|
Scorch,
Sev és Sun Fac - 1. rész
A Republic Commando karaktereinek
bemutatása
Rostás Norbert írása
Egy
kis ember nyitja fel a szemét életében először. Most született.
Fényes, fehér teremben van. Nyúlánk, magas lények járkálnak körülötte,
üvegtégelyek körül serénykednek. Az egyik magas nőnemű lény odalép
hozzá, és kedves, nyugodt, szeretetteljes hangon köszönti a kis
jövevényt. Még másik három kis újszülött is hasonló fogadtatásban
részesül ekkor. Ők a Delta osztag jövendő klónjai, a Kaminón vagyunk,
és Taun We bizalomgerjesztő hangját halljuk.
"Üdvözöllek pici ember. Taun We vagyok. Te egy kis klón vagy.
A Köztársaság tulajdona. Már vártunk téged." Megszületett
tehát a kis "Boss", a pici "Fixer", a kis
"Sev", és a csecsemő "Scorch".
Ezek a Republic Commando nevű játék kezdő képsorai. Ekkor látjuk
először azokat a klónokat, akiket később mi magunk irányíthatunk
végig életük egy fontos, meghatározó szakaszán. Rövid előzményként
felvillanó képekben ismerhetjük meg életük első perceit, későbbi
képzésüket, tanulásukat, harci gyakorlataikat. Ekkor még nincs
nevük. Pusztán számuk. Azonosítójuk van, neveiket később ők ragasztják
egymásra. Íme főhőseink, és két társuk azonosítói:
Nevek:
RC-1162 Scorch (Pörzsölt)
RC-1107 Sev (Hetes) de nem iskolai...
RC-1140 Fixer (Javító, Ezermester -
őt láthatjuk az EPIII Képes Enciklopédiában is)
RC-1138 Boss (Főnök) ő a parancsnokuk
|
|
|
|
Az
RC a Recon Commando rövidítése. A klónok egymást, és önnön magukat
is normál körülmények közt az azonosító utolsó két számjegyével
definiálják. Így Scorch például six-two, azaz hatvankettes. Kicsit
olyan börtönös fíling, nemde? Tizenegyhatvankettes rab, beszélőre!
Tizenegynullahetes elítélt, dugja ki az edényét a rácson, itt
a bableves...
Nekünk szokatlan ez, lévén, hogy a név és az ego az emberi tudatban
szorosan kötődnek egymáshoz. A nevünkkel magunk is azonosulunk,
ha meghalljuk, hogy kiejtik, odafordulunk az illetőhöz, a nevünk
saját identitásunk része, és azonos tulajdonképp önmagunkkal.
A klónokat ez nem érdekli. Obi-Wan Kenobi mester például nem tudta
klónazonosítóján nevezni embereit. Ismert, hogy Cody parancsnok
nevét is Kenobi adta. De egy másik klóntisztet is elnevezett,
aki az ARC trooperekből később kialakított Alfa osztag egy kitűnő
katonája volt - stílszerűen Alfának. Így közvetve Obi-Wan két
klónnak is a keresztapja volt...
Scorch
neve onnan származik, hogy egy akció során egy balul sikerült
robbantása miatt kissé megégett, és lepörkölődött a szemöldöke.
A szó valami olyasmit takar, hogy leperzselt, leégett, lepörkölt.
Ezt tehát egy amolyan gúnynévnek mondanám inkább, mintsem becenévnek.
A Boss egy küldetésben a játék alatt utal is erre az apró malőrre,
miszerint "Scorch, csak juttass be minket anélkül, hogy kinyírnád
az osztagot...". Persze társai tökéletesen megbíznak benne,
enélkül egy ilyen egymásra utalt, kis közösség nem is létezhetne.
De ennek ellenére folyton ugratják, nem csak Scorch-ot, egymást
is.
Kiképzés:
A négy klón a Kaminón töltött évek alatt tökéletes taktikai, harcászati,
erőnléti kiképzést kapott. Kisebb korukban sokat kellett tanulniuk,
állandóan a monitorok előtt ültek kis kék overalljukban. Játékos
formában, de rengeteg mindent kellett megtanulniuk. |
|
|
|
Testüket
is edzették, egy Walon Vau nevű kiképzőtiszt tanította őket. Különleges
bánásmódot kaptak a többi klónhoz képest. Feladatuk szerint ők
majd különleges behatoló egységként az ellenséges vonalak mögött
hajtanak végre kulcsfontosságú akciókat. A csapatot nagyon összeszoktatták,
egymással tökéletes összhangban, gyorsan, és csendben kell cselekedniük.
Minden gépet tudniuk kell majd kezelni, minden fegyverrel tudniuk
kell majd bánni, minden ajtón be kell jutni, minden számítógépet
fel kell tudni törni! Ha nincs lőfegyver, puszta kézzel, vagy
vibropengével is gyorsan, halálosan kell cselekedni.
