilyen mozgássor szimulálható velük. Ennek köszönhetően a
vadászgépek gyorsabbak, fordulékonyabbak és veszélyesebbek lettek.
A Making Magic sokat foglakozik a járművek állatok és robotok
modellezésével. A 'LucasFilm Archives' című részben körbeforgó
animációk segítségével szemügyre vehetjük a frissen kitalált
birodalmi leszállóegységet (Imperial Lander), Luke Skywalker
terepsiklóját, és persze az X- és Y-szárnyú vadászgépeket, bekapcsolt
hajtóművel.
Az archívumok másik részében a produkciós fotókat állították
sorba, méghozzá mindhárom filmből válogatva. Ellátogathatunk
a "rohamosztagos páncélgyárba", megnézhetjük a statiszták
felvételek előtti készülődését, a próbákat, és a felvételek
szüneteiben lezajlott marháskodást. A tréfa kedvéért rohamosztagosok
vezetnek "renitens" jawákat, sőt, a LucasFilm művészeti
vezetőjét, a mosolygó Mark Moore-t is közrefogják, fegyvert
szegezve rá.
A CD az Industrial Light and Magic munkatársait tevékenységük
alapján mutatja be, röviden összegezve pályafutásuk állomásait.
Az ILM veteránjait Dennis Muren-től John Knoll-ig láthatjuk
munka közben, párosítva a kilencvenes évekbeli arcukat a tizenöt-húsz
évvel korábban készült fotóikkal. (Többségük más, Star Wars-on
kívüli szuperprodukcióban is részt vett, az E. T.-től az Indiana
Jones-ig. )
A storyboard-ok mindig is nagy szerepet kaptak a Star Wars filmek
elkészítésében. Az addig soha nem látott világokat kultúrákat,
fajokat Lucas valahogy meg akarta ismertetni munkatársaival
is. ezért kézzel rajzolt vázlatok sokaságát készíttette el fantáziadús
grafikusokkal. A Special Edition munkálatai előtt ismét neki
kellett állni az ilyen jellegű rajzolgatásnak, de most nagyobbrészt
a kész jelenetekbe kellett beleilleszteni az utólag elkészített
trükköket. Ez így persze kicsit egyszerűen hangozhat, de ha
belegondolunk abba, hogy a megkreált robotokat, járműveket,
szereplöket nemcsak behelyezni kellett, hanem térben is mozgatni,
akkor elképzelhetjük, mennyi előzetes tervezgetés szükségeltetett
egyetlen képsor átalakításához, nem is beszélve az egész filmről.
A storyboard-ok pont azt a célt szolgálták, hogy megkönnyítsék
a vizuális hatások könnyebb elképzelését. A `76-os vázlatszerű
rajzocskákhoz képest, a briliáns képességű rajzolóknak hála,
a Special Edition-höz képregény-színvonalú grafikák születtek.
Nekik köszönhetően kevesebb macerával járt az élőszereplős jelenetek
beállítása, és a számítógépes trükkök megtervezése.