Az
angol SAS nevű katonai különleges alakulat tevékenykedett hasonló
módon a második világháborúban ellenséges területen. Feladatuk
nem az volt, mint a fronton harcoló közkatonáknak. Nem kellett
mindenkit kiirtaniuk, sőt, ha lehetséges volt, csak a célszemélyt
kellett semlegesíteni. Sokszor nem is egy személy likvidálása
volt a cél, hanem titkos dokumentumok lefotózása, ellenséges haditervek,
hadmozdulatok kikémlelése, új fejlesztések adatainak a megszerzése,
célobjektumok felrobbantása, hídfőállások megtartása az erősítés
megérkeztéig. Nos, ezeket a küldetés típusokat szinte mindet beépítették
a játékba! Kitűnő veterán katonai szakemberek felügyelték mindezek
hitelességét. A Deltások tehát különleges klónok, elitegység,
és Deltásnak lenni dicsőség. Na nem a széles vállakat, és nem
is Kudlik Júlia műsorát irigyelték a sorklónok, hanem azt a megtiszteltetést,
és különleges bánásmódot, ami a Delta osztagot övezte. Az előzőekben
tárgyalt speciális küldetésekre ugyanis szinte csak őket küldték.
Küldetések:
Nos, csak vezérszavakban említsük meg a Delta osztag kommandósainak
életútjának általunk is ismert fő momentumait! A Geonosis-on az
Epizód II végén nem ért véget ám a csatározás! Scorch-ékat ledobták
a csatától távol, hogy hatoljanak be a katakombákba, a droidgyár
alatti szintekre, és kapják el a menekülő geonosis-i vezért, Sun
Fac-et.
Ez
meg is teszik, bár a tehetséges stratéga majdnem egérutat nyer,
utolsó pillanatban azonban sikerül szétlőni a menekülő repülőjét.
De ezenkívül meg kellett akadályozni egy menekülő Konföderációs
hajó felszállását, az indulókódjának ellopásával, és percekkel
az egész kóceráj felrobbanása előtt evakuálni...
Később a Prosecutor nevű Assault Ship (a birodalmi cirkálók őse)
fedélzetén a Delta tagok súlyosan megsebesülnek, és elkapják őket.
A Bossra marad a foglyok kiszabadítása, mivel ő maradt egyedül
észrevétlen, és egészséges. Társait meggyógyítja, és újra összeáll
az osztag. Egy trandoshan-Konföderációs üzlet tárgyát képező szállítóhajót
felrobbantanak, majd védeni kell a pozíciójukat míg meg nem jön
az erősítés a kétségbeejtően nagy droid túlerő ellen.
A
Kashyyyk-on kiszabadítják Tarffult, aki később a Wookie sereg
egyik vezetője, az ellenállás egyik megszervezője lesz a III.
epizód idején. Itt, a Wookie bolygón találkoznak először Grievous
tábornokkal, akit nem sikerül elkapni, ám 2-3 magnatestőrét sikerül
elintézni Scorch-éknak. Kachirno (Wookie település) hídját felrobbantják,
a Citadellát felszabadítják, majd egyesével szétválnak a Deltások,
hogy négy helyen elfoglaljanak 1-1 nehéz légvédelmi ágyút, hogy
tűz alá tudják venni a CIS egy vezérhajóját, ami megkezdené az
inváziót Kashyyyk ellen.
Felszerelésük:
A kiképzés alatt a Delta osztag mind a négy tagja megtanult bánni
minden fegyverrel. Így gyakorlatilag csak mondvacsináltak a feladatkörök,
hiszen mindegyik tag bármelyik helyén bevethető lenne. Mégis körvonalazható,
hogy ki miben jobb, ki mit csinál inkább.
A főnök inkább stratéga, jól átlátja a harci szituációkat, gyorsan
dönt, és általában helyesen. Ezért többnyire gondolkodás nélkül,
azonnal végrehajtja a csapat a parancsait.
Fixer mindent megjavít, mindent meg tud bütykölni. Ő töri fel
a védelmi rendszereket, az ajtók nyitókódját, illetve a számítógép
konzolokat.
Ahova kóddal nem lehet bejutni finoman, oda be kell törni. Scorch
a robbantási szakértő. Ő kezeli a robbanó tölteteket, az időzített
bombákat, az ajtórobbantó plasztikokat, a csapdaszerűen működő
robbanóeszközöket, és a páncéltörőt.
Sev a vibrokés mestere, közelharc specialista, agresszív, mozgékony,
fürge, mégis erőteljes. Ugyanakkor a csapat tán legjobb lövésze
is, ezért túlnyomórészt ő foglalja el a mesterlövész pozíciókat.
A
játékban ez ennyire nincs szétbontva. Gyakorlatilag mind a négy
klón ugyanazt a fegyverarzenált használja. Alapfegyverzetük a
DC-17m sorozatszámú köztársasági klón
puska. Erre a fegyverre szerelhető fel később a mesterlövész
ionpulzus tartozék, amihez tartozik egy távcső, egy, elektromágneses
zoom (10x-20x), és a lézerirányzék. Ebbe a tartozékba egy 5 lőszert
tartalmazó tár illeszkedik, ilyen tárból négyet kapnak, így összesen
20 célzott lövést lehet leadni fejenként. Ezt a fegyvert gyakran,
de tévesen Sevvel azonosítják, de ismétlem, ez nem csak az ő privilégiuma,
bármelyik társa éppúgy lő ezzel a tartozékkal is - majdnem.
|
|
|
|
|
|
Később
kapjuk meg az ugyanerre a fegyverre szerelhető Anti-armor,
azaz páncél elleni, magyarul páncéltörő nehézfegyverzet részt.
Ebbe a vastag csőben csúsztatják be azt a töltetet, aminek a tárolóját
látjuk Scorch jobb combján. Az a henger alakú töltet a Super battledroidok
vastag páncélját egy találattal átüti, és az SBD (Super battledroid
- ahogy ők rövidítik) atomjaira hull. Ez a gránátszerű lövedék
jó a kis Pók lépegető (spider walker) ellen is, bár abba jó sokat
kell belepumpálni ebből, mielőtt kidől. Ezt a fegyvert pedig (hasonlóan
tévesen) Scorch-al azonosítják, pedig a játékban legtöbbet mi,
a játékos használjuk a Bosst irányítva. |
|
|
|
Gyakorlatilag
ez a lőfegyver arzenál. Emellett van egy DC-15s Side
Arm Blaster nevű oldalfegyvere a Deltásoknak, egy
pisztoly, mely kis távolságú, és kis erejű, de ha kifogy a lőszer
a puskából, kénytelenségből ehhez még mindig hozzá tudnak nyúlni.
Rendelkezésre áll pár kézi detonátor,
gránát is. |
|
|
|
Végső
esetben pedig a csuklóra erősített vibrokést kicsúsztatják a páncélzat
alól, és azzal védik magukat. Ez amolyan Wristblade, hasonló,
mint amit a Predator is használ. Közelharci fegyver, a Predátor
ezzel "skalpol" azaz ezzel nyesi le az ellenség fejét,
amit győzelmük mementójaként zanzásítanak, összeaszalnak, és elteszik,
hogy majd unokáik is láthassák a nagypapa hőstetteit 40 év múlva...
A Deltások ezt végső esetben közelharcban, vagy csöndes rajtaütéseknél
hátulról, vagy éjszaka használják, amikor fontos a csendes, és
gyors megoldás. Kivéve Sevet… Aki élvezetből vív, pörög, forog,
szinte táncol a sok ellenség közt, és osztja a halált, derékig
vérben állva, vagy épp droid hidraulikus folyadékban...
Sisakjuk speciális sisak. Egyrészt,
tán Sev példájából tanulva, megoldották, hogy a szemnyílásra fröccsenő
vért, vagy hidraulikus folyadékot a sisak automatikusan letörli.
Így - mint a forma 1 pilótáinál is látjuk - folyamatos tudnak
tájékozódni, látásukat nem takarja el a kosz. Ugye a F1-ben sár,
gumidarabok, víz fröcsög a sisakra az előtted közlekedő miatt,
a klónoknál pedig az előbb említett dolgok, így belátható, hogy
a folyamatos látás alapfeltétele mindkét szakmának... Ha életben
akarsz maradni, látnod kell!
Éjjel, és sötétben is. Ezért a sisak egy speciális fényerősítő
eljárást alkalmazva lehetővé teszi a "night vision mode"-ot,
azaz az éjjeli látás módot. Hasonló ez ismételten a Predátorok
egyik vision módjával, ugye ott három van, humanoidok elleni hő-
illetve aura látás, Alienek elleni sötét kontúr látás, és ellenséges
predik elleni látás, amivel az álcázott, ún. cloaking mezőbe burkolózott,
amúgy láthatatlan Predátorok is észlelhetők. Nos ehhez a módhoz
hasonlítható a Delta osztag éjjeli látás módja.
Felszerelésük tán legnélkülözhetetlenebb darabja az újraélesztő
készülék. Kis mérete ellenére alkalmas a Vészhelyzetben
látott fibrillátor (így nevezik?) módján a szívre helyezve életre
ütni a haldoklót. A magához tért klón utána pedig bactával gyógyítható.
A falra szerelt bactagépbe állva az seperc alatt 100 százalékos
lesz a játékban, még ha azelőtt alig élt is...?
|
|
|
|
Ennyi
ismeret elég ahhoz, hogy adatszerűen ismerhessük a Republic Commando
hőseit. Ez is fontos, hogy kicsit jobban el tudjuk őket helyezni
a Star Wars univerzumában. A következő részben azonban közelebb
szeretnénk hozni őket a rajongói szívekhez, az idáig létező figurák
bemutatásával, és érdekes személyes jellemzőkkel, és egy meglepetéssel!
Republic
Commando II. rész >> |
|
